Motorsåg och handhållet

Sele till Husqvarna 530iPX ?

24 inlägg 3384 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sele till Husqvarna 530iPX ?

Badger  
#729488 Hej.

Sent ska syndaren vakna. Nu har jag insett att jag måste ge mig ut i skogen och röja efter Gudrun. Min gamle far har röjt en del, men inte allt så det finns både sånt som ska andra röjas, ställas ut, uppslagsröjas med mera. Lockad av att skaffa en kedjeröjjare för att plocka bort även lite grövre och stamkvista lite vid behov.

Men en sak blir jag inte klok på. Vad ska man ha för sele till Husqvarna 530iPX Stångröjsåg om man ska röja och inte skära grenar i frukträden(vilket är det enda jag sett på video)? Det verkar som den levereras med nåt som liknar ett snöre. På något annat ställe såg jag att den levererades med en klumpig ryggsele som ser ut att vara gjord för att ha ett jättebatteri på ryggen. Kan man ha den med en vanlig röjsele? Eller kan man inte fästa den vid höften? Kan någon som har en reda ut detta? Kanske rent av dela en bild på hur ni bär den?

Det enklaste är väl annars att köpa en Husqvarna 535fbx Kedjeröjsåg som är komplett, men det vore skönt att slippa rycka i snöret och bli av med motorbullret.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Badger  
#729501 Skickade en fråga till en av butikerna och fick svaret att man ska använda selen för ryggbatterier, men det verkar ju onödigt klumpigt om man inte tänker ha ryggbatteri(vilket jag inte tänkte för de är ju knalldyra). https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 582909001/

Om jag förstått rätt så fäster man en slags rem uppe i axelbanden ungefär. Vilket får en att undra varför inte vilken rygga som helst skulle gå. Vill man ha hela ryggen täckt med plastskal som en sköldpadda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729502 Det går även att fästa det elastiska snöret i en ryggsäck, även om det kräver lite nål och tråd. Se så till att fästa den bakre delen av det elastiska snöret i själva ryggsäcksramen och inte i något axelband. Framdelen fästs i brösthöjd som ett bröstspänne.

Mitt utgångsryggsäck är en Lundhags Fjell 35. Då får jag med mig vatten (vätskeblåsa), 4 st BLi 200X-batterier + tillhörande batteriväskor och några mackor.

Annars funkar säkert en Balance XT-sele också, där du tar bort putan och sätter fast det elastiska snöret på lämpligt sätt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Badger  
#729506 Tack Niklas. 👍 Det låter vettigt! Följer det elastiska snöret med i den nakna maskinen eller behöver man köpa till det?

Vad tycker du förresten om maskinen för röjning? För och nackdelar. Hur länge kan man röja på ett BLi 200x batteri ungefär? 1 timme?

Niking skrev:Det går även att fästa det elastiska snöret i en ryggsäck, även om det kräver lite nål och tråd. Se så till att fästa den bakre delen av det elastiska snöret i själva ryggsäcksramen och inte i något axelband. Framdelen fästs i brösthöjd som ett bröstspänne.

Mitt utgångsryggsäck är en Lundhags Fjell 35. Då får jag med mig vatten (vätskeblåsa), 4 st BLi 200X-batterier + tillhörande batteriväskor och några mackor.

Annars funkar säkert en Balance XT-sele också, där du tar bort putan och sätter fast det elastiska snöret på lämpligt sätt.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729519
Badger skrev:Tack Niklas. Det låter vettigt! Följer det elastiska snöret med i den nakna maskinen eller behöver man köpa till det?

Vad tycker du förresten om maskinen för röjning? För och nackdelar.

Niking skrev:Det går även att fästa det elastiska snöret i en ryggsäck, även om det kräver lite nål och tråd. Se så till att fästa den bakre delen av det elastiska snöret i själva ryggsäcksramen och inte i något axelband. Framdelen fästs i brösthöjd som ett bröstspänne.

Mitt utgångsryggsäck är en Lundhags Fjell 35. Då får jag med mig vatten (vätskeblåsa), 4 st BLi 200X-batterier + tillhörande batteriväskor och några mackor.

Annars funkar säkert en Balance XT-sele också, där du tar bort putan och sätter fast det elastiska snöret på lämpligt sätt.
/Niklas

Jag har för mig att det elastiska snöret följer med.

En kedjeröjare fungerar generellt bra där det är stamtätt och grovt. Alltså att många stammar måste lumpas ner.

Däremot är en kedjeröjare mindre trevlig i klena bestånd, då kedjan lätt "slirar" på de klenare pinnarna, var på röjningen tar en evighet. Där är en traditionell klingsåg helt enkelt överlägsen, som bara skär av dessa pinnar på löpande band.

Då du är inne på Husqvarnas 530i PX, så är det heller inte fel att komplettera med Husqvarnas batteridrivna klingröjsåg (535i FR). De går nämligen på samma batterier och kompletterar varandra utmärkt, har jag märkt. 👍

I övrigt är 530iPX (eller åtminstone föregångaren 536 LiPX) en trevlig bekantskap i rätt bestånd. Otrolig lätt och smidig. Det har nu helt ersatt min bensindrivna 535 FBx som kedjeröjare.

Dock finns två nackdelar att se upp med:
1. Svärdsmuttern är av traditionell typ och kan således lätt tappas bort i fält. Svärdsmuttern är dessutom av en udda dimension (M6-gänga och 13 mm ytterkant), medan vanliga svärdsmuttrar har M8-gänga och 13 mm i ytterkant). Alltså är du hänvisad till Husqvarnas originalmuttrar (å se till att du har ett antal i reserv med dig ut, så att du inte måste avbryta röjpasset i förtid p.g.a. en borttappad svärdsmutter).

2. Skruven för kedjespänning sitter i fram, till råga på allt nedsänkt i en liten grop. Där brukar det alltså samlas mycket sågspån, som då får grävas bort varje gång som kedjan ska spännas...

I övrigt är min 536 LiPX som sagt en mycket trevlig bekantskap i främst grövre röjning.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 02 jul 2023, 22:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Badger  
#729520 Tack. Toppen. Då är bara frågan hur många batterier man behöver köpa. Alltså hur länge man kan köra på ett 200.

När tappar man muttern?
Händer det bara lite hipp happ eller av någon speciell anledning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729522 Muttern kan lätt försvinna i samband med att kedjan hoppar (eller rättare sagt när den avhoppade kedjan ska sättas på igen, då du måste lossa muttern och ta bort kedjeskyddet för att komma åt ordentligt).

Annars kan ju givetvis muttern även lossna om den inte är åtdragen...

Angående batterier så blir det ju som frågan hur långt är ett snöre... Det beror på arbetstempo, arbetspasset längd, möjlighet att ladda i fält m.m. Så där får du helt enkelt pröva dig fram och se vad som funkar för dig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Badger  
#729536 Jo, det är klart att det är många saker som påverkar. Läste i ett test att man kan köra en hel dag på sex batterier. Antar att det är baserat på proffsröjjare. Själv är jag ju nybörjare och tänker mig att jag nog kommer att stanna till och snacka med far ibland över vilka träd som ska sparas och så. Undrar på om två batterier skulle räcka för mig en förmiddag och sen går man hem och laddar över lunchen och kör någon timme till. Låter det rimligt att förvänta sig av två BLi200?

Niking skrev:Muttern kan lätt försvinna i samband med att kedjan hoppar (eller rättare sagt när den avhoppade kedjan ska sättas på igen, då du måste lossa muttern och ta bort kedjeskyddet för att komma åt ordentligt).

Annars kan ju givetvis muttern även lossna om den inte är åtdragen...

Angående batterier så blir det ju som frågan hur långt är ett snöre... Det beror på arbetstempo, arbetspasset längd, möjlighet att ladda i fält m.m. Så där får du helt enkelt pröva dig fram och se vad som funkar för dig.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729548 Tja, för min del brukar 4 BLi 200(X) räcka I 4-5 timmar med min 536 LiPX, men en proffsröjare gör säkert av med lika många BLi 300-batterier på samma tid.

Ska du ladda över lunchen, så satsa på QC 330-laddare eller QC 500-laddare och givetvis då en laddare per batteri.

Glöm inte att fylla på kedjeoljan vid varje batteribyte.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Badger  
#729550 Tack, då var det ungefär som väntat. Ska tänka på oljan också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

SkogsBasse  
#729573 Röjer bara på hobbynivå (typ lång-lunch) med min 530iPX och jag kör utan sele.

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729608 Låter tungt. Själv skulle jag aldrig röja utan sele.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729659 Hej,

Jag har både 536 el och 535 bensin. Jag gissar att man hinner ca hälften med batterivarianten.
Tänkte den skulle vara en tyst och lätt kompis för kortare röjpass, men jag verkar prioritera effektivitet för den samlar mest damm numera.

När jag blir pensionär ska jag gå runt och mysröja med batterimaskiner.

Avatar Fallback

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729681 Så är det nog fortfarande med batterimaskiner. Oavsett vad entusiasterna säger.

Användarvisningsbild

Re: Sele till Husqvarna 530iPX ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729685
nisse skrev:Hej,

Jag har både 536 el och 535 bensin. Jag gissar att man hinner ca hälften med batterivarianten.
Tänkte den skulle vara en tyst och lätt kompis för kortare röjpass, men jag verkar prioritera effektivitet för den samlar mest damm numera.

När jag blir pensionär ska jag gå runt och mysröja med batterimaskiner.

Tack för att du skriver lite om hur du upplever dessa två.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).