Föryngring

Plantuppslag Tallsådd

7 inlägg 3252 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantuppslag Tallsådd

Kribban1  
#727808 Hej...
Jag har maskinsått 1 ha med ca 3 hg tallfrön i samband med markberedning. Sådden gjordes i somras i början av juni och jag undrar hur mycket plantor man kan normalt förvänta sig?
Jag har tänkt att stängsla då det är ganska stort vilttryck och undrar hur stor risken är att dom små plantorna blir betade redan nu i höst/vinter eller om det räcker att sätta upp stängslet nästa vår/sommar?
Vill gärna höra era erfarenheter...

Mvh Krister



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantuppslag Tallsådd

alias  
#727810
Kribban1 skrev:Hej...
Jag har maskinsått 1 ha med ca 3 hg tallfrön i samband med markberedning. Sådden gjordes i somras i början av juni och jag undrar hur mycket plantor man kan normalt förvänta sig?
Jag har tänkt att stängsla då det är ganska stort vilttryck och undrar hur stor risken är att dom små plantorna blir betade redan nu i höst/vinter eller om det räcker att sätta upp stängslet nästa vår/sommar?
Vill gärna höra era erfarenheter...

Mvh Krister


Hur många av fröna som grott beror ju på fröets grobarhet (brukar ligga på minst 80 % på frö till salu), väderlek och hur många frön som äts upp m.m.

Normal tusenkornsvikt för tallfrö tror jag brukar ligga i spannet 5-8 gram och då skulle 300 gram/ha motsvara
37 500 - 60 000 frön/ha som teoretiskt maxantal.

Hur många groddplantor hittar du per löpmeter harvspår?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plantuppslag Tallsådd

Kribban1  
#728704 Maskinföraren som sådde pratade om runt 60 000 frön var sådda så det stämmer. Uppslaget är inte alls som jag förväntat mig med det antalet frön...när jag gått o tittat så är det ju ganska ojämnt med uppslag, det kan vara flera meter utan något och sen är det en hel del på visa ytor. Känslan jag fått är att det knappt är det antal som rekommenderas vid plantering, typ 2000-2500 plant/ha. Känns som man borde kunna förvänta sig mer 🤔 Är därför nyfiken på höra andras erfarenheter av maskinsådd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantuppslag Tallsådd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728752 Verkar vara ett dåligt år för sådd vad jag har hört. Varför stängsla istället för att behandla med Trico varje höst.

Avatar Fallback

Re: Plantuppslag Tallsådd

isteskog  
#728754 Man ska nog inte vara för snabb att döma ut årets sådd. Kolla till våren istället. Tror inte heller det är någon större risk för rådjursbetning när såddplantorna bara är några cm höga....

Avatar Fallback

Re: Plantuppslag Tallsådd

Amatörhuggare 62  
#728765 Har sett väldigt mörkt ut, men i söndags. såg jag små tallar sticka upp.
Har ju inte varit perfekt år.

Användarvisningsbild

Re: Plantuppslag Tallsådd

Sjögården  
#728773 Här i sydöstra Sverige har vi haft en kanonsommar för all föryngring.
Har nog 90 % groning på mitt kg tallfrö.
Och en del frösådd från fröträden trots att det var första året efter avverkning.
Om nu bara hjortarna kan låta plantorna vara ifred så.
Rådjur var länge sedan vi stördes av.. 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).