tor 30 sep 2021, 12:47#729744
Visst är en 535 FBx starkare än en 530i PX. Men också betydligt tyngre och mycket mer svårartad. Åtminstone mitt exemplar saknar ju starthjälp och blir därför ganska tungdragen på ryggen vid en varmstart (en kallstart på ryggen är ju bara att glömma).
Dessutom brukar ett kedjeavhopp på 535 FBx leda till att drivlänkarna måste filas, innan kedjan åter kan användas. Å då kör jag ändå med 1,5 mm H25-kedja, för att minimera kedjehopp. (Å det var därför jag införskaffade en drivlänksslip
https://skogma.se/franzen-drivlanksslip-185620001001/ ). Ett kedjehopp på min 536 LiPX brukar dock inte leda till något behov av drivlänksslipning, utan här är det att montera kedjan och sedan köra vidare.
Å för mig som är lång, hamnar den avlastande bygeln ofta i kontakt med hjälmen. Det omöjliggör bl.a. röjning med pannlampa.
Dock blir det enklare att växla mellan kapning och stamkvistning med en 535 FBx än med en 530i PX.
Edit: De sista åren, innan jag köpte min 535i FR unde hösten 2019, så körde jag min 535 FBx med klinga i ungskogsröjning. Fast numera får den vila helt och hållet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 30 sep 2021, 16:10, redigerad totalt 2 gånger.
/Niklas