Motorsåg och handhållet

Motorsåg med "SERVO" start... ?

21 inlägg 3210 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg med "SERVO" start... ?

2stroke  
#729537 Hej !

Jag har för mig att jag tidigare hört talas om att det ska finnas någon motorsågs modell
som har någon slags "SERVO" funktion i startapparaten så att sågen blir betydligt mer lättstartad
då startapparaten snurrar dubbelt så snabbt än brukligt.

Min åldrande Far börjar ha svårt att starta sin nuvarande Husqvarna såg ( som bara är 3 år gammal )
och jag skulle vilja byta ut den till en som är mera lättstartad eller har någon form av hjälpstart.

🤔 Någon som vet något om detta... ? 🤔



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Fredrik Reuter  
#729539 Det jag vet om är väl Stihls "Easy2Start" eller "ErgoStart" som visas i videon nedan. Men det kan finnas fler!

Alternativet annars kan vara en batterisåg, men det kanske inte han är intresserad av?


Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Williamm  
#729541 Husqvarna 545 har en hjäpfjäder i starten har jag hört. Den konstruktionen gillar jag bättre än den som Stihl har. Jag tror att någon av de billigare husqvarnorna också har hjälpfjäder.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Williamm  
#729542
Williamm skrev:Husqvarna 545 har en hjäpfjäder i starten har jag hört. Den konstruktionen gillar jag bättre än den som Stihl har. Jag tror att någon av de billigare husqvarnorna också har hjälpfjäder.

Här!
https://www.husqvarna.com/se/produkter/motorsagar/440-ii-e-series/967788733/
https://www.husqvarna.com/se/produkter/motorsagar/445-ii-e-series/967156673/
https://www.husqvarna.com/se/produkter/motorsagar/545-mark-ii/967690633/

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Williamm  
#729544
Fredrik Reuter skrev:Det jag vet om är väl Stihls "Easy2Start" eller "ErgoStart" som visas i videon nedan. Men det kan finnas fler!

Alternativet annars kan vara en batterisåg, men det kanske inte han är intresserad av?


Jag är lite skeptisk till systemet på Stihl.
Jag har haft en på service, och det funkar så att startsnöret spänner en fjäder som sedan drar i gång motorn separat. Det känns "svampigt"
På Husqvarna sitter fjädern bakom startsnöret och hjälper till, men det är fortfarande direktkopplat mellan motor och snöre. Framförallt så tar det inte lika mycket plats och sticker inte ut som Stihls variant.
Senast redigerad av Williamm ons 29 sep 2021, 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Vardon  
#729545 Har sågen ventil för att minska motståndet?

Stihls variant ev nån äldre har jag på ett par sågar. Det är som att dra upp ett gummiband som släpper. Allt man lärt sig om att snärta i ett snöre ska man glömma bort. Jag ska inte påstå jag gillar den. Min äldre morbror lärde sig aldrig tekniken och det gick inte bra heller.

Nu vet jag inte vad du har för såg men tänker spontant mindre såg eller batteri. För att förekomma alla som kommer tror du är en idiot ja det är svårt att ladda i skogen men ett eller två batterier kanske räcker?

Pröva

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729556 Det skiljer rätt mycket på olika system.

Det system man laddar energi i fjäder som släpper och drar igång är rätt ok då det är oberoende av hastighet man drar eller om man drar lite två ggr eller en gång full sträcka.
Kruxet med detta är att fjädern mattas, går sönder etc. Funkar sämre om sågen är lite krasslig, felsökning etc.

Det systen som har fjäder i linhjul för att ta bort ryck mm är likaså lite kluddit när det använts ett tag. Fjädrarna håller inte så bra som man kan önska.

En 30-40cc såg utan är nog så bra det kan bli att starta lätt.

Dekompressionsystemen har försämrats på senare år då ventilen sitter i förbränningsrummet istället för en liten egen kammare.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729661 När det gäller lättstartade sågar, så är ju onekligen batterisågarna i en egen division. Bara att trycka på en knapp och batterisågen startar alltid på första knapptryckningen.

Dessutom brukar de vara rätt lätta, jämfört med en motsvarande bensinare, vilket kan vara värdefullt för en äldre herre.

Å de senaste modellerna från Stihl och Husqvarna ska ju motsvara en 40-kubikare I kapacitet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

toker72  
#729675 Så länge du inte sätter i ett batteri i sägen är den lättare men med batteri i har jag för mig att batterisågarna är tyngre än motsvarande bensin såg.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729678 Helt klart en batterisåg. Jag ser dessutom en ytterligare fördel där förutom starten och det är att man inte blir så stressad som när motorn går på tomgång och man "måste" hålla igång. Kan kanske undvika någon farlig situation på det viset, om man kan sätta ifrån sig sågen och tänka ett varv till.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729698
toker72 skrev:Så länge du inte sätter i ett batteri i sägen är den lättare men med batteri i har jag för mig att batterisågarna är tyngre än motsvarande bensin såg.


Det beror helt på vilket batteri du sätter i. Husqvarnas största lösa batteri (BLi 300) väger 1,9 kg. Det minsta batteriet (BLi 100) väger 0,9 kg. Så där har du ledigt 1 kg som du kan "bolla" med.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

2stroke  
#729709 BATTERI eller EL-såg är inte aktuellt.

Så det blir en Bensin modell, frågan är om det bara är STIHL och HUSQVARNA
som har sågar med denna typ av finess ?
🤔

Tips ?

🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

jannee  
#729711 MS 201 C-M.
Sågen är lätt, startar även lätt.
Dock har den en nackdel (tycker jag), startsnöret är lite för kort.
MS 241 är ej heller någon dum såg, lättstartade är de i alla fall.
Utan att var elak, klarar inte farsgubben av att starta den sågen har han inte i skogen att göra.
Lite off, frugan kan inte (orkar inte) starta gräsklipparen, men 201 drar hon enkelt igång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

toker72  
#729714
Niking skrev:
toker72 skrev:Så länge du inte sätter i ett batteri i sägen är den lättare men med batteri i har jag för mig att batterisågarna är tyngre än motsvarande bensin såg.


Det beror helt på vilket batteri du sätter i. Husqvarnas största lösa batteri (BLi 300) väger 1,9 kg. Det minsta batteriet (BLi 100) väger 0,9 kg. Så där har du ledigt 1 kg som du kan "bolla" med.
/Niklas

När jag jämförde var det nog med ett lite större batteri så man får hyffsad drift tid med 1 eller 2 batterier men funkar naturligtvis bra med flera små också om man vill hålla nere vikten så mycket det går.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg med "SERVO" start... ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729715 Satsa på Stihl MS211 C-BE eller MS194 CE Det skiljer 0,4hk på dem men också ett helt kilo att bära på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).