Motorsåg och handhållet

Nu blir jag less.

53 inlägg 9093 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

leifa.k  
#722519 Njaa, jag har ju inte 592:an ännu. Sågen fick man boka, för att få den levererad i Oktober någongång. Beställde den med 20" svärd o 2 kedjor. Trots att 266:an o 560:in gör sitt jobb med att såga 6m långa plank, så tycker jag att det tar liite för lång tid när man sågar nästintill 20" breda plankor.. Etfter den sågningen så kantsågar jag plankorna med en bordssåg som sågar 90mm tjockt. Så där ser jag en förbättring, större såg, orkar mera, sågar fortare, jobbet går snabbare.. När sågen har producerat det den skall så ser jag det som att sågen är betald, eftersom jag köper inget virke utan hämtar baggegranar, vindfällen, trän som lutar mot andra träd osv. Ser jag att det fungerar så har jag några "mellansågar" till salu. Nu, bra ikörningstips till 592:an efterlyses. Vill ju att den skall få en så bra start som möjligt!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

Williamm  
#722523
leifa.k skrev:Njaa, jag har ju inte 592:an ännu. Sågen fick man boka, för att få den levererad i Oktober någongång. Beställde den med 20" svärd o 2 kedjor. Trots att 266:an o 560:in gör sitt jobb med att såga 6m långa plank, så tycker jag att det tar liite för lång tid när man sågar nästintill 20" breda plankor.. Etfter den sågningen så kantsågar jag plankorna med en bordssåg som sågar 90mm tjockt. Så där ser jag en förbättring, större såg, orkar mera, sågar fortare, jobbet går snabbare.. När sågen har producerat det den skall så ser jag det som att sågen är betald, eftersom jag köper inget virke utan hämtar baggegranar, vindfällen, trän som lutar mot andra träd osv. Ser jag att det fungerar så har jag några "mellansågar" till salu. Nu, bra ikörningstips till 592:an efterlyses. Vill ju att den skall få en så bra start som möjligt!

Nu hänger jag med, till planksågning är 90cc optimalt.

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

leifa.k  
#729955 Jaha. Skulle ju ha fått sågen i veckan, men fick meddelande om att "Tyvärr fick vi idag besked från Husqvarna att de tvingas flytta fram leveransen, de beräknar runt en månad." Vaf..n... Är det så stort sug efter sågen eller är det kvalitetsproblem, Corona med underleveransproblem? Känslan jag fick är lite jämförbart med ett barn som blir berövad julklapparna på Julafton... Ger det en chans till, håller dom det inte så avbryter jag beställningen, säljer av med Husqvarnasågarna jag har och siktar in mig på Stihl istället. Tycker att det är uruselt att man inte får en förklaring. Skulle detta icke informationsflöde ske inom pappersbruken/ fjärrvärme vid revisioner tex så skulle de snart vara borta från marknaden..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

anersimyra  
#729957
leifa.k skrev:Jaha. Skulle ju ha fått sågen i veckan, men fick meddelande om att "Tyvärr fick vi idag besked från Husqvarna att de tvingas flytta fram leveransen, de beräknar runt en månad." Vaf..n... Är det så stort sug efter sågen eller är det kvalitetsproblem, Corona med underleveransproblem? Känslan jag fick är lite jämförbart med ett barn som blir berövad julklapparna på Julafton... Ger det en chans till, håller dom det inte så avbryter jag beställningen, säljer av med Husqvarnasågarna jag har och siktar in mig på Stihl istället. Tycker att det är uruselt att man inte får en förklaring. Skulle detta icke informationsflöde ske inom pappersbruken/ fjärrvärme vid revisioner tex så skulle de snart vara borta från marknaden..

Jag har en 394 i synnerligen bra skick inköpt runt 1995 till salu..🤑 🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑emojigubbarna anger priset i antal tusingar.

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

leifa.k  
#729965 Skillnaden mot 592:an annat än att den är törstigare efterfrågas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

leifa.k  
#729968 har skickat meddelande till dig Anersimyra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

anersimyra  
#729970
leifa.k skrev:har skickat meddelande till dig Anersimyra.

Ok, jag kollar..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

Brorsan  
#729971
anersimyra skrev:


Du får inte förstöra fint sågvirke aners

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

leifa.k  
#729981 Håller med. Men det är för ett gott syfte, för att jag skall få en skaplig såg att såga virke med i Småland. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

johan eriksson  
#729983 394 är en alldeles fantastisk såg, kommer nog aldrig att sälja min 😀

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

Williamm  
#729985
leifa.k skrev:Jaha. Skulle ju ha fått sågen i veckan, men fick meddelande om att "Tyvärr fick vi idag besked från Husqvarna att de tvingas flytta fram leveransen, de beräknar runt en månad." Vaf..n... Är det så stort sug efter sågen eller är det kvalitetsproblem, Corona med underleveransproblem? Känslan jag fick är lite jämförbart med ett barn som blir berövad julklapparna på Julafton... Ger det en chans till, håller dom det inte så avbryter jag beställningen, säljer av med Husqvarnasågarna jag har och siktar in mig på Stihl istället. Tycker att det är uruselt att man inte får en förklaring. Skulle detta icke informationsflöde ske inom pappersbruken/ fjärrvärme vid revisioner tex så skulle de snart vara borta från marknaden..

Stihl är inte bättre, em jag känner fick vänta i ett år på sin 500i.

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729988 Nytt får man ju ofta vänta på. HVA 543 XP tog väl några år från att den lanserades till att den kom ut i butik. Å när den väl kom, så var det ju heller ingen höjdare...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag less.

uffejohan  
#730005 Apropå HVA 543 håller jag inte med dej Niking. Köper man en trimmad av Bengt i Skeppshult förvandlas den från sömngångare till balettdansös!
Idag är det nästan den enda såg jag använder utom när det är riktigt grovt!

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

anersimyra  
#730011 Jag fick ” äran ” att provsåga en 560 när den var i slutet av utvecklingsstadiet och det exemplaret gick riktigt bra. Men sen tog det om jag minns rätt ett antal år innan den kom ut i butik. Detsamma var fallet med den första topphandsågen med autotune, sågen var ute på prov hos ett antal arboristföretag innan lanseringen vilket tog en evinnerlig tid..🤔

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag less.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730012
uffejohan skrev:Apropå HVA 543 håller jag inte med dej Niking. Köper man en trimmad av Bengt i Skeppshult förvandlas den från sömngångare till balettdansös!
Idag är det nästan den enda såg jag använder utom när det är riktigt grovt!


Ok! Jag lånade hem ett otrimmat exemplar av 543, medan min gamla 242 XPG var inne på reparation och det exemplaret var det inget större klös i. Den hade även en del mindre lyckade designlösningar, vill jag minnas, varför det inte blev något köp.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).