Grävmaskiner

Stegmatare till minigrävare

13 inlägg 10165 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stegmatare till minigrävare

_Macke_  
#72835 Hej hej!

Har en 5tons minigrävare (Neuson 50z3) som jag har tänkt å hänga en stegmatare på,
alltså en med sågmotor och inte med klipp.
Det jag är lite fundersam över är själva styrningen av aggregatet, har en proppstyrd rototilt till
maskinen nu, går det att använda den hydrauliken till aggregatet? För vad jag har fattat det som
så är det endast tryck och retur som behövs.
Sen måste man jag ju ha en rotator också, behöver jag sätta någon växelventil där då så jag
antingen väljer aggregat eller rotator??

Aggregatet jag funderar lite på är ett Tapio 160, kanske någon här som har ett och vet?
Eller någon som vet om något annat lämpligt aggregat?

Hmm ja här va de lite funderingar iaf.

//Macke



   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till minigrävare

josip  
#72850 Jag har en Arbro 350 på min Lännen c100 midjestyrda grävlastare. Jag har löst det så att jag tar tryck och retur från slänthydrauliken (pedal i golvet) kopplat genom en 2/6 växelventil. Den ger alltså två funktioner extra. Egentligen så skall man ha en separat retur till aggregatet , enligt handboken, men det funkar så här också. Det är väl dels för drän från sågmotorn och sen tiltfunktionens chock-ventil som skulle behöva en egen retur.. Chockventilen på tilten är inställd så att den tiltar ner vid ett visst tryck litet som en säkerhetsfunktion för att inte överbelasta kran och aggregat. Om det inte finns någon retur för oljan så funkar ju inte detta.
Så det gäller att ha foten på pedalen..

På A. är det meningen att man skall använda kranens grip-funktion för tiltning . detta om man kör med kran alltså. På grävaren har jag en ca 2m jibb med snabbfäste för grävaren i andra änden rotator och aggregat. På jibben har jag monterat växelventilen.

Ekipaget har fungerat tillfredsställande, men det blir en hel del att hålla reda på när man kör.. Det tog nog ett antal timmar innan arbetet började löpa smidigt. Skall jag vara helt ärlig så är jag nog inte på långt när fullärd ännu heller. Obs att tilten på arbro inte styrs av aggregatets ventil utan behöver en egen funktion. Tapio är kanske annorlunda i det fallet?

Det finns en bild av mitt ekipage under skogsbilder -> maskiner. Lännen c100 + arbro

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till minigrävare

_Macke_  
#72864 Tackar för svaret.

Det låter ju helt klart ut som en enkel och smidig lösning, även om det är som du säger att de tar lite tid att komma in i körningen men så e de ju me allt.
Smart me att sätta ventilen på jibben så man slipper en massa extra på själva maskinen.
Så från själva maskinen är det bara slänthydrauliken du tagit å sen kabel in i hytten från aggregatet + växlingen utav ventilen då om ja fattat rätt??

Kollade på bilden är ungefär så jag me funderar på att göra med en jibb till maskinen.

Funderade med på de där aggregatet men tror nog de blir lite tungt till min 5-tonnare, hur e de annars funkar de bra eller har de varit krabb me de??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till minigrävare

totte  
#72878 Lite läsning om ämnet från våra förträffliga norska vänner:

viewtopic.php?f=8&t=3793 börjar sådär halvvägs in i tråden, mååånga sidor.
viewtopic.php?f=8&t=4192

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till minigrävare

stegmaster  
#72886 Slänger upp en bild på nåt liknande.
neuson med aggregat.jpg

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till minigrävare

_Macke_  
#72896 Tackar för tipset av trådar, nu har jag lite läsning framför mig.
Även bilden va bra, roligt å se på ett ungefär hur det kan bli på ens eget.
Jibben ser ju rätt liten å smidig ut, kanske kan vara nått att härma efter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till minigrävare

josip  
#72911 Ja det är rätt uppfattat om sladdar och slangar från basmaskinen. Två 3/4" slangar (jag råkade ha sådana i passlig längd, skall väl nog gå bra med 1/2" också) + sladd till aggregat och en annan sladd till växelventilen. Ganska enkelt att koppla till och från.

Kom ihåg att du antagligen också behöver kunna stöda dig på jibben vid larvning och i svängar. Ännu bättre med någonting skopliknande så kan man jämna till litet vid behov. Om möjligt så är det bra att kunna knipa fast aggregatet i jibben vid transport / larvning. (jag kan tyvärr inte göra det pga gammal icke runtomsvängande rotator)

5 tons grävare låter ganska passligt för denna typ av aggregat, skulle säkert funka bra med arbron också.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till minigrävare

_Macke_  
#72921 Gött att man fattar någongång hehe.
Jo jag har med funderat på en sådan jibb, hade ju varit riktigt fint å kunna gripa fast det..beror ju dock lite på hur lång själva jibben blir får man aggregatet för långt ut så dyker väl maskinen om man tar nått i sidled så att säga, men det får ju grunnas ut och konstrueras när själva aggregatet är inköpt så man ser lite bättre hur det kommer bli.
I andra änden på jibben har jag också funderat på om man kan smida till nått med exempelvis på skoptänder så man både kan riva lite och även ha som stöd.

Hur mycket väger det aggregatet du har?? Tapion ska väga 200kg och det tycker jag låter jävligt smidigt faktiskt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till minigrävare

josip  
#72926 Jag tror att det är ca 300kg. Här är en länk till den svenska åf.
http://www.andersskordare.se/7.html

Mitt agg är ju litet äldre, ca -98 års modell har jag för mig. Typskylten börjar bli så nött att man inte just ser något..
Svetsat och fixat litet här och där. Själv är jag väl tredje ägaren minst som jag vet om och jag har bara kört en säsong mest i testsyfte hittills.

Min Lännen med sina 9 ton blev nog lätt i framänden samt att den gärna lättar på ena sidan vid max utlägg åt andra sidan. (= ca 7m). Trots pendellås på framaxeln mm. Men jag tänkte testa att använda min bakvikt som frontvikt denna säsong. Den har stora BM-fäste så det är bara att kroka i lastaren. Med pendellåset på så skall det väl stå rätt stadigt skulle jag tro. Men vikten blir ju ännu högre på ekipaget. totalt säkert 11 ton inkl. agg och allt. Rejält tjälad mark är att föredra..

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till minigrävare

_Macke_  
#72932 Kollade länken och det verkade ju vara ett trevligt agg de där också, men för min del lutar det nog åt ett tapio.
100kg på rakarm gör ju ändå jäkligt mkt på min lille maskin, sen tycker jag det verkar vara litet och kompakt "stegar" ju dock inte mer än 0,5m i taget om ja inte har fel för mig men man kan ju inte få allt.
Har ju gummilarver på min maskin nu men funderar på stållarver när dom e slut, ett snäpp bredare med borde ju kunna göra en del skillnad i stabiliteten..en motvikt hade ju klart heller inte skadat men får ta en sak i taget.

Ja på din maskin borde det ju göra skillnad med en extra vikt i fronten kan man ju tycka.
Sen e de väl som de flesta maskiner lite sidolut å sen ut me armen så blir de lite gunghäst över att, men de ska ju vara lite spänning i tillvaron me :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till minigrävare

stegmaster  
#72972 Borde inte vara något problem med aggragat rundt 300 kg på en 5t (typ arbro, bjm eller tapio 280).
Men håller med om at et stöd säkert kan vara bra och ha.
Du kanskje har koll på denna videoen redan, men här ser du en yanmar på endast 3,7 t med bjm 350 og stödfot.
Enda minuset med en skopa eller stöd på små maskiner, e det kan skymma för sikten til aggregatet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XK6PrnMCZ8A[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till minigrävare

_Macke_  
#73025 Jo den videon har jag kollat på, och det funkar ju säkert som du säger med ett lite större agg med.
Men ju mindre vikt dästo bättre, min maskin e de ju nollsving på me så inte lika mycket "motvik" som håller imot som på t.e.x den neusonen du la upp en bild på.
Sen vet man ju hur markerna är här runt i kring, är det inte stenigt så är det brant..så man har ju inte dom bästa oddsen om man säger så hehe.
Men ett stöd som ni säger är nog ett måste, skulle det börja luta över så är det ju inte helt kul å lägga hela vikten på agget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till minigrävare

stegmaster  
#73046
_Macke_ skrev:Jo den videon har jag kollat på, och det funkar ju säkert som du säger med ett lite större agg med.
Men ju mindre vikt dästo bättre, min maskin e de ju nollsving på me så inte lika mycket "motvik" som håller imot som på t.e.x den neusonen du la upp en bild på.
Sen vet man ju hur markerna är här runt i kring, är det inte stenigt så är det brant..så man har ju inte dom bästa oddsen om man säger så hehe.
Men ett stöd som ni säger är nog ett måste, skulle det börja luta över så är det ju inte helt kul å lägga hela vikten på agget.

Ett stöd e inget måste( men en fördel tror jag), då jag inte har haft det på dom 4åren jag har haft stegmaster`n, så det funkar utan ochså. :wink:
Men klart, ju svårare skog desto bettre med ett stöd. :???:
Och helt klart inte bra att luta hela vikten på aggregaten, men ennu värre er det med rotatoren(dom börjar läcka olja snabbt om man gör andra saker enn at lyfta med dom)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).