Motorsåg och handhållet

Varför säljer granngården stihl?

35 inlägg 6951 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför säljer granngården stihl?

r93  
#729814
Mange skrev:Ytterst få som får grejer lika snabbt som åtf vid beställning om inte nån åtf har det på lager.
Privat kan man inte beställa från tillverkare
Knappt som åtf heller då det ofta är en distrobutör mellan.


Nej det är sant, men jag har ett exempel på mitt arbete, vi har avtal med en lokal låsfirma, tyvärr hade aldrig denna låsfirma något på hyllan när det krisade, utan "du har den imorgon" detta gällde de simplaste delar.

Vi tröttnade och lyckades skriva avtal med en grossist, beställer jag innan 16:30 så ligger det utanför dörren 10:30 dagen efter, dock handlar vi för miljonbelopp per år, då är det lättare att skriva avtal det ska man komma ihåg, men nonchalansen från låsfirman var droppen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Varför säljer granngården stihl?

jannee  
#729816 Vilka är beredda att betala 20 eller 30 % mer än nätpriset?
Det är ungefär kostnaden för att ha ett fullskaligt lager.
Inte ens Däckias verkstäder har någon stor sortering hemma.
Oftast får du beställa tid, kan ta upp till en vecka innan du får skifta dina däck.
Inte undra på att man då köper på nätet (Skruvat) till 20 - 30 % billigare än Däckias priser.
Finns alltid någon som senare skiftar och balanserar för en 100 lapp/däck.
Däckia däremot kan kräva något mellan 3 till 500/hjul för internetdäck.
Vissa verkstäder prisar bort sig själva.
Samma gäller vid inköp av spis/diskmaskin/tvättmaskin/torktumlare/kylskåp/frys.
Inte ens Elgiganten kan konkurrera mot nätpriserna
När det gäller rena verkstadsarbeten håller nysvenskarna inte sällan bra pris.
En del gör bra jobb, medans andra mindre bra, m.a.o. exakt likadant som märkesverkstäderna gör. :((

Användarvisningsbild

Re: Varför säljer granngården stihl?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729856 Jag är inte gratis att handla hos. Jag har massor med grejer hemma och det är inte gratis.
Men de som hellre vill spara en tjuga, kan vänta o har nöje i att fixa fram grejer får gärna göra det för min del.
Jag skickar inte gärna utan lägger krutet på de som kommer hit.
Jag har en bänk här till de som vill göra det själv. Har inget emot sällskapet alls.
Vill de lära sig, visar jag. Finns intresset ska det uppmuntras.
Alla är olika och vill ha det olikt. Det vill till om det ska finnas nåt för alla.

Att handla på internet är nog bra ibland men inte när det krånglar. Det är svårt att få till hjälp.

Avatar Fallback

Re: Varför säljer granngården stihl?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730147
Skogsola skrev:Det finns en anledning till att Husqvarna bara låter professionella handlare sälja deras grejor.

Det finns undantag där med, jag har i många år åkt 2,5 mil istället för 2,5 km. Och nu är den närmsta 1 mil bort med.

Användarvisningsbild

Re: Varför säljer granngården stihl?

Badger  
#789498
tallen100 skrev:Man ska vara rädd om de få ställen som erbjuder bra service och gynna dom även om de inte är billigast.
För när man väl behöver hjälp med något reservdelar och liknande så är det väl värt dom kronorna och mer därtill.

Verkar vara mer regel än undantag nu att det bara ska köpas nytt, och dom flesta är helt ointresserade att hjälpa till med reservdelar.... 🤬


Sant. Ska man köpa grejjer som man ska använda en längre tid och som det eventuellt kan finns reservdelar till i framtiden så kan det vara värt att handla hos en seriös butik med service. Fast det är inte lätt att hitta en sådan butik...

Avatar Fallback

Re: Varför säljer granngården stihl?

Tralsmo  
#789510
tallen100 skrev:Man ska vara rädd om de få ställen som erbjuder bra service och gynna dom även om de inte är billigast.
För när man väl behöver hjälp med något reservdelar och liknande så är det väl värt dom kronorna och mer därtill.

Verkar vara mer regel än undantag nu att det bara ska köpas nytt, och dom flesta är helt ointresserade att hjälpa till med reservdelar.... 🤬



Ja håller me tallen.
Kompetent folk blir mer å mer sällsynt.

Det viktigaste i en verksamhet numera verkar va å få iväg en faktura me kort betalningstid så fort som möjligt.

För egen del så försvinner den ena firman efter den andra som man haft förtroende för.

Ja ä som turåväl pensionär idé närmsta.
Då kan dom ta sig i röven för då hinner ja de mesta själv.

Avatar Fallback

Re: Varför säljer granngården stihl?

jannee  
#789513 Håller man sig bara till en och samma återförsäljare, gör mer eller mindre gör ALLA inköp av både sågar, reservdelar reparationer brukar man få handla för ungefär samma priser som Maskinklippet har, är i alla fall min erfarenhet.
Inte skulle jag kunna tänka mig inhandla något av ett företag som inte kan sköta eventuella garantiåtgärder eller erforderlig service.
Min nu avlidne granne inhandlade för ca 5 år sedan en gräsklippare på ÖoB, innan garantitiden gått ut slutade hans gräsklippare fungera - vad som senare framkom bara ett skitfel (den avstörda tändhatten), men hur som helst lämnade jag in den på ÖoB för reparation (gubben körde inte bil längre).
ÖoB skulle skicka den vidare för felundersökning, men nu hade den som tidigare gjort sådant åt ÖoB tydligen upphört, personalen visste inte hur de skulle lösa problemet.
Jag föreslog att de skulle skicka den till Nybro Maskinaffär och så gjorde personalen - tydligen först efter några veckor, men Maskinaffären löste problemet på stört.
Historien slutade med att jag fick hämta den på Maskinaffären - men allt som allt tog det närmare TRE månader från att gräsklipparen lämnades in tills den var tillbaka hos min granne.

Användarvisningsbild

Re: Varför säljer granngården stihl?

Alex Strömberg  
#789530 Skulle aldrig på in på granngården och förvänta mig kunnig personal...är ju häst tjejer som jobbar där på lov mest.

Användarvisningsbild

Re: Varför säljer granngården stihl?

Elis76  
#789541
Alex Strömberg skrev:Skulle aldrig på in på granngården och förvänta mig kunnig personal...är ju häst tjejer som jobbar där på lov mest.


@Alex
Jag håller med Dig. Så är det t.ex. på Granngården i Luleå.

Användarvisningsbild

Re: Varför säljer granngården stihl?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789569 Det är kunden som väljer vilket vi ska ha framöver när vi gör produktval.
Vill vi handla på Varuhus/nätet och slippa ÅTF butik och kunnig personal är det så det blir framöver.
De är båda beroende av försäljning och delar man på kakan blir det mindre till båda vilket drabbar kunden.

Det är inte så väldigt mycket det skiljer egentligen. Om man ser till hur fel det kan bli i produktvalet så finns det pengar i att välja klokt.

Att ha en duktig ÅTF att gå till är värt mycket, mycket mer än nån hundring. Det mer priset får du tillbaka många gånger om när du behöver hjälp eller råd.

Användarvisningsbild

Re: Varför säljer granngården stihl?

Elis76  
#789578 Jag gynnar de få lokala ÅF som finns i Tornedalen även om jag skulle kunna köpa billigare på nätet eller i Stockholm.

När jag behövde ett stift till starthaken till min gamla Husqvarna 165r gick jag till en av mina lokala ÅF som givetvis hade det sedan länge utgågna stiftet i sitt eget lager.

Det senaste jag köpte på Granngården var kornkalk till gräsmattan.

Användarvisningsbild

Re: Varför säljer granngården stihl?

Camaro1969  
#789673
Mange skrev:Jag är inte gratis att handla hos. Jag har massor med grejer hemma och det är inte gratis.
Men de som hellre vill spara en tjuga, kan vänta o har nöje i att fixa fram grejer får gärna göra det för min del.
Jag skickar inte gärna utan lägger krutet på de som kommer hit.
Jag har en bänk här till de som vill göra det själv. Har inget emot sällskapet alls.
Vill de lära sig, visar jag. Finns intresset ska det uppmuntras.
Alla är olika och vill ha det olikt. Det vill till om det ska finnas nåt för alla.

Att handla på internet är nog bra ibland men inte när det krånglar. Det är svårt att få till hjälp.



en sån handlare hade jag gärna handlat av, och framförallt varit och reparerat hos och försökt själv.


men jag tycker det är väldigt enkelt att få hjälp på nätet med, vi har ju forum och youtube, i princip allt finns att lära sig om man vill försöka själv, jag är en sån :)

Avatar Fallback

Re: Varför säljer granngården stihl?

isteskog  
#789678 För er i Delsbos närhet kan jag rekommendera Åkes Motor! 👍

Användarvisningsbild

Re: Varför säljer granngården stihl?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789682
Camaro1969 skrev:
Mange skrev:Jag är inte gratis att handla hos. Jag har massor med grejer hemma och det är inte gratis.
Men de som hellre vill spara en tjuga, kan vänta o har nöje i att fixa fram grejer får gärna göra det för min del.
Jag skickar inte gärna utan lägger krutet på de som kommer hit.
Jag har en bänk här till de som vill göra det själv. Har inget emot sällskapet alls.
Vill de lära sig, visar jag. Finns intresset ska det uppmuntras.
Alla är olika och vill ha det olikt. Det vill till om det ska finnas nåt för alla.

Att handla på internet är nog bra ibland men inte när det krånglar. Det är svårt att få till hjälp.



en sån handlare hade jag gärna handlat av, och framförallt varit och reparerat hos och försökt själv.


men jag tycker det är väldigt enkelt att få hjälp på nätet med, vi har ju forum och youtube, i princip allt finns att lära sig om man vill försöka själv, jag är en sån :)

De som kan och vill skruvar o letar delar själv här med lite stöd o hjälp om så behövs.
Jag är inte så kry så det är ofta en lämplig kombo.
Det finns många olika sätt, hur är sällan viktigt så länge det blir bra.

Användarvisningsbild

Re: Varför säljer granngården stihl?

hlb  
#789683 Mange, vilken adress har du till din affär? Har nog hört och glömt. Visst hade man L på bilen, när du var barn.
Vi, som bodde norr om gränsen, hötte med näven och skrek, jäkla L-bilist och då kommer ju ändå G inte långt före i lexikonet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).