Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mest ATV för pengarna?

15 inlägg 17723 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mest ATV för pengarna?

H-E  
#70153 Har den senaste tiden börjat fundera på ATV-köp. Hade med lätthet kunnat lägga en 60-90.000 kr på en fyrhjuling om det inte vore för att...jag vill prioritera snöskoter hellre. Att ha två leksaker för nästan 200.000 kr är över min budget.

Sååå, om jag vill lägga ut 30.000 kr för en ATV, vilken och vad ska jag satsa på?

Mina krav är 4wd och hyfsad driftsäkerhet/kvalité.

Effekten har ingen betydelse då den bara ska användas till transport i skog och mark, och lite buskörning på skogsbilvägar. Den kommer inte att rulla många mil per år, då den kommer att stå hemma hos mina föräldrar.

Har ingen tanke på att börja dra vagn.

Berätta för mig!! :o



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

Elias  
#70154 Vi har en polaris worker 500 -01- En sådan går att få för 30 000 om jag inte sett fel, drar otroligt bra om man nu har vagn. 4wd med automatiska diffspärrar och att det går att slå av 4wd om man vill sladda lite.
Driftsäker sånär som på tempgivaren till fläkten som har gått sönder på våran. Annars inga problem.

Avatar Fallback

Re: Mest ATV för pengarna?

M_M  
#70170 Jag har en Yamaha Bruin 350 -06 som jag är otroligt nöjd med.
I och urkopplingsbar 4WD med en knapp.

Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

stegmaster  
#70171 Suzuki 280King Quad 97. En utrolig driftsikker og bra Atv, ochså mycket bränslesnål. Hittar du et fint exemplar av denna så "löp och kjöp". Har ännvant min dagligen i alla dessa år och endast skiftat olja och rengjört luftfilter. Inte en enda vajer har slits av under denna tiden. 15gir framåt och 3 bakåt halvaut. Reggad för vägkjöring(INorge) och gör ca 90km/t. Kardanakslingar och oavhängig hjuloppheng på alla hjul.
Kan tillägga at min e inte salu(inte på manga år ennu) :wink:
En bild av härligheten
DSC00433 (1408 x 1056).jpg

Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

H-E  
#72860 Hur är de här 4-hjulingarna med mindre motorer än 500cc? Vad är största skillnaden mot en ATV med mer effekt? Är det topphastighet eller är det vridet man saknar kanske?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72874 Jag har haft atv med 250cc och nu en med 500cc. Jag byter inte tibax, som jänkarna säger: Nothing beats Cubic Inches
eller som vi skulle säga: Inget slår kubikcentimeter.
Iofs var det från en rätt så gammal till en hyfsat ny atv men skillnaden i körglädje är argument nog.
Du som kört mkt skoter, tänk dig skillnaden mellan en Sachs enstånka och en 600VES då förstår du.

Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

stegmaster  
#72889 Håller inte med Slurfi här.
Vridet e inte nåt problem als, problemet e som på alla atv, vikten. Om jag har tung last så slirar ju däcken, så det e inte vridet som e problemet, vikten på atv ligger ju ca 300kg på nästan alla modellar. Jag slepar min båttralla (ca500kg) på väg i ca 60-70km/t utan något bekymmer, så det där cc argrumentet kjöpar jag inte.
Det kommer ju nya större modellar nästan varje år, så det vel något dom må göra för at få sälja, inte alldeles nödvendigt. (Kanksje får tillegga at min atv har gear och inte variator, så det finns lite effektförlust til hjulen)

Avatar Fallback

Re: Mest ATV för pengarna?

Contorta  
#72894 Vad finns det för erfarenheter av billig kines (t ex 13.000 kr på Jula).
Skall inte gå mycket, inte dra släp, men kunna köra ut sin passagerare och en röjsåg eller lite plantor t ex.

Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

H-E  
#72901 Jaa som skoteråkare vet man ju vad cc handlar om. Därför är man rädd att köpa en 350cc. Vi hade en Polaris Sportsman 500 -07 på jobbet, den gick hur bra som helst. Testade en kompis Can-Am Outlander 800 -07, visst gick den bra, men kändes liten som en besvikelse. Trodde det skulle vara mer att åka med.

Om man jämför en skoter 500 och 800 är det som natt och dag. En 500 kan vara rapp upp till 100 km/h sen händer det inte så mycke. Medan en 800 matar på till 170 km/h.

Verkar inte vara samma sak i ATV-branschen, eller har jag fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

Elias  
#72905 Alltså jag skulle aldrig köpa en ATV med mer än 500cc och det är mycket sanning i det folk säger att du får ändå inte fäste med ditt lass i skogen. + att den drar mycket bensin och har all effekt i önödan förutom när man ska köra fort. Dock skulle jag inte gå under 500cc heller för att då har du i runda slängar 30-40hk att utnyttja. Har själv en 300cc fyrhjuling (honda) mestadels för att frakta sig till och från arbetet i skogen med motorsåg och vad som tillhör. Är väldigt svårt att dra med den eftersom den inte orkar helt enkelt. Vet en som har köpt polaris 800 och nu ska byta ner sig till 500 igen, drar alldeles för mycket bensin och lite för villig att dra upp på bakhjulen. Sedan varför ska man betala 130-140 tusen för en 800 när en 500 räcker till och kostar 80-100?

Däremot skoter så är det en annan sak, vi kan säga såhär väldigt förenklat. Vridmoment är det som säger hur fort man tar sig upp i hastighet medans effekt ger toppfart. Det är som H-E säger att en 500cc skoter går fort upp till 80-100 km/h sedan så toppar den 130 efter ett tag. Medans en 800 går fort upp till 170 beroende på drevning.
Därför har man själv en 800cc skoter :)

Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72917
Elias skrev:
Däremot skoter så är det en annan sak, vi kan säga såhär väldigt förenklat. Vridmoment är det som säger hur fort man tar sig upp i hastighet medans effekt ger toppfart. Det är som H-E säger att en 500cc skoter går fort upp till 80-100 km/h sedan så toppar den 130 efter ett tag. Medans en 800 går fort upp till 170 beroende på drevning.
Därför har man själv en 800cc skoter :)


Men visst får man väl bara köra 70?!? ;-)

Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72978 Med bil, skoter och mc är det väl förenklat så att man måste ha mer hästar än man törs använda,
först då är det lagom.
ATV för endast gubbkörning så duger givetvis vad som helst, men ska man njuta av det måste
man nog ha 500cc eller mer.
Jag är ju som bekant en känslig kille med smak för det goda i livet.

Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

stegmaster  
#72981
Slurfi skrev:Med bil, skoter och mc är det väl förenklat så att man måste ha mer hästar än man törs använda,
först då är det lagom.
ATV för endast gubbkörning så duger givetvis vad som helst, men ska man njuta av det måste
man nog ha 500cc eller mer.
Jag är ju som bekant en känslig kille med smak för det goda i livet.

Frågen blir ju då va som e det goda i livet. Er det at ha en Atv så man kan klarer av at kjöra på bakhjulen inn i skogen, eller e man nöjd när Atv tar en dit man ska, dag efter dag år efter år på et snålt og billgt sett. :wink:
Jag har nog vald det senaste, men jag kanskje inte har hittat det goda i livet ennu. :wink:
Dessutan e ju min ålder så at jag kommer in under kategorien gubbe ochså. ;)

Användarvisningsbild

Re: Mest ATV för pengarna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72999 Jojo, en del är mer gubbe. Inget fel med det men då köper man olika saker och är lika nöjd.

Avatar Fallback

Re: Mest ATV för pengarna?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73000 För transport i skogen behövs ingen effekt,så det är grusbuset som sätter ribban. Det jag saknar på min lilla,klena ATV är bättre markfrigång.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).