Öppna kategorin

Problem med utspädd Diesel

9 inlägg 4334 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med utspädd Diesel

Umea  
#730486 När nu dieseln är utblandad så känns det kanske inte så stor skillnad i en lastbil men i en traktor som ska dra tungt

eller en skördetröska så kan det bli svårigheter när kraften minskar.

Ska lantbrukare få möjlighet att köpa icke utspädd diesel för att klara sin verksamhet ?

Ha en bra vecka !

Hälsningar från Umeå



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Problem med utspädd Diesel

Kse  
#730496 Jag antar att du menar inblandning av RME, Rapsmetylester, i dieseln som då ger den det välklingande namnet biodiesel,

Har själv aldrig upplevt att maskinerna jag kör skulle ha mindre kraft med biodiesel, däremot finns det en del andra nackdelar som algtillväxt och problem vid kall väderlek.
Inblandningen minskas vintertid så fyll inte farmaren på sommaren med diesel som ska användas vintertid

Avatar Fallback

Re: Problem med utspädd Diesel

r93  
#730503
Umea skrev:När nu dieseln är utblandad så känns det kanske inte så stor skillnad i en lastbil men i en traktor som ska dra tungt

eller en skördetröska så kan det bli svårigheter när kraften minskar.

Ska lantbrukare få möjlighet att köpa icke utspädd diesel för att klara sin verksamhet ?

Ha en bra vecka !

Hälsningar från Umeå


Min granne har farmatank och han köper fortfarande ”blankdiesel”.

Han jobbar även extra hos en större entreprenör hos den ”gula” sidan, han kör över hela sin maskinpark på blankdiesel numera, för hög förbrukning på biodiesel enligt honom.

Användarvisningsbild

Re: Problem med utspädd Diesel

hlb  
#730505 Blankdiesel har bara någon procent högre energiinnehåll än biodiesel, lagom mycket för att kompensera det lite högre priset. Den högre maxeffekten får man nog ha rullande landsväg för att kunna mäta. Att slippa problemen med algtillväxt i tank, filter, spridare gör ändå valet väldigt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Problem med utspädd Diesel

anersimyra  
#730510 Mina bilar skulle enligt min lokala mackägare gå snålare och bli märkbart piggare med blankdiesel. Jag nära nog torrkörde min fiat strada och Ford rangern och körde sedan en 20 mil lång sträcka där jag hade en sen tidigare väldigt väl dokumenterad förbrukning på bägge bilarna. På gången märktes ingen som helst skillnad och förbrukningen var exakt densamma som med övriga bränslen..🙂

Avatar Fallback

Re: Problem med utspädd Diesel

r93  
#730523
anersimyra skrev:Mina bilar skulle enligt min lokala mackägare gå snålare och bli märkbart piggare med blankdiesel. Jag nära nog torrkörde min fiat strada och Ford rangern och körde sedan en 20 mil lång sträcka där jag hade en sen tidigare väldigt väl dokumenterad förbrukning på bägge bilarna. På gången märktes ingen som helst skillnad och förbrukningen var exakt densamma som med övriga bränslen..🙂


Enligt de mekaniker, maskinägare jag pratat med märks det mest på stora motorer, bilmotorer kvittar det på.

Avatar Fallback

Re: Problem med utspädd Diesel

jannee  
#730525 Numera är det nog skit samma vilken diesel eller HVO du kör på, men tidigare var det sjödiesel med mycket svavel som det var ordentlig kraft i.
Dock är HVO renare än "vanlig" diesel, partikelfiltret behöver inte regenereras från sot så ofta - egen erfarenhet..
Miljöprestanda
Råvaran för HVO100 är förnyelsebar med ursprung från växtriket eller slaktavfall, (ej från palmolja)
vilket medför att man erhåller upp till 90 % CO2ekv reducering av växthusgaserna jämfört med fossil
diesel. HVO100 ger också färre partiklar, mindre kallstartrök och minskade emissioner av NOx, CO,
och HC, varierar med olika motorer och reningssystem.

Användarvisningsbild

Re: Problem med utspädd Diesel

Kse  
#730534 Jag kör oxå mestadels på blankdiesel men tillgången på pumpar gör att man ibland tankar på vanlig mack å då oftast OKQ8.
Vi upplevde problemen som störst när biodieseln introducerades, inga problem med maskinerna men dieselvärmarna funkade inte.
Ska bli intressant och se hur mycket den nya bensinen E10 påverkas av kall väderlek och om man märker av ökad bränsleförbrukning.

Användarvisningsbild

Re: Problem med utspädd Diesel

anersimyra  
#730548
r93 skrev:
anersimyra skrev:Mina bilar skulle enligt min lokala mackägare gå snålare och bli märkbart piggare med blankdiesel. Jag nära nog torrkörde min fiat strada och Ford rangern och körde sedan en 20 mil lång sträcka där jag hade en sen tidigare väldigt väl dokumenterad förbrukning på bägge bilarna. På gången märktes ingen som helst skillnad och förbrukningen var exakt densamma som med övriga bränslen..🙂


Enligt de mekaniker, maskinägare jag pratat med märks det mest på stora motorer, bilmotorer kvittar det på.

Troligen är det så. Det lite komiska i sammanhanget är att mackägaren gick i pension och la ner macken men öppnade åter vid drygt 80 års ålder men hade då som krav att macken skulle saluföra just blankdiesel. Mackägaren som är ansedd som traktens verkliga ” bränsleguru ” intervjuades i lokaltidningen och framförde där blankdieselns förträffliga egenskaper och att de som kom och tankade detta bränsle skulle få en märkbart piggare bil med en minst 10% lägre förbrukning. För tre veckor sedan beskrev jag vägen till macken för en båtägare som skulle tanka upp båten med dryga 1000 liter och som återvände med biodiesel i tanken då blankdieselpumpen var nedmonterad..🤥☺️

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).