Motorsåg och handhållet

Echo motorsåg

45 inlägg 13022 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718415 Varför inte köpa HVAs tvåtaktsolja och blanda med bensinen? Jag har blandat denna med OKs alkylat i många år nu och inte haft några som helst problem med mina sågar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#718424 Ja, Husqvarna XP synthetic är nog ett bra val.

Jag ser den ock Mobil innehåller lite olika ingrediencer:

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#718948 Jag kjöpte denna 4T alkylatbensin ock blandade inn 2% Mobil 1 Racing 2T olja. Bensinen är Norska Fellesköpet alkylat,ock det ser ut till at den har högre värde på Nafta enn många av dom andra märken. Kemetyl 4T alkylat har exact samma 5 L plastdunk, men har annat innehåll ser det ut som.

Har kört några tankar på min Echo CS-501SX nu ock jag tycker det definitivt ryker lite mindre ock luktar inte alls som med Aspen 2 bensinen. Så jag kommer nog att fortsätta med denna jag nu använder. Värt att prova för dom som blir illamående av Aspen 2 t.ex.

I Sverige finner jeg at STARTA har 4T alkylatbensin har samma innehåll som Fellesköpet alkylat (tryck på SDS till höger), se sidan 2 punkt 3.2

https://startaprodukter.se/produkt/starta-alkylatbensin-4-t/

Avatar Fallback

Re: Echo motorsåg

axwell  
#718972
Norrmann123 skrev:I Sverige finner jeg at STARTA har 4T alkylatbensin har samma innehåll som Fellesköpet alkylat


Nu slogs larmet på, varningsklockan ringer på full volym.

Jula i Sverige säljer STARTA, det mest kritiserade alkylatbränslet, plus att några även framhåller Biltemas alkylat som en olycka.
@JensSkoog vad brukar du säga ?

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#718977
Jula i Sverige säljer STARTA, det mest kritiserade alkylatbränslet,


Kan det vara Starta 2T alkylat som kritiseras, så kan det ju vara på grund av den inblandade tvåtakts-oljan.....
For övrigt vet jag inte om Fellesköpet alkylat ock Starta alkylat är samma producent, men andelar av Nafta etc är lika.

Inte vet jag.....

Jag använder ju den rena FK 4T bensinen, med Mobil 1 tvåtaktsolja. Fellesköpet alkylatbensin kommer från Wilhelmsen Chemicals AS står det på datablad, ock på baksidan av dunken. Det samma är Blåtind alkylatbensin.

https://www.wilhelmsenchemicals.no/produkter/blatind-alkylatbensin/

Vad står det på baksidan av Starta alkylatbensin, det brukar stå namn på producenten....

https://startaprodukter.se/produkter/alkylatbensin/

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718979 Julas bränsle är ofta problemet när de presterar dåligt, svårstartat och ojämn tomgång.
Sett rätt många som inte tänder på det alls utan surar igen.
Problem löses med att anväbda bättre bränsle, oavsett olja. Kvittar om oljan är bra om inte såget går vettigt på det man häller i.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

anersimyra  
#718984 I går slog Jag i julas 4T alkylat i kompressorns hondamotor och den startade på första rycket och gick problemfritt i 30 minuter som fyllningen av luftflaskorna tog. Min Yamaha 30 hp tvåtakt båtmotor går även den helt perfekt på detta bränsle. Dessutom har jag kört upp ca 25 liter av julas 2 T alkylat i mina sågar och de har fungerat helt utan några som helst problem..🤔

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

anersimyra  
#718986 Just ja, jag glömde nämna vinschen som här går på julas bränsle..🙂

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

JensSkoog  
#718999
axwell skrev:Nu slogs larmet på, varningsklockan ringer på full volym.

Jula i Sverige säljer STARTA, det mest kritiserade alkylatbränslet, plus att några även framhåller Biltemas alkylat som en olycka.
@JensSkoog vad brukar du säga ?

Om jag skulle komma över en dunk Starta, så skulle jag
inte använda den till annat än att slå över grannens Tesla
så den också kunde dofta något när bensin :D

Men, jag undrar om det är med Starta som med så mycket
annat på Jula. Starkt skiftande kvalite beroende på inköpspolicy,
så man vet aldrig vad man får.
Jag har testat de flesta tvåtaktsdrivmedel, och för mig har Stihl
Motomix funkat bäst båda för sågar och huvud. Aspen är OK, men
efter en dag med den sitter doften i näsen.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#719036 Litt info om bensin från ett Norsk forum, om detta stämmer vet jag inte men.....

https://forum.gardsdrift.no/comment/116083#comment-116083

Jeg snakket ned salgsjefen ved Sthil Norge som var helt klar og tydelig på følgende forhold. Stihl sagene kan kjøres på BEGGE typer bensin, og de er likeverdige BORTSETT fra ett forhold - som følgende: Skal man blande selv, skal det ALDRI tilsettes mere enn 2 PROSENT olje (vi forholdt oss til Stihl sin olje - men også andre fabrikater er ok). Noe mere enn 2 prosent, vil være direkte skadelig for maskinene. Når man først har blandet inn oljen i bensinen, er holdbarheten begrenset til 6 ukers oppbevaring. Aspens holdbarhet er begrenset til 1 år (men disse forholdene er kun retningsgivende). Han påpekte spesielt den store missforståelsen å blande inn litt ekstra olje, så opplysningene om 3 prosent olje er ifølge denne salgsjefen direkte feil, og årsak til mange havarier.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#719248 Jag meilade Wilhelmsen Chemicals og frågade om hållbarhet etc. på deras alkylatbensin (Fellekjöpet ock Blåtind).
Svaret jag fick var detta:

Vår alkylatbensin er nok veldig lik Aspen sin da ISO standarden gir relativt lite rom for forskjeller. Når det kommer til n-heksan så inneholder vår 4T alkylatbensin under 0.5 vol%, typisk verdi er mellom 0.1 og 0.2 vol%.

Oljen som er brukt i Aspen sin 2T bensin kan ha ganske ulikt innhold sammenliknet med den kunden har kjøpt (Mobil 1 2T). Jeg kjenner ikke til hvilken olje Aspen bruker, men kan være litt variasjon selv om de helt sikker har bestått samme tester. Vår 2T alkylatbensin har en holdbarhet på minst 2 år fra produksjon. Denne inneholder en helsyntetisk olje på lik linje med Mobil 1 Racing 2T, så jeg vil anta at holdbarheten er relativt lik. Vi anbefaler alltid å riste eller vende kannen noen ganger før bruk for å unngå konsentrasjonsforskjeller i blandingen.


Om til ex. man fyller över från en 25L dunk som har stått länge, till en 5L dunk, så borde man nog vända på 25L dunken et par gånger innan man fyller över, så att oljan blandar sig ordentligt i all bensinen i 25L dunken.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#720436 En ting jag inte tycker om på Echo CS-501SX är det avgas-utloppet på ljuddämparen.

Det är bara stansat ut 4 små luckor i en tunn metall-kåpa som er vikta inåt. Men problemet är at det skapas mycket turbulens där som vivlar avgasen rundt ock jag tycker jag får för mycket avgas i ansiktet, samt avgasen riktas inte så bra framåt ock undan den som håller i sågen.

Jag skruvde loss ock tog ut det avgaslocket samt den restriktor ock metallnät som satt där. Det var en mycket liten diameter metallhylsa (restriktor) som satt där, bara 10mm innvendig, ock 26 mm lång.

Ljuddämparen är helt tom inuti, och hålet till det locket med restriktor är 17mm i ljuddämparen. Jag startade sågen utan det locket ock restriktor etc. men det var väldigt högt ljud, så man kan inte använda sågen utan restriktor av nåt slag.

Jag fann några metallplåt-bitar ock en rör-bit som jag sågade ur en V og vikte så at det blev en ca. 60 grader vinkel på röret ungefär. Svetsade ihop detta med MIG-apparaten. Jag klippte ut ock slipade till et bleck som passade til röret ock borrade skruvhålen etc. Svetsade fast detta. Man måste före man svetsar fast röret til blecket kolla att röret inte tar i kjedjebroms-handtaget. det bör vara minst 3mm klaring imellan där när man håller handtaget hårt framåt med kjedjebromsen på.

Nå riktas avgasen framåt ock undan den som håller i sågen. Jag hadde endast et rör som var 16mm utvendig ock 13,5mm innvendig. Men jag kapade röret så att det blev 40mm som stack inn i ljuddämparen. Ljudet blev faktisk riktigt akseptabelt, inte nån speciell skillnad från tidigare tycker jag. Jag måste dog få satt dit nåt metallgitter på nåt vis, så at inte gnistor far ut där. Det borde gå at svetsa det fast i ändan på det röret som sticker inn i ljuddämparen.

Jag ska lacka det med nån svart högtemp-lack utvendigt tror jag, bara den delen som är på utsidan, så den inte rostar med åren. Inuti är det jo tvåtaktsolja som blir med i avgasen, så det rostar nog inte.

Jag ska varmköra den ock testa, så får jag se om det trengs nån justering av L ock H skruven.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#722290 Jag tog en video i dag, kapade lite med CS-501SX'en:




Inte nåt speciellt högljudd med det modifierade avgas-utloppet tycker jag, ock sågen går bra med 1,3mm Husqvarna X-cut kjedjan.

Lade till ny video i dag (torsdag), där jag provar på en 36 cm gran-stubbe. 15-tum svärdet når nästan igjenom, den biten jag skär av blir hängande i barken på andra sidan.

Senast redigerad av Norrmann123 tor 05 aug 2021, 07:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

totte  
#722335 Ser ut att vara bra klipp i den. Låter bra också.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#731004 Jag fann att Echo del nr. A313-001460 passade som avgas-utlopp på CS-501SX.

https://forestryforum.com/gallery/albums/userpics/67318/CS-501SX_exhaust_lid_A313-001460.jpg?easyrotate_cache=1627724777

Jag kapade og filade till den främre utlopps-öppningen på denna delen.

Jag svetsade en 2" lång rör-bit 13,5mm innvändig, 16,3mm utvändig på en fyrkantig tunn plåtbit som jag klippte till. Denna blev ersättaren til den originala ärt-rör biten som satt där förr.

Resultatet blev bra, inte mycket mera ljud enn originalt, ock sågen går som bara det....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).