Skogsnyheter

SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

90 inlägg 18251 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

GunnarLinden  
#729683 Har lite svårt att förstå att man lägger över kritiken på Skogsstyrelsen här. De säger dels
1.att de i SKA 15 inte dragit någon slutsats att det kommer bli brist på avverkningsbar skog
2. Att det SVT:s siffror är felaktiga eftersom man kallar sin figur "Produktiv skogsmark"

Båda dessa saker stämmer.
Ska man visa en graf över produktiv skogsmark ska den även innehålla naturvårdsarealerna om annat inte anges. Det anges inte. När grafen visas i SVT säger Speakerrösten 2 ggr "äldre avverkningsmogen skog". I äldre avverkningsmogen skog bör man rimligen inkludera formellt skydd och frivilliga avsättningar vilket inte SVT gjort. En gång säger man visserligen också "Snart finns det knappt nån sån skog kvar att avverka". Men det framgår verkligen inte tydligt att man klippt bort naturvårdsarealerna från figuren i SKA 15.

Sen tror jag man måste sätta detta i hela programmets sammanhang. I hela första programmet gav man systematiskt en negativ bild av skogsbruket och undvek alla positiva fakta. Detta var ytterligare ett tillfälle där man ville ge en bild av att den äldre skogen håller på att ta slut.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Lars Lundqvist SLU  
#729745 Sen kan man undra om det är vettigt att använda begreppet "produktiv skogsmark" i ett program som vänder sig till allmänheten. Jag tror inte folk i allmänhet bryr sig om ifall den uppskattade långsiktiga medelproduktion är över 1 m3sk/ha&år eller ej. Det vore rimligare att prata om "skogsmark", och då blir bilden plötsligt en helt annan.

Såhär ser det ut i SKA15 dvs skogsproduktionsmark:



Om man istället använder Skogsdata och tar med all skogsmark, inkl skogliga impediment, ser den procentuella fördelningen ut såhär idag (20-årsklasser med klassmitt på x-axeln, där äldsta klassen är 140+):



Det finns alltså gott om äldre skog.

Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Fredrik Reuter  
#729747 Efter att ha sett klippet flera gånger så håller jag inte med dig Lars. Den röda tråden är avverkning och vad som kan finnas tillgängligt för avverkning enligt SKA15 scenario.

SVT skrev fel i diagrammet och har nu ändrat det i klippet på SVT (skrev om detta igår här i tråden tror jag) och det handlar nu om "Virkesproduktionsmark".

Detta tycker jag personligen är relevant speciellt ur ett skogsägarperspektiv - vad kan man förvänta sig av den svenska skogen i framtiden baserat på hur vi nyttjar den idag.

Hade de pratat om hur mycket äldre skog det finns och kommer finnas enligt ett scenario så hade jag köpt det direkt. Men de gör inte det att då i denna kontext säga att "det finns gott om äldre skog" är fel tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Fredrik Reuter  
#729748 Alldeles nytt från Skogsstyrelsen som välkomnar ändringen av SVT: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... ynpunkter/

Kontentan från Herman Sundqvist, GD på Skogsstyrelsen:

– När det gäller frågan om brist på avverkningsbar skog i framtiden så säger vi idag precis som i SKA15 att skog över 80 år kommer att minska. Men det är inte samma sak som att det kommer att råda brist på avverkningsbar skog enligt våra scenarier. Inom lagens ram är det möjligt att avverka yngre skog än vad som görs idag generellt. Om det är dit Sverige vill gå är en viktig diskussion, säger Herman Sundqvist.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729751
Fredrik Reuter skrev:Efter att ha sett klippet flera gånger så håller jag inte med dig Lars. Den röda tråden är avverkning och vad som kan finnas tillgängligt för avverkning enligt SKA15 scenario.

SVT skrev fel i diagrammet och har nu ändrat det i klippet på SVT (skrev om detta igår här i tråden tror jag) och det handlar nu om "Virkesproduktionsmark".

Detta tycker jag personligen är relevant speciellt ur ett skogsägarperspektiv - vad kan man förvänta sig av den svenska skogen i framtiden baserat på hur vi nyttjar den idag.

Hade de pratat om hur mycket äldre skog det finns och kommer finnas enligt ett scenario så hade jag köpt det direkt. Men de gör inte det att då i denna kontext säga att "det finns gott om äldre skog" är fel tycker jag.


Varför skulle inte all skogsmark räknas med? Det är ju mellan den gamla produktiva skogen och hur mycket som är skyddat som striden går.
Ni skriver mycket om att det är låga priser på timmer mm och att det verkar som att bolagen får sitt virke hur som.
Det skylls på barkborrar med mera. Men det är bara en del av sanningen. Det är många skogsägare som i panik försöker rädda sina skogar då man hittar knärötter bombmurklor lavskrikor och annat i var och varannan avverkning. Detta gör att de äldre skogen rycker bra mycket fortare än vad som hade behövts. När lokala miljöorganisationer punktmarkerar alla avverkningar så lär detta inte minska.
Det är viktigt för skogsägarna att trycka på att alla avverkningar påverkar det som finns i skogen men väldigt lite försvinner förgått. Kolla bara statistiken på knärot i Artportalen där den ökar från ca 700 fynd 2017 till över 4000 förra året och det verkar bli upp på 6000 i år.
Här är en knärot som jag hittade förra veckan i en 60 årig skog.

Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Fredrik Reuter  
#729753 I sak håller jag med dig Tåndemåla, detta med "hobbyinventering" som påverkat skogsägare är helt åt fanders. Vi får se hur det går nu när Regeringen ämnar avsätta 3,7 miljarder kronor för att ersättare skogsägare för detta.

Men egentligen är det en annan tråd och ämne (som jag personligen tycker är viktig), men här var det mer fokus på vad som framställts och inte i TV-programmet. Kanske ta vidare diskussionen i tråden: Budgetförslag för skydd av skog - nytt Sveaskogsprogram ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

GunnarLinden  
#729759 Klart SVT vill ge sken av att den gamla skogen håller på att ta slut. Det är väl i huvudsak intressant ur ett naturvårdsperspektiv hur mycket äldre skog vi har. Då är det relevant att även visa på naturvårdsskogarna, frivilliga avsättningar mm. Om det var industrin de oroade sig för så finns det ju avverkningsbar skog i de yngre åldersklasserna. Den avverkningsbara skogen håller ju inte på att ta slut enligt scenariot.

Avatar Fallback

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Brorsan  
#729770 TV programmet handlar om "kampen om skogen" inte "kampen om den avverkningsbara skogen".
Då ska ALL skog redovisas.
Alla frivilliga avsättningar och hänsyn som tillkommit efter 1990 då produktion och miljö likställdes, NO, NS osv.
Alla reservat, Nationalparker, Natura 2000 områden, impediment, fjällnära .........
Att ta upp vad som passar eller felaktigt, felciterat material, bara delar av diagram, grafer, och intervjuer gör att
hela programmet inte ger en objektiv bild av skogen och skogsbruket.
programmet blir bara ett mischmasch av åsikter med väldigt lite saklighet.
Programmet speglar samhället i stort med många (inte alla) tjänstemän, anställda med en egen agenda.

Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Sjögården  
#729772
Tåndemåla skrev:
Fredrik Reuter skrev:Efter att ha sett klippet flera gånger så håller jag inte med dig Lars. Den röda tråden är avverkning och vad som kan finnas tillgängligt för avverkning enligt SKA15 scenario.

SVT skrev fel i diagrammet och har nu ändrat det i klippet på SVT (skrev om detta igår här i tråden tror jag) och det handlar nu om "Virkesproduktionsmark".

Detta tycker jag personligen är relevant speciellt ur ett skogsägarperspektiv - vad kan man förvänta sig av den svenska skogen i framtiden baserat på hur vi nyttjar den idag.

Hade de pratat om hur mycket äldre skog det finns och kommer finnas enligt ett scenario så hade jag köpt det direkt. Men de gör inte det att då i denna kontext säga att "det finns gott om äldre skog" är fel tycker jag.


Varför skulle inte all skogsmark räknas med? Det är ju mellan den gamla produktiva skogen och hur mycket som är skyddat som striden går.
Ni skriver mycket om att det är låga priser på timmer mm och att det verkar som att bolagen får sitt virke hur som.
Det skylls på barkborrar med mera. Men det är bara en del av sanningen. Det är många skogsägare som i panik försöker rädda sina skogar då man hittar knärötter bombmurklor lavskrikor och annat i var och varannan avverkning. Detta gör att de äldre skogen rycker bra mycket fortare än vad som hade behövts. När lokala miljöorganisationer punktmarkerar alla avverkningar så lär detta inte minska.
Det är viktigt för skogsägarna att trycka på att alla avverkningar påverkar det som finns i skogen men väldigt lite försvinner förgått. Kolla bara statistiken på knärot i Artportalen där den ökar från ca 700 fynd 2017 till över 4000 förra året och det verkar bli upp på 6000 i år.

Helt riktigt,Tåndemåla, fynden av knärot är en riktad aktion för att stoppa avverkningar.Helt riskfritt och utan konsekvens för annan än skogsägaren.
Det är bara en del av kampanjen mot det aktiva skogsbruket som behöver slutavverkningar som en viktig del av lönsamheten.
Har närmare 600 fynd i vår lilla kommun sedan juli 2020.
Skogsägarna börjar lära sig strategin men en del hamnar riktigt illa till när man köpt eller löst ut släkten med gammal skog som enda finansieringen 🙃

Avatar Fallback

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

markus1978  
#729773 Bra rättat av myndigheterna. Agendasättandet är tydligt av SvT vetenskap.

Avatar Fallback

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

r93  
#729800
Fredrik Reuter skrev:I sak håller jag med dig Tåndemåla, detta med "hobbyinventering" som påverkat skogsägare är helt åt fanders. Vi får se hur det går nu när Regeringen ämnar avsätta 3,7 miljarder kronor för att ersättare skogsägare för detta.


Nu skrev du ju att vi skulle hålla det utanför tråden, men jag vill ändå fråga en sak.

Jag hoppas jag misstolkar dig, men ovanstående citat tolkar jag som "det är ju inte så farligt om man får betalt för det"

Tåndemåla skriver ett väldigt klokt inlägg, men menar du att tvångsinlösen av mark är bara att rycka på axlarna åt, så länge man får marknadspris?

Just nu känns det som att du och Thorbjörn har fastnat i eran egen filterbubbla, "vi står på skogsägarens sida" känns avlägset nu.

Både i podd och skrift på forumet så manas det på att granen är dödsdömd, är det så konstigt då att folk hugger allt vad tygen håller? Lägg där till "drevet" mot skogen som hållit på nu ända sen filmen "More of everything" släpptes på youtube, är det då konstigt att folk hugger allt vad tygen håller för nu om dom har mogen skog?

Just nu är "drevet" mot skogen skogsindustrins bästa vän, rädda det som räddas kan.

Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Helproffs  
#729804
r93 skrev:
Fredrik Reuter skrev:I sak håller jag med dig Tåndemåla, detta med "hobbyinventering" som påverkat skogsägare är helt åt fanders. Vi får se hur det går nu när Regeringen ämnar avsätta 3,7 miljarder kronor för att ersättare skogsägare för detta.


Nu skrev du ju att vi skulle hålla det utanför tråden, men jag vill ändå fråga en sak.

Jag hoppas jag misstolkar dig, men ovanstående citat tolkar jag som "det är ju inte så farligt om man får betalt för det"

Tåndemåla skriver ett väldigt klokt inlägg, men menar du att tvångsinlösen av mark är bara att rycka på axlarna åt, så länge man får marknadspris?

Just nu känns det som att du och Thorbjörn har fastnat i eran egen filterbubbla, "vi står på skogsägarens sida" känns avlägset nu.

Både i podd och skrift på forumet så manas det på att granen är dödsdömd, är det så konstigt då att folk hugger allt vad tygen håller? Lägg där till "drevet" mot skogen som hållit på nu ända sen filmen "More of everything" släpptes på youtube, är det då konstigt att folk hugger allt vad tygen håller för nu om dom har mogen skog?

Just nu är "drevet" mot skogen skogsindustrins bästa vän, rädda det som räddas kan.


Det är som tidigare nämnts, det har hänt något med skogsforum sista åren och dom vill mest skryta om medlemsantalet vilket är långt från verkligheten i aktiva medlemmar 👎

Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Helproffs  
#729809
Helproffs skrev:
r93 skrev:
Fredrik Reuter skrev:I sak håller jag med dig Tåndemåla, detta med "hobbyinventering" som påverkat skogsägare är helt åt fanders. Vi får se hur det går nu när Regeringen ämnar avsätta 3,7 miljarder kronor för att ersättare skogsägare för detta.


Nu skrev du ju att vi skulle hålla det utanför tråden, men jag vill ändå fråga en sak.

Jag hoppas jag misstolkar dig, men ovanstående citat tolkar jag som "det är ju inte så farligt om man får betalt för det"

Tåndemåla skriver ett väldigt klokt inlägg, men menar du att tvångsinlösen av mark är bara att rycka på axlarna åt, så länge man får marknadspris?

Just nu känns det som att du och Thorbjörn har fastnat i eran egen filterbubbla, "vi står på skogsägarens sida" känns avlägset nu.

Både i podd och skrift på forumet så manas det på att granen är dödsdömd, är det så konstigt då att folk hugger allt vad tygen håller? Lägg där till "drevet" mot skogen som hållit på nu ända sen filmen "More of everything" släpptes på youtube, är det då konstigt att folk hugger allt vad tygen håller för nu om dom har mogen skog?

Just nu är "drevet" mot skogen skogsindustrins bästa vän, rädda det som räddas kan.


Det är som tidigare nämnts, det har hänt något med skogsforum sista åren och dom vill mest skryta om medlemsantalet vilket är långt från verkligheten i aktiva medlemmar 👎

Skulle nog önska redovisning av aktiva medlemmar och tillika önskvärt med betalt medlemskap innan man börjar tala för högt om en webbsite som något påtryckningsmedel mot med myndigheterna 😉 herr Fredrik har ju för många år sedan ondgjort sig mot bla fb och andra sajter och sitter nu ganska styvt och pekar själv åt ett håll och med mothugg tar bort det som inte faller i smaken.. sorry om det gled iväg 😎

Avatar Fallback

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729837 Jag tror nog att SVT har som ambition att ge en rättvis och objektiv bild av skogsbruket, men gissningsvis har dom inte själva så stora kunskaper om skog, utan dom tillfrågar andra experter på området, som antagligen ser på skogen utifrån sin personliga syn och åsikt om den.
Och om då många pratar om brist på biologisk mångfalt så är det nog lätt att programmet blir vinklat åt det hållet, till och med skogsstyrelsen pratar mycket om biologisk mångfalt och hyggesfritt.

Och då kan i alla fall jag, som skogsägare bli upprörd och börja leta faktafel och mena på att det inte är fel på mitt skogsbrukande.
Men att förneka att där inte är några problem med skogsbruket vi bedriver i dag, tror jag är fel väg att gå. För antagligen har ”dom andra” delvis rätt, den biologiska mångfalden skulle nog mått bra av lite mer löv, mer döende och döda träd.
Samtidigt, att erkänna det kan göra mig rädd för inskränkningar i mitt brukande av skogen, men något som gör mig ännu räddare är att jag får göra avkall på brukandet av min skog till ingen nytta.

För dit till ingen nytta, verkar vi i bland vara på väg. För hur stor skillnad för mångfalden gör skog som brukas hyggesfritt gentemot mot trakthyggesbruk, om man inte lämnar någon hänsyn till biologisk mångfald i något av fallen, antagligen inte mycket.
Eventuellt kan det till och med bli mindre av den varan i den hyggesfritt brukade skogen, då man oftare är inne och gör åtgärder i den och det är lättare att också ta med sig träd som annars hade blivit lämnade till sitt öde.

Nu finns där säkert studier som påvisar att det är mer död och döende ved i den hyggesfria skogen, men om så är fallet måste man nog i alla fall ställa sig frågan om det beror på det hyggesfria sättet att bruka skogen eller om det mer berättar om vem som har brukat skogen och det är därför skogen är hyggesfri i dag.

Kanske är det så att hyggesfritt brukande är universal lösningen på allt, men då skulle jag i iallafall vilja få möjligheten att diskutera, lyssna på andras åsikter med ett öppet sinne och argumentera för min sak utan att hamna allt för långt ner i skyttegravarna.
Och om ”motståndarsidan” visar sig ha bra argument måste jag kanske acceptera att jag får ändra lite på mitt brukande av skogen, men då har det förhoppningsvis blivit till en lösning som verkligen gör något positivt för den biologiska mångfalden och något som jag i alla fall till vis del blivit ekonomisk kompenserad för.

Användarvisningsbild

Re: SVT använder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Lars Lundqvist SLU  
#729839 Det stora problemet är att de som talar om "hyggesfritt" säger vad du inte får göra (kalhyggen) men de har ingen plan eller modell för hur skogen istället ska skötas som bygger på "vetenskap eller beprövad erfarenhet", som det heter i SVL.

Det kanske kommer nåt nytt i de avsnitt som släpps natten mot måndag, men hittills är beskrivningen av "hyggesfritt" att man återkommande gallrar ut stora träd. Det har testats förr, på flera ställen i världen och med många olika trädslag, och det fungerar bara i fullskiktad skog. I all annan skog slutar det i tras- och restskog. Det visar både vetenskap och praktisk erfarenhet. Men inte ens Skogsstyrelsen lyssnar på det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).