Motorsåg och handhållet

Slak kedja Stihl MS 260

73 inlägg 8701 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729372 Håller med helt, det har ingen praktisk betydelse. Men frågan gällde vad är orsaken?
Om toleranserna på dom nya delarna samverkar åt samma håll, dvs plussar på varandra så kan
slacket i kedjan bli avsevärt. Har råkat ut för det ibland.
Om toleranserna tar ut varandra så kan kedjespänningen kännas helt samma när man drar runt
för hand - inget slack nånstans !
Som jag förstår så är det 4 ställen på drivlinan som kan vara inblandade:
1. Rindrevets centering på kopplingstrumman. Hylsan med bommar sitter inte i centrum på kopplingen.
2. Ringdrevet själv. orunt, ojämn delning eller centrumhålet ocentrerat.
3. Kedjan. Delningen på drivlänkarna varierar, formen på drivlänkarna olika.
4. Noshjulet. Ocentrerat på lagret, tänderna olika vinkel och form.
Nåt mer ?
Som föreslogs iett inlägg: Sätt ihop delarna utan kopplingskåpa, med brickor på svärdsbultarna, spänn kedjan och mät om ringdrevet kastar vid rotation. Färgmärk kedja och svärd, ringdrev och noshjul (om det går) och räkna hur många DL som går mellan varje slack på kedjan. Kommer slacken på samma ställe på kedjan varje varv ? Eller kommer slacket på samma ställe på ringdrevet eller slackar det på samma ställe på
noshjulet ? Eller flyttar slacket på sigefter några varv, ta då en paus !
Kan du ta nån bild + räkna drivlänkarna och drevens kuggantal !!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729374 1. Rindrevets centering på kopplingstrumman. Hylsan med bommar sitter inte i centrum på kopplingen.
2. Ringdrevet orunt, ojämn delning eller centrumhålet ocentrerat.
3. Delningen på drivlänkarna varierar, storlek/form på drivlänkarna olika.
4. Ocentrerat noshjul på lagret, tänderna olika vinkel och form.
5. Svärdets banor klämmer lite och kedjan rider högt då den lyfter nån enstaka drivlänk.
6. Skadade drivkänkar och kedjan rider.
7. Krokig vevaxel.
8. Kopplingstrummans lager defekt.
9. Slitage vevaxel, lager, kopplingstrumma.
10. Grader vid lager som försvinner efter ett par tankar
11. Grader vid nitens hål i drivlänk.
12. Felaktig kedja, nån/några drivlänkar är stela.

Delar kan vara defekta även nya. Man får kolla allt ordentligt. Montera spänna upp o köra lite, Kolla igen.
Blanda nya o gamla delar, mäta, testa sig fram.
Till sist hittar man det.

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729384 Tackar för det! Nu har Nicklas nåt att pyssla med. Men först ett par tankar till! Gör rent men ta inte bort kedjan, kolla ordentligt först. Spårets i svärdet djup och bredd, drivlänkarnas tjocklek och form osv.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#729397 Det har funkat för mig att byta till ett slitnare ringdrev i bland.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729398 Så kan det vara. Ibland slits ringdrev mer i hålets fram och bakkant än i ytan.
De slits olika beroende på många faktorer.

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729490 Okej, jag ska syna några utslitna ringdrev. Men först förklara vad jag menade i tidigare inlägg;
Jag har länge kört med kombinationen 7 tands ringdrev, 56 drivlänk och 10 tands noshjul. Det kanske är en dåig kombination !? 56 : 7 = 8
På ett kedjevarv så roterar drivhjulet precis 8 varv och då träffar en tand på drivhjulet samma 8 drivlänkar
hela tiden, varv efter varv. En felaktig drivtand nöter på 8 ställen på kedjan, samma 8 drivlänkar hela tiden.
Och, en felaktig drivlänk träffar samma drivtand en gång per kedjevarv.
Detta verkar inte bra. Hade vart bättre med 52 DL, då flyttar slitaget varje varv.
Om drivhjulet är ocentrerat på axeln /kopplingstrumman så medför det att kedjan spänns och slackas
8 gånger per kedjevarv, på samma ställen hela tiden. "Pendlande kedjespänning" kan man säga.
Kan det vara en orsak till att drivlinan inte blir inkörd riktigt och jämnt sliten när man satt nya delar.?
Fenomenet har jag fått ibland efter isärtagning och service.
Ska nu prova med att vrida fram drivhjulet några kugg på kedjan och se om fenomenet minskar eller flyttar på sig. / Höres.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729534 52dl blir det nog kämpigt o hitta svärd till.

Slitage på skadefri kedka, drev, svärd är nåt man får räkna med. Allt som snurrar slits.

Att rotera flera kedjor på samma drev ocv svärd ger betydligt mindre slitage än o byta efterhand.
Rotera 6-10 stycken o köra nån till efter dem är inte ovanligt.

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729551 Bra tips !
7 drivkugg på 56 DL var bara tänkt som en delorsak till att slackfenomenet kommer och går. Nästa gång
det händer mig så har jag 12 punkter + 1 att nagelfara.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#729609 Jag har läst de senaste inläggen om era teorier. Jag har bytt kopplingstrumma, ringdrev och nållager 2 ggr. Jag har haft det här problemet länge, därför testade jag att byta allt igen. Jag har satt dit nytt svärd och ny kedja i både 13 och 15 tum, Stihls original, även kollat med ÅF så att det stämmer. När det är nytt är det inget slack när jag drar runt kedjan för hand, gäller båda uppsättningarna. Efter att har kört ett par timmar med avbrott för att vända på svärdet för att utesluta något där så uppstår problemet. Jag har svårt att se drivlänkars och svärdsspetsens påverkan av slacket efter som det är 2 helt nya uppsättningar. Ingenting är ju heller slitet så frågan är om inte vevaxeln är boven. Har försökt mäta där jag kommer åt men hittar ingenting som skulle vara snett eller konstigt någonstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729647 Jag undrar bara hur många tänder har ringdrevet? Det står på sidan.
Hur många drivlänkar har kedjorna för 13 och 15 tums svärden?
Hur många tänder har noshjulen på dom bägge svärden?
Kan du lägga upp några bilder med slack och spänd kedja !

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729688 Vad sa Åtf om det när han kollade sågen.
Man brukar kuna se om vevaxel är krolig så pass att det ställer till problem.

Har du kollat på vevaxel där nållagret går om där är slitage och det blir lite glapp.
Punkt Nr 13 på felsökningslistan.
En sån såg man önskar kom hit så man fick se det live, här på bänken.

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729702 Nja, du satte det på punkt 9, Slitage vev.......
Hur mycket slack blir det? Hur mång mille, Mellan tummen och pekfingret.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#729717
Mange skrev:En sån såg man önskar kom hit så man fick se det live, här på bänken.

Desamma!

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#729792
NiclasT skrev:Jag har läst de senaste inläggen om era teorier. Jag har bytt kopplingstrumma, ringdrev och nållager 2 ggr. Jag har haft det här problemet länge, därför testade jag att byta allt igen. Jag har satt dit nytt svärd och ny kedja i både 13 och 15 tum, Stihls original, även kollat med ÅF så att det stämmer. När det är nytt är det inget slack när jag drar runt kedjan för hand, gäller båda uppsättningarna. Efter att har kört ett par timmar med avbrott för att vända på svärdet för att utesluta något där så uppstår problemet. Jag har svårt att se drivlänkars och svärdsspetsens påverkan av slacket efter som det är 2 helt nya uppsättningar. Ingenting är ju heller slitet så frågan är om inte vevaxeln är boven. Har försökt mäta där jag kommer åt men hittar ingenting som skulle vara snett eller konstigt någonstans.

Jag får väl anta att du vet om att kedjan måste spännas ett antal gånger per arbetsdag? Är det en skitig miljö som kring en stenkross så krävs det att man spänner kedjan med ca fem minuters intervall..😬

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Norrmann123  
#729843 Jag tror mest på problem med kopplingstrummans ock ringdrevets centrering, men när du har bytt alt 2 gånger så borde det inte vara likt varje gång.

Jag ville kollat vevaxel ock den delen där kopplingstrummans nållager löper på vevaxeln. Är det nån slack i kopplingstrumman når den är monterat ? I vissa posisjoner når du roterar den sakta rundt för hand utan kjedja monterat ?

Är vevaxelns yta där lageret löper sliten ? Är ytan oval ? Om man har en mikrometer så kan man mäta detta, Biltema har ju en fullt OK billig mikrometer som kan användas. Om problemet är borta när du just har bytt nållager ock kopplingstrumman, men återkommer efter lite använding av sågen, så tyder detta på att något är fel med den delen där nållagret löper. Det verkar som nållagret får stryk, så det blir nåt som blir ovalt i formen (jag vet ju at nållagret har lösa rullar, men det kommer an på hur hårt nålarna styrs av nållagerets metallhylsa), eller nåt händer där, det är det enda jag kan komma på. Så när du då senare roterar kjedjan för hand så kan man då se att det är ocentrerat.

Oval hål i kopplingstrumman där nållagret löper ? Om produktionen av dessa är för dårlig så kan man ju få exakt det problem du ser, då det kan tyda på att nållagrets metallhylsa blir oval efter lite användning (detta är et "long shot" men värt att kolla).

Om man drar rundt vevaxeln i steg om 45 grader ock mäter med att rotera kjedjan för hand, så vill man se om problemet blir värre på vissa ställen. Då vevaxeln står still när man roterar kjejan för hand (endast kopplingstrumman roterar på lagret), så är det endast kopplingstrummans/ringrevets centrering som kan påverka (ock noshjulets centrering). En böjd vevaxel borde inte påverka detta, då den står still. Den borde endast gjöra att slack/spänd kjedja är lika slack/spänd hela vägen när man roterar kjedjan för hand, beroende på vilken posisjon vevaxeln står i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).