ATV och UTV i skogen

Värt att köpa en griplastarvagn?

7 inlägg 2761 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värt att köpa en griplastarvagn?

AndreasNel  
#730498 Hej,

Finns kanske redan en tråd om detta, men skitsamma.

Min far har en gård på ca 220hektar, och jag bor och hjälper honom på gården. Vi bor i Småland. Jag har i dagsläget en yamaha kodiak 700, och använder mig av en vinchvagn när det är lite mindre jobb, annars har vi en skogstraktor med kran, ej drivning på vagnen.

Jag har blivit intresserad av att införskaffa mig en Griplastarvagn till fyrhjulingen. Jag tycker att det är mycket pengar för så liten vagn men samtidigt är smidigheten och framkomligheten på en helt annan nivå jämfört med traktorn. Hur resonerar ni?

Och ska man nu köpa sig en Griplastarvagn, ska man köpa en kranman/avesta m.m eller kina skit?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Värt att köpa en griplastarvagn?

Alvarsson  
#730499 Kör själv en Kranman 1750 är mer än nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Värt att köpa en griplastarvagn?

AndreasNel  
#730509 Tack för snabbt svar, roligt att höra :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värt att köpa en griplastarvagn?

Vardon  
#730512 Personligen hade jag inte skaffat något utan hytt som är tänkt att användas på vintern. Rent krasst kommer du att kunna få alla åsikter från en järnhäst till att lyfta ut med helikopter, och alla kommer vara ungefär lika nöjda.

Jag hade nöjt mig med traktorn jag har eller lagt pengarna på att uppgradera om man tycker det är för dåligt. Men det är ju jag. Jag är å andra sidan inte så rädd för en basväg. Massaved priserna är så dåliga så i en gallring kan det lika gärna ligga kvar. Sska det ut så känns det som att timmerpriserna är med så låga att en rationellare hantering gör mer för lönsamheten än om det står 20 träd till på en sträcka om 100 m.

Är det så få vindfällen att det inte är lönt att göra sig en väg dit så får de väl ligga kvar.

Sen använder jag ju vinsch för att inte behöva göra väg överallt...

Men kör du med en vinschvagn idag och tycker det fungerar bra så säger jag köp bättre på en gång, vänta inte med det. Det blir inte bättre för att du väntar. jag har en sån vagn med vinsh och på den har jag kört betydligt fler kubik målade bräder än rundvirke...

Avatar Fallback

Re: Värt att köpa en griplastarvagn?

jannee  
#730516 Ni får säga vad ni vill och tycker men min åsikt är att fyrhjulingar med kran/grip inte är något annat än Dinky Toys maskiner i skogen.
I vilket fall som helst behöver du på sikt avstånd mellan träden om de ska bli fullvuxna, tror inte du i längden förlorar något på att göra utrymme i ett tidigt skede.
En riktig traktor med skogsvagn, det följer med att vajerspel, klarar man sig med i alla väder.
Men visst vill man ha en leksak och har gott om pengar så bara inhandla, men det blir dyra kubik du kör ut, tror inte att den kommer till mycken användning.
Då bättre att ni/du byter upp er till en driven skogsvagn.

Användarvisningsbild

Re: Värt att köpa en griplastarvagn?

AndreasNel  
#730519 Jag resonerar lite som du, tycker att man inte får så mycket för pengarna till en atv, jämfört med vagn till en traktor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värt att köpa en griplastarvagn?

totte  
#730642 Tog bort inlägg som hamnat i fel tråd plus ett par kommentarer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).