Motorsåg och handhållet

Nu blir jag less.

53 inlägg 9166 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

anersimyra  
#730014
Brorsan skrev:
anersimyra skrev:


Du får inte förstöra fint sågvirke aners

Det är en asp..🙂👍

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

uffejohan  
#730015
Niking skrev:
uffejohan skrev:Apropå HVA 543 håller jag inte med dej Niking. Köper man en trimmad av Bengt i Skeppshult förvandlas den från sömngångare till balettdansös!
Idag är det nästan den enda såg jag använder utom när det är riktigt grovt!


Ok! Jag lånade hem ett otrimmat exemplar av 543, medan min gamla 242 XPG var inne på reparation och det exemplaret var det inget större klös i. Den hade även en del mindre lyckade designlösningar, vill jag minnas, varför det inte blev något köp.
/Niklas

Jo jag håller med dej om designen, den är lite amatörmässig jämfört med 550/560, även med balansen finns det en del övrigt att önska. Men en trimmad 543:a har en motor som går som en dröm.

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730016
uffejohan skrev:
Niking skrev:
uffejohan skrev:Apropå HVA 543 håller jag inte med dej Niking. Köper man en trimmad av Bengt i Skeppshult förvandlas den från sömngångare till balettdansös!
Idag är det nästan den enda såg jag använder utom när det är riktigt grovt!


Ok! Jag lånade hem ett otrimmat exemplar av 543, medan min gamla 242 XPG var inne på reparation och det exemplaret var det inget större klös i. Den hade även en del mindre lyckade designlösningar, vill jag minnas, varför det inte blev något köp.
/Niklas

Jo jag håller med dej om designen, den är lite amatörmässig jämfört med 550/560, även med balansen finns det en del övrigt att önska. Men en trimmad 543:a har en motor som går som en dröm.


Jodå, jag minns när min 242 XPG var i högform. En faktiskt såg. Nu är den dock trött och ersatt av en 540i XP.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

anersimyra  
#730017
uffejohan skrev:
Niking skrev:
uffejohan skrev:Apropå HVA 543 håller jag inte med dej Niking. Köper man en trimmad av Bengt i Skeppshult förvandlas den från sömngångare till balettdansös!
Idag är det nästan den enda såg jag använder utom när det är riktigt grovt!


Ok! Jag lånade hem ett otrimmat exemplar av 543, medan min gamla 242 XPG var inne på reparation och det exemplaret var det inget större klös i. Den hade även en del mindre lyckade designlösningar, vill jag minnas, varför det inte blev något köp.
/Niklas

Jo jag håller med dej om designen, den är lite amatörmässig jämfört med 550/560, även med balansen finns det en del övrigt att önska. Men en trimmad 543:a har en motor som går som en dröm.

Hur är det numera med ” skeppshultarns ” skapelser..🤔 jag provade nämligen för många år sedan en 346 som varvade och lät något fruktansvärt men som för övrigt inte var mycket till såg då den helt saknade kraft förutom vid absolut toppvarv. Och ljudvolymen den genererade är för mig helt otänkbar under dagligt arbete..😬

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730023 Jo jag håller med dej om designen, den är lite amatörmässig jämfört med 550/560, även med balansen finns det en del övrigt att önska. Men en trimmad 543:a har en motor som går som en dröm.[/quote]
Hur är det numera med ” skeppshultarns ” skapelser..🤔 jag provade nämligen för många år sedan en 346 som varvade och lät något fruktansvärt men som för övrigt inte var mycket till såg då den helt saknade kraft förutom vid absolut toppvarv. Och ljudvolymen den genererade är för mig helt otänkbar under dagligt arbete..😬[/quote]
Dom kanske inte vet att man beräknar port tider på 360 grader. utan karvade lite för mycket i utblåset och fick en sämre maskin.

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

uffejohan  
#730057 När man är 70 med råge och fortfarande tycker det är fantastiskt kul med skogsarbete är det alltid trevligt med en rapp såg som inte är för tung att släpa på. Min 543’a är betydligt effektivare än min Stihl 201’a som jag annars tycker är rätt bra vid klengallring. Jag störs inte av ljudet, med bra kåpor fyllda av favoritmusiken på Spotify i kombination med det lite ettrigare ljudet från sågen så känner jag mej nog lite yngre och rentav presterar lite mer😉😉

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

Älgfoderodlare  
#730058
uffejohan skrev:När man är 70 med råge och fortfarande tycker det är fantastiskt kul med skogsarbete är det alltid trevligt med en rapp såg som inte är för tung att släpa på. Min 543’a är betydligt effektivare än min Stihl 201’a som jag annars tycker är rätt bra vid klengallring. Jag störs inte av ljudet, med bra kåpor fyllda av favoritmusiken på Spotify i kombination med det lite ettrigare ljudet från sågen så känner jag mej nog lite yngre och rentav presterar lite mer😉😉


Jag har ju alltid kört med McCulloch o tycker dom är otroliga. Det finns mindre lättare maskiner för kvistning / röjning men också de större för kapning / fällning. De verkar helt outslitliga, då den första jag köpte var en 32 cc som jag köpte - 92. Det var en årsm. - 77. För ett antal år sedan så skar noshjulet på svärdet, men efter att det vart bytt, så kör jag vidare med den sågen. Lätt o smidig. Har flera modeller o storlekar som alla passar sitt syfte. A o O är hur man sköter kedjan för att få ett bra res. o jobbet gjort. De Hva som jag haft har bara krånglat o varit svåra att starta. Jonsereds har varit tunga o otympliga. Men mina McCulloch startar o går i alla väder !

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

uffejohan  
#730059 Lite nostalgi när du nämner McCulloch. Min allra första såg 1966 var just en McCulloch, ljusblå och det var innan man hade uppfunnit ljuddämparen….

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

JörgenO  
#730060 Här är nån jag följer på Youtube som verkar ha fått sin idag


Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

Williamm  
#730063
uffejohan skrev:Lite nostalgi när du nämner McCulloch. Min allra första såg 1966 var just en McCulloch, ljusblå och det var innan man hade uppfunnit ljuddämparen….

Ljusblå.... Är du säker på att det inte är en Homelite XL12?
Dem var ljusblå och utan dämpare.

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

tallen100  
#730065 Mcculoch var väl bara gula på den tiden 🤔

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

uffejohan  
#730067 Du har banne mej rätt, precis den var det ju. Pappa hade en McCulloch och en Husqvarna, tror den var modell 65….så var det…. Minnet svek mej men kan ju för ursäktens skull trösta mej med att det är ju 55 år sedan… tack för bilden william 👏

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730071 Men 201 kan nå brukast tilbetydeligt meir enn «klengallring» vil eg sei då, skal vera ganske tjukke sitkagreiner før eg må ty til ei større sag, kappar og ganske lett stokkar iverfall av gran og furu på 40-50 cm. Felling, tja synes ikkje ho er så bra der. Er noko med og sag på skrå av fibrane eg ikkje synes ho taklar så bra. Berre ver nøye og ikkje fil ryttarane ned for mykje, då vert ho iverfall heilt umulig og fella med. Får kast i ho då og sagar alt anna enn mjukt. Ellers ei veldig bra sag med 12 toms sverd&kjeda.

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

Williamm  
#730072
uffejohan skrev:Du har banne mej rätt, precis den var det ju. Pappa hade en McCulloch och en Husqvarna, tror den var modell 65….så var det…. Minnet svek mej men kan ju för ursäktens skull trösta mej med att det är ju 55 år sedan… tack för bilden william 👏

Varsågod!

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

leifa.k  
#732544
Joakim S skrev:
leifa.k skrev:Tack William, då beställer jag en sådan.

Uppdatera oss gärna när du fått den, vad du tycker om den.


Det blir ingen omdöme av 592:an, tröttnade på att vänta. Den är avbokad. Istället köpte jag en 394:a av Anersimyra. Bara hällregnet avtar så skall den få såga plank o reglar..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).