Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307901 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#729085
gnisten83 skrev:Knappast men allt tyg i gamla typen av huggarbrallor blev så tjockt att de knappt gick under pressarfoten när den var upplyft…

Ja, det ska vara säkert och visst. Jag benämnde mina första för sotrör, eftersom
de blev styva som stål när det blev vinter. :((

Här blev det lite service för dagisen.

Hjul och lager på den här var sönderslitna, så jag fick byta.
Senn väntar en annan vagn där det behövs svetsning
innan den kan användas igen.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#732875 Trodde det var dags att byta vridhusets övre bussning. Men den visade sig vara i ganska gott skick. Hade bara slitit 2-3 hundradelar. Men nu är det gjort i alla fall och jag vet åtminstone att den är i gott skick. Hade dock hellre lagt tiden på något mer akut.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Williamm  
#734666 Bytesintevall: ca35år...

Lite syd att byta redan nu, den hade precis börjat självsmörjarstadiet med lera...

Ps; det är jag som tagit bort gummisyddet.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

MrOlsson  
#734954 Städat fram arbetsbänken i källaren och ställt iordning sågarna inför morgondagens huggning. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

johan eriksson  
#735793 Dags för den årliga servicen av traktorn i helgen, har även stört mig på ett par oljeläckage som jag passade på att åtgärda när jag ändå var igång.
Blev byte av sumppackning samt packbox på kraftuttaget.
Samt att rotellorna blev inkopplade.



Ska bara montera en lämplig tuta på den med, alltid bra att ha på en traktor, folk har ju en förmåga att göra lite dumma utkörningar framför en ibland.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#735799 För du har fått nya rotellor ... vad det blev bra.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

johan eriksson  
#735808 Borde synas när man röjer snö här hemma iallafall, vi bor ju mitt i en korsning så det kan behövas ibland. 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#735833 Jo, som vägfarande är man mycket tacksam när alla slags arbetsfordon har rejält med varningslampor. Hänt mig några gånger att det varit hårresande nära när nån plötsligt skumpat ut från en infart med traktor utan sådana.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738115 Jaha, kastskyddet hade gått av på sågen, så det gick inte att lossa bromsen. Hade ett begagnat liggande turligt nog, så tänkte att det bara var att byta.

Men blev lite paff, det gamla hade smält av!



Visade sig att hålet på dämparen var precis där det hade smält, så jag gav mig på att skriva dit piratdämparen jag hade ratat tidigare, så sen på med det begagnade handtaget.

Börjar bli lite rep på denna såg...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#738717 Är man trög å inte tar tag i det tidigare så blir det så här.

Hade ont om tid när jag servade Forden så hoppade över att byta bränslefilterna. Tänkte att det tar jag någon dag senare. Jo du. 🙄

Alla filter bytta nu. Utom luft. Det blir något enstaka barr där i varje år.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#738718 Hjälpt svärfar att svetsa lite på vingen med.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

ananders  
#738720
Erre skrev:Är man trög å inte tar tag i det tidigare så blir det så här.
1639316163_dsc_1896.jpg

Hade ont om tid när jag servade Forden så hoppade över att byta bränslefilterna. Tänkte att det tar jag någon dag senare. Jo du. 🙄
1639316172_dsc_1897.jpg

Alla filter bytta nu. Utom luft. Det blir något enstaka barr där i varje år.


Som sagt, varför göra saker tidigare än det är nödvändigt. 😎

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#738721 😅.
Brukar försöka gå igenom alla traktorer på sommaren eller hösten. Är ju vinter och vår vi använder dom som mest.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740990 Igår så gick bromsbandet för andra gången på min 550xpg.


Var inne hos handlarn strax efter lunch, men de hade inga på lager. De hade såklart aldrig hört talas om att det skulle gå sönder. Ingen som använder bromsen vid förflyttning eller riskastning mer än jag? 🤔

Fick tag i min fru som fick åka en sväng om Borås, där det fanns. Hann få ihop det innan mörkret la sig, och mer än en tank hann jag med. Känns lättare att lossa bromsen nu.
Senast redigerad av Mangan tis 28 dec 2021, 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#741020 Bytt en hydraulslang på Ponssen.

Den.

Korkad lösning. Fattar att man inte vill ha fästet bredare men det kunde varit djupare så man har en chans att få in en nyckel.

Fick lossa 6 slangar för att komma åt den som skulle bytas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).