Motorsåg och handhållet

Sele till Husqvarna 530iPX ?

24 inlägg 3390 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729727
Mange skrev:
nisse skrev:Hej,

Jag har både 536 el och 535 bensin. Jag gissar att man hinner ca hälften med batterivarianten.
Tänkte den skulle vara en tyst och lätt kompis för kortare röjpass, men jag verkar prioritera effektivitet för den samlar mest damm numera.

När jag blir pensionär ska jag gå runt och mysröja med batterimaskiner.

Tack för att du skriver lite om hur du upplever dessa två.


Mange! Hoppas du är lika tacksam när jag delar mina egna upplevelser av dessa två kedjeröjare.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729744 Visst är en 535 FBx starkare än en 530i PX. Men också betydligt tyngre och mycket mer svårartad. Åtminstone mitt exemplar saknar ju starthjälp och blir därför ganska tungdragen på ryggen vid en varmstart (en kallstart på ryggen är ju bara att glömma).

Dessutom brukar ett kedjeavhopp på 535 FBx leda till att drivlänkarna måste filas, innan kedjan åter kan användas. Å då kör jag ändå med 1,5 mm H25-kedja, för att minimera kedjehopp. (Å det var därför jag införskaffade en drivlänksslip https://skogma.se/franzen-drivlanksslip-185620001001/ ). Ett kedjehopp på min 536 LiPX brukar dock inte leda till något behov av drivlänksslipning, utan här är det att montera kedjan och sedan köra vidare.

Å för mig som är lång, hamnar den avlastande bygeln ofta i kontakt med hjälmen. Det omöjliggör bl.a. röjning med pannlampa.

Dock blir det enklare att växla mellan kapning och stamkvistning med en 535 FBx än med en 530i PX.

Edit: De sista åren, innan jag köpte min 535i FR unde hösten 2019, så körde jag min 535 FBx med klinga i ungskogsröjning. Fast numera får den vila helt och hållet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 30 sep 2021, 16:10, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

tallen100  
#729746
Niking skrev:
Mange skrev:
nisse skrev:Hej,

Jag har både 536 el och 535 bensin. Jag gissar att man hinner ca hälften med batterivarianten.
Tänkte den skulle vara en tyst och lätt kompis för kortare röjpass, men jag verkar prioritera effektivitet för den samlar mest damm numera.

När jag blir pensionär ska jag gå runt och mysröja med batterimaskiner.

Tack för att du skriver lite om hur du upplever dessa två.


Mange! Hoppas du är lika tacksam när jag delar mina egna upplevelser av dessa två kedjeröjare.
/Niklas

😂😂

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Badger  
#730113 Tack, nu känner jag att jag har bra grepp om det här. Fördelarna med vikt, enklare vid kedjehopp och start överväger för 530iPX för mig, men efter att ha gått med gamla 545an igår har jag svängt till klinga för att det är bättre på det klena som dominerar och så slipper man tänka på kedjehopp helt. Klarar 90% av det som ska röjas med klingan. Men vikten är ju lägre på en Husqvarna 535ifr så jag tror jag ska satsa på en det istället. Eller möjligen en Huskvarna 535iRXT. Dock har jag inte riktigt lyckats läsa mig till om iRXT är 2000kr bättre är ifr än. Och så komplettera med en liten motorsåg för att fälla det som är för grovt.

Niking skrev:Visst är en 535 FBx starkare än en 530i PX. Men också betydligt tyngre och mycket mer svårartad. Åtminstone mitt exemplar saknar ju starthjälp och blir därför ganska tungdragen på ryggen vid en varmstart (en kallstart på ryggen är ju bara att glömma).

Dessutom brukar ett kedjeavhopp på 535 FBx leda till att drivlänkarna måste filas, innan kedjan åter kan användas. Å då kör jag ändå med 1,5 mm H25-kedja, för att minimera kedjehopp. (Å det var därför jag införskaffade en drivlänksslip https://skogma.se/franzen-drivlanksslip-185620001001/ ). Ett kedjehopp på min 536 LiPX brukar dock inte leda till något behov av drivlänksslipning, utan här är det att montera kedjan och sedan köra vidare.

Å för mig som är lång, hamnar den avlastande bygeln ofta i kontakt med hjälmen. Det omöjliggör bl.a. röjning med pannlampa.

Dock blir det enklare att växla mellan kapning och stamkvistning med en 535 FBx än med en 530i PX.

Edit: De sista åren, innan jag köpte min 535i FR unde hösten 2019, så körde jag min 535 FBx med klinga i ungskogsröjning. Fast numera får den vila helt och hållet.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730116 535i RX(T) är en ren gräsröjare med högt torn. Således mindre lämplig för skogsröjning.

535 iFR är en kombiröjare, som fungerar till både skogsröjning och gräsröjning. Så satsa på en 535i FR istället, om du ska röja i skogen.

Dock är den medföljande selen (Balance 55) undermålig, varför du bör komplettera med en riktig röjsele, typ Husqvarna Balance XT.

Angående röjning med liten motorsåg (typ Husqvarna 535i XP). Mja, möjligtvis om det grova är grovt nog för egen ved (och du behöver egen ved). Ska det grova bara ner på backen och ruttna, så kör jag mycket hellre det grova med kedjeröjsåg än en liten motorsåg.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 22 okt 2021, 11:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Badger  
#730119 Jo, nog är det vedgrova björkar mest. 10-20 cm i diameter typ. Så visst ska de kapas till ved. Skrev fel Husqvarna 535iRX menar jag inte med T. Uppfattat det som att iRX är lite nyare och kraftigare än FR, men det kanske är fel?

Niking skrev:535i RX(T) är en ren gräsröjare med högt torn. Således mindre lämplig för skogsröjning.

535 iFR är en kombiröjare, som fungerar till både skogsröjning och gräsröjning. Så satsa på en 535i FR istället, om du ska röja i skogen.

Dock är den medföljande selen (Balance 55) undermålig, varför du bör komplettera med en riktig röjäsele, typ Husqvarna Balance XT.

Angående röjning med liten motorsåg (typ Husqvarna 535i XP). Mja, möjligtvis om det grova är grovt nog för egen ved (och du behöver egen ved). Ska det grova bara ner på backen och ruttna, så kör jag mycket hellre det grova med kedjeröjsåg än en liten motorsåg.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730121 Ja, är det så grova stockar som 10-20 cm I diameter, så blir givetvis en liten motorsåg intressant, särskilt om det ska göras ved.

Jag skulle tro att 535i FR och 535i RX är likvärdiga i motorstyrka. 535i RX(T) har dock ca 17 cm högt torn (för att klingan ska komma längre ner vid gräsröjning), medan 535i FR har ca 11 cm högt torn (för att hålla uppe klingan och därmed minimera stensågning).

Edit: Det är f.ö. samma skräpsele (Balance 55) till 535i FR som till 535i RX. Dessutom har 535i RX ingen blåtand, vilket både 535i FR och 535i RXT har.

535i FR är vettig upp till 6-7 cm I stubbskäret. Alltså sådant som kan tas från en sida.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

frewal  
#805155 Lyfter tråden då jag precis införskaffat en 530ipx.

Hur har ni gjort med sele? Fick bara med ett axelband men inget elastiskt band.

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805181 Grattis till köpet. Elastisk lina borde väl vara med (den var i alla fall med, när jag köpte föregångaren 536 LiPX). I värsta fall får du beställa ett löst lin-set hos din HVA-handlare.

Själv har jag fäst linan på en Lundhags Fjell 35l Niking - Sele till Husqvarna 530iPX ?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).