Traktorer och processorer

Kan det här vara nåt?

87 inlägg 37337 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kan det här vara nåt?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72844 Är väl en 3 cyl Perkins i den, samma som i mf35/135? 42hk har jag för mig..

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kan det här vara nåt?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72887 Finns alla data på www.konedata.net

Användarvisningsbild

Re: Kan det här vara nåt?

hayabusa 08  
#72961
Uvskogen skrev:Den här då? (ja det är nära och det gillar jag). Lämpligt pris? Den är i fint skick.

http://www.blocket.se/dalarna/Lastartra ... m?ca=6&w=1


430 är en väldigt slitstark traktor för sin storlek..
Men varför har dom bytt hytt på just denna traktor.
Den som sitter på nu är inte 430 hytten ser mer ut som om det är bm 600's hytt.
Olycka, skada eller vad har hänt??

Avatar Fallback

Re: Kan det här vara nåt?

massa-ved  
#72964 Ser ut som industriversionen fast den är röd, finns fler med sån hytt fast de är inte så vanliga.

Användarvisningsbild

Re: Kan det här vara nåt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72990 Ringde för att köpa den idag på morgonen. SÅLD! 😡 😡

Men det betyder säkert att det står en ännu bättre och väntar bortom hörnet, eller hur? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan det här vara nåt?

HÅkan N  
#72995 Tråkigt, men så är det .Hittar man någon bra sak måste man ringa direkt.Blocket har så många tittare. Det finns så mycket skrot och shit så när dyker upp något bra måste man vara på hugget direkt.
Så man är med i matshen.Det går mycket till utlandet så det blir dåligt med grejer kvar.

Avatar Fallback

Re: Kan det här vara nåt?

alias  
Användarvisningsbild

Re: Kan det här vara nåt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73043 "alias". Tack för alla tips, menar verkligen det. ^:)^

Men jag behöver verkligen få råd av typen. "Här är en bra traktor, i din hyfsade närhet - Köp den". Jag kan inte bedöma vad som är bra utifrån bilder och text, om de inte ser fina ut. Ett tips du ger är http://www.blocket.se/dalarna/Valmet_70 ... ?ca=21&w=3

För mig ser det ut som en rosthög i skogen för 65 tkr :surp: Varför är det ett bra val?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan det här vara nåt?

alias  
#73323 Hej Uvskogen!

Angående Valmet 702:
Förvisso en del rost på maskinen i fråga - hur den funkar maskinellt har jag ingen aning om. Min tanke med denna annons var att det var en traktor av ett mycket välkänt märke, alltså troligen bra service och lätt att få tag i resevdelar - Därtill är mina erfarenheter av Valmet som trakor mkt goda vad det gäller driftssäkerhet (har dock ej testat denna modell).
Därtill är den 4WD vilket är ett plus. De hydrauliska armarna i fronten på traktorn (gissar att de varit till ett schaktblad) tror jag lätt skulle gå att göra om till en enkel frontlastare, om man inte har behov av särskilt hög lyfthöjd.
Traktorn finns i Dalarna.

Tror det finns en tråd om Valmet 702 här på forumet - en del klagomål gällande komfort vid krankörning och ev. mängd växlar (läs tråden).

Det här var mina tankar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kan det här vara nåt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73393 Tack Alias!

Jakten fortsätter och alla sådana där tips är välkomna :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan det här vara nåt?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73434 Hej!

Nu är man väl förstås nöjd med Volvo-BM, och därför lite färgad röd.

Men om du liksom jag är fritidshuggare tror jag du kommer rätt långt med te x en BM 430/400 Buster eller BM350 Boxer (lite större) visserligen tvåhjulsdrift. Men om du skall köra lastare så sätt en motvikt bak och se till att du köper med den kraftigare boxer axeln fram samt att servo/orbitrol underlättar men inget krav det blir nog inte många timmar per år.
Men det är klart har du ett större hemman och behov som närmar sig yrkesmäsigt så är ju 4-hjulsdrift smidigt, Men med ett mindre får du ingen ekonomi då får du ta ur nöjeskontot.

Välj en traktor av känt fabrikat med tillgång till reservdelar där har MF och Ford fördelar, vissa delar till Bm kan vara lite svåra men slitdelar finns oftast och till de som tillverkats i större antal finns ju alltid begagnade delar.
Närhet till Service kan ju också vara bra om du inte fixar själv.

Men när du skall välja traktor tycker jag nog att skicket säger det mesta, och är det viktigaste.
Kolla om det finns spår av omskötsel med oljebyten och smörjspruta (fettfläckar)mm, det är mycket viktigt att kolla upp oavsett modell och typ.
Missköta rostiga rishögar bör undvikas samt nylackerade också.
Tänk även att kolla på bakdäcken vilket skick de är i, de kostar ca 4000 och upp per styck om du måste byta till nya.
Och vill man ha lastare på så är det oftast bättre att köpa en där det sitter monterat och klart.
Och hör med andra som haft liknade traktor för referenser.

Visst är det bra med 4-hjulsdrift men med stora bakdäck och lågväxel samt ev kedjor bak tar du dig fram mycket om du tänker till lite och planerar körningen. Köra fast gör man bara värre med fyrhjulsdrift när det tar stopp...
En enkel tvåhulsdriven är ju inte så komplicerad och lätt att själv skruva i om det behövs. just framaxlarna är problem på flera 4-hjusdrivna så kolla dessa noga.
Du har ju också vad jag förstår 4-hjulingen....

Till sist är det ju plånboken, behoven och nöjet som styr, så lycka till..

Det skall ju höras och kännas att man kör traktor...:wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kan det här vara nåt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90580 http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_BM_ ... m?ca=6&w=1

Den här då, ska titta på den i eftermiddag. Har justerat mina syften med traktor till:

1) Dra hem från skogen men från grusväg, kör ut med fyrhjuling
2) Kunna sätta på plog/skopa om jag vill för snö/grus.
3) Kunna hoppa fram på en basväg i bra skick (utan spår)
4) Ha möjlighet driva en eventuell vedmaskin och liknande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan det här vara nåt?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90581 Om en lastare finns med i planen redan nu så tycker jag att du borde köpa en traktor med påmonterad lastare redan från början. Men visst, även en traktor utan lastare är ju klart mycket bättre än ingen traktor alls.

Användarvisningsbild

Re: Kan det här vara nåt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90582
D Brown skrev:Om en lastare finns med i planen redan nu så tycker jag att du borde köpa en traktor med påmonterad lastare redan från början. Men visst, även en traktor utan lastare är ju klart mycket bättre än ingen traktor alls.


Jo, jag har tänkt så från början, men samtidigt så vill jag komma till skott någongång. Det viktigaste är att ha nåt att dra en större vagn med och en liten plog, bakmonterad duger.
Är det väldigt besvärligt att få på en frontlastare för en normalhändig (jag kan plocka ur och i motorn i en Volvo amazon :smile: ) person?

Den här säljs dessutom av en person som jag "vet vem det är" och bor nästnästgårds så det ligger nåt plus i det med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan det här vara nåt?

alias  
#90585 Ser ut att vara större bakdäck än originalversionen - gör troligen att den går snabbare på väg. BRA vid mkt vägtransporter!
Bakhjulsvikterna är ju också ett plus, det är ju alltid trevligt att få ner kraften i backen.

Vet du om ägaren är noggrann av sig rent allmänt? Traktorn såg ju välvårdad ut på bilden.
En fördel med att traktorn inte har gått med lastare tidigare är att framaxeln inte torde ha riskerat så mycket stryk under årens lopp.

20 000 kr verkar ju inte vara något direkt överpris enligt mig.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).