Sågtimmer

Råsågat priser

8 inlägg 6160 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Råsågat priser

HN  
#729790 Hej på er. Jag har nu äntligen beställt ett bandsågverk med det dröjer ett bra tag innan jag får det. Har funderat vad man kan ta betalt för råsågat virke. Tänkte så här om man har en fast kubik timmer och sågutbytet är 0,5m3. Det blir 800 kubiktum virke som man tar x 2,5kr (+m) så blir det 2000kr. Då får man 1000kr för timmret och 1000kr för sågningen. Exempel 2”x4” =8”x2,50kr=20kr metern. Nu kan ni väl hjälpa mig att rätta siffrorna.


Senast redigerad av HN tor 30 sep 2021, 21:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Råsågat priser

Dennis1982  
#729795 Jag tar 2 kr kvadrattum/m. (+moms). Så 16 kr+moms för en meter 2tum4.

Avatar Fallback

Re: Råsågat priser

Brorsan  
#729833 Byggmax pris på en hyvlad regel C14 45 x 95 38:- inkl moms

Lokala bygghandeln (som brukar vara dyrast i kommunen)
C 24 45 x 95 41:- inkl moms.
Stockholmspriser.
Är det värt ca 20:-/m för hyvling.
Kan man inte ligga lite högre i pris?
Eller dra det genom hyveln och sälj för 30:- och var bland dom billigaste i landet.

Användarvisningsbild

Re: Råsågat priser

Camaro1969  
#729847 lyckas du sälja det rått direkt efter sågningen så kan de priserna va rimlig.

säljer du torkat (där du fått kassera krokarna ) så bör det va högre.

har sålt lite grann och då tagit ca 20% mindre än motsvarande på byggmax (torrt virke)

Avatar Fallback

Re: Råsågat priser

Robur Clivus  
#729849
HN skrev:Hej på er. Jag har nu äntligen beställt ett bandsågverk med det dröjer ett bra tag innan jag får det. Har funderat vad man kan ta betalt för råsågat virke. Tänkte så här om man har en fast kubik timmer och sågutbytet är 0,5m3. Det blir 800 kubiktum virke som man tar x 2,5kr (+m) så blir det 2000kr. Då får man 1000kr för timmret och 1000kr för sågningen. Exempel 2”x4” =8”x2,50kr=20kr metern. Nu kan ni väl hjälpa mig att rätta siffrorna.


Vad blev det för sågverk? Angående pris tycker jag det är viktigt att inte prissätta för lågt, börja högt, jämför vad virket i handeln kostar och ligg strax under.

Avatar Fallback

Re: Råsågat priser

nilsszzon  
#729851 hur har du tänkt komma i kontakt med kunderna HN ? i mina ögon så har försäljningen för egna sågverk & mobila sådana skjutit i höjden och jag gissar att det blir som med vedproduktionen att priserna enbart pressas åt ett håll innan brädorna når slutkund.

jag har ingen egen erfarenhet av brädsågning , har 3 skogsägare i närheten som har fina maskiner men de står still minst 51 veckor om året, jag kommer själv inte bli en konkurrent till dig men jag tycker det är spännande och kul att folk provar och hoppas du får upp en bra kundbas.

nu utgår jag ifrån att du vill ha extraförsäljning och inte bara vill veta priserna om en granne eller liknande råkar komma förbi.

Användarvisningsbild

Re: Råsågat priser

Arvid0  
#729853 Håller med Robur angående prissättningen. Kunderna kommer jämföra med billigaste i handen så kolla vad ohyvlat ligger på där och lägg dig 10% under. Har du sedan marginal/vinst på det så bör du hitta kunder. Kvalitén du tar fram bör ju vara lika bra eller bättre så varför krypa?
Sedan är det svårt att konkurrera prismässigt i standardsortimentet utan det är specialdimensioner man kan konkurrera, fyrskäringar, grova balkar, långa reglar/brädor, lagningstimmer och blakade timmerstockar.

Avatar Fallback

Re: Råsågat priser

HN  
#729879 Jag beställde ett trak met ttp 600 standard med såglängd 6,7m. Det är ju främst för eget bruk och behöver långa bitar ibland. Har sålt en del timmer genom uppköpare till sågverken genom åren. Men kvaliten är mycket sämre när man köper virket i handeln än på det man sålt. Jag har fint och grovt timmer i skogen. Jag tänkte ta första och kanske andra stocken själv och sälja klenare och kvistigare till sågverken. Senast vrakade dom en stock som var ev 50,5cm i topp.

Tänkte sälja i liten skala kanske sätta ut någon anons om sågningen går bra. Det bästa vore att sälja på beställning och att kunden hämtar direkt vid sågningen. Så man slipper ströa och hantering.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).