Motorsåg och handhållet

Motorsåg med "SERVO" start... ?

21 inlägg 3202 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Sne4  
#729716 sågstorlek?
Far min kör MS192 men gjorde försök att köpa såg med mormorsstart. Den sågen var dock tyngre och spelar ju roll också. Numera MS194 kanske kan vara ett alernativ? Liten och lättstartad utan servofunktion.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

toker72  
#729720
busholle skrev:Satsa på Stihl MS211 C-BE eller MS194 CE Det skiljer 0,4hk på dem men också ett helt kilo att bära på.

Stihl 201 är både starkare samt lättare än vad 211 är enda nackdelen är att priset är högre.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

axwell  
#729722
Sne4 skrev:ar min kör MS192 men gjorde försök att köpa såg med mormorsstart. Den sågen var dock tyngre och spelar ju roll också. Numera MS194 kanske kan vara ett alernativ? Liten och lättstartad utan servofunktion.


Den MS192 som jag kör med har easystart och jag tycker att det kräver ytterst lite kraft för att dra igång.
Låt ÅF visa hur den skall dras.
MS194 har easystart2 så den borde vara ännu mindre krävande att starta.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729729 194 Verkar vara helt OK. Prisvärda.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729742
toker72 skrev:
busholle skrev:Satsa på Stihl MS211 C-BE eller MS194 CE Det skiljer 0,4hk på dem men också ett helt kilo att bära på.

Stihl 201 är både starkare samt lättare än vad 211 är enda nackdelen är att priset är högre.


Jo men nu frågades det efter sågar som hade starthjälpmedel. Stihl har numera bara fyra sågar med det tillbehöret, varav två i en relevant storlek.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

jannee  
#729757 Hur som helst är nog det bästa att farbrodern själv provar fram vilken såg som passar och som han kan starta utan större besvär.
Avgörande är väl också vad han ska nyttja sågen till.
"Småsågar" är oftast lätta att dra igång, om de nu inte tjurar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).