Socialt (mer om oss)

Påminn mig om att

32 inlägg 6882 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Påminn mig om att

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728497
björken skrev:6,7 är väl Farmas "klenaste" kran i den längden, 5,3, 6,3 och 7,0 har högre max lyftmoment och kraft på max räckvidd. Vet man att man ofta behöver lasta tunga stockar och vill att det ska gå smidigt skulle jag gå upp på en 7,0, även om det då blir en 10t vagn också som minst.


Jo det är nog bra, men här är, och var, grejen att den inte lyfte enligt spec bredvid vagnen. Behöver inte mer lyftkraft på max utan bara att jag för det som specifikation säger bredvid vagnen.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Påminn mig om att

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728505
Uvskogen skrev:Jo det är nog bra, men här är, och var, grejen att den inte lyfte enligt spec bredvid vagnen. Behöver inte mer lyftkraft på max utan bara att jag för det som specifikation säger bredvid vagnen.


Absolut och det är ju ett väldigt rimligt krav som det är bra att du fick hjälp att åtgärda.
Tänkte mer att om du trots uppgraderingen av cylindern säger att kranen knappt klarar din teststock, och i ditt inlägg säger att lyftkraft är centralt då du jobbar med tunga stockar kanske skulle överväga en annan kran än deras klenaste om du ändå ska byta vagn?

Användarvisningsbild

Re: Påminn mig om att

Grålle52  
#728518 Kanske uppgradera traktorn? Skillnad 9t till 10t är ju också ganska stor. 9t och mindre påminner mer om leksaker

Användarvisningsbild

Re: Påminn mig om att

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728519
björken skrev:
Uvskogen skrev:Jo det är nog bra, men här är, och var, grejen att den inte lyfte enligt spec bredvid vagnen. Behöver inte mer lyftkraft på max utan bara att jag för det som specifikation säger bredvid vagnen.


Absolut och det är ju ett väldigt rimligt krav som det är bra att du fick hjälp att åtgärda.
Tänkte mer att om du trots uppgraderingen av cylindern säger att kranen knappt klarar din teststock, och i ditt inlägg säger att lyftkraft är centralt då du jobbar med tunga stockar kanske skulle överväga en annan kran än deras klenaste om du ändå ska byta vagn?


Ja det håller jag helt med om! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Påminn mig om att

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728521
Grålle52 skrev:Kanske uppgradera traktorn? Skillnad 9t till 10t är ju också ganska stor. 9t och mindre påminner mer om leksaker


Jo tänkt så ibland, men å andra sidan är det ofta trångt och kort om plats på villatomter. Så då är man glad över en liten traktor och vagn. Men sen är den där gårdsbjörken väldigt stor så lite som åsnan känner jag mig iblan 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Påminn mig om att

nilsszzon  
#728536
Grålle52 skrev:Kanske uppgradera traktorn? Skillnad 9t till 10t är ju också ganska stor. 9t och mindre påminner mer om leksaker



vet inte hur stor skillnad där är mellan 9 och 10 på farma, polaren har en 10a och han säger att det är samma vagn vi har inte mätt ngt eller gjort djupare kontroll men antar att han har koll på hur sin vagn ser ut =)

Avatar Fallback

Re: Påminn mig om att

nilsszzon  
#728537
Uvskogen skrev:Har ingen dokumentation alls utan, allt har gått "pratledes". Men den nya cylindern är en 100 mm jämfört med den gamla på 90. Om jag nu förstått det riktigt. Den ökningen ska ge 20% mer lyftkraft. Om det blev så vet jag inte, men nu kan jag lyfta rakt upp och över stakarna med min teststock.
Den ligger alltså parallellt med vagnen och jag lyfter enbar med bommen. Före så kom jag upp under stakarna. Nu kan jag lyfta upp och över med förlängningsstakarna på, om än knappt.



har du kvar gamla cylindern? tänkte om man kunde mäta detta själv. är det själva kolven som ska vara 90 alt 100mm

Användarvisningsbild

Re: Påminn mig om att

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728541
nilsszzon skrev:
Uvskogen skrev:Har ingen dokumentation alls utan, allt har gått "pratledes". Men den nya cylindern är en 100 mm jämfört med den gamla på 90. Om jag nu förstått det riktigt. Den ökningen ska ge 20% mer lyftkraft. Om det blev så vet jag inte, men nu kan jag lyfta rakt upp och över stakarna med min teststock.
Den ligger alltså parallellt med vagnen och jag lyfter enbar med bommen. Före så kom jag upp under stakarna. Nu kan jag lyfta upp och över med förlängningsstakarna på, om än knappt.



har du kvar gamla cylindern? tänkte om man kunde mäta detta själv. är det själva kolven som ska vara 90 alt 100mm


Jag skickar dig ett pm

   TS
Avatar Fallback

Re: Påminn mig om att

nilsszzon  
#728664 jag fick kontakt med din ÅF och fick utförliga svar på mina frågor gällande en vagn av samma serie som din Uvskogen, jag bor själv i skåne så vagnen är inköpt långt från Rättvik men tänkte ändå det är värt att lyfta dennes namn och firma då han absolut inte var tvungen att svara mig på mina undringar ( och framförallt inte så utförligt och noggrant ) så lyfter härmed Anders Lundin från Anders Traktorservice AB Rättvik

Användarvisningsbild

Re: Påminn mig om att

Camaro1969  
#728784 är anders traktorservice nu uthängd?
eller är det beröm som utdelats?

jag förstår inte riktigt :)

Avatar Fallback

Re: Påminn mig om att

Axl  
#728789
Camaro1969 skrev:är anders traktorservice nu uthängd?
eller är det beröm som utdelats?

jag förstår inte riktigt :)

Jag uppfattar det som beröm. Han har fått bra service av en handlare som han inte har eller kommer handla hos.

Användarvisningsbild

Påminn mig om att

Grålle52  
#728859 Jag tyckte det var rätt klart att det var en hyllning till ÅF

Avatar Fallback

Re: Påminn mig om att

axwell  
#728874 Jag måste nog ha läst slarvigt som inte kunde se annat en hyllning till den ÅF:en.
Har själv fått ett riktigt bra intryckt av företaget efter ett samtal per tel.

Användarvisningsbild

Re: Påminn mig om att

totte  
#728963 Rensat bort en held del otrevligheter. Det duger inte att snacka om efterbliven och fel på hjärnan bara för att det uppstår små missförstånd. Skärpning!

Avatar Fallback

Re: Påminn mig om att

isteskog  
#728971 Bra Totte! Det räcker att det finns en tråd där vi blir kallade för allt möjligt ...... 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).