Motorsåg och handhållet

Slak kedja Stihl MS 260

73 inlägg 8717 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#728715
NiclasT skrev:Försökt att kolla det och att mäta, men det ok ut. Också varit inne på det

Bra!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728717 Kedjan ska kontrolleras och spännas vid behov vilket man tvingas till även med en förspänd kedja när den är ny. Vid kontinuerligt arbete behöver man spänna kedjan vid flera tillfällen under dagen även med en inkörd kedja. När du spänner kedjan så rekommenderas att du lyfter upp sågen i bakre handtaget och vilar svärdspetsen mot ett fast underlag. Jag vill minnas att vissa sthilsågar har något lågt anliggningstryck mellan kopplingskåpan och svärdet varför kedjan slaknar tämligen lätt..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728722 Spesielt med kjeder med korte drivlenker som stihls picco kjeder bør ein følga litt med på dette, dei har lett for og snappa av, spesielt når ein sagar av grove grangreiner som ligg i spenn mot bakken.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#728728 Jag brukar lyfta upp svärdet i stället när jag spänner kedjan, men det är ju inte problemet. Det är att om den är korrekt spänd finns det ställen som är stenhårda, alltså inte att den slackar helt och behöver spännas igen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728739
NiclasT skrev:Jag brukar lyfta upp svärdet i stället när jag spänner kedjan, men det är ju inte problemet. Det är att om den är korrekt spänd finns det ställen som är stenhårda, alltså inte att den slackar helt och behöver spännas igen

Leta reda på stället där den är hårdast spänd och justera vid det läget så blir det nog bra. Har du möjlighet att lägga in en filmsnutt på fenomenet så vi får se hur det ser ut så vore det bra..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728740
NiclasT skrev:Jag brukar lyfta upp svärdet i stället när jag spänner kedjan, men det är ju inte problemet. Det är att om den är korrekt spänd finns det ställen som är stenhårda, alltså inte att den slackar helt och behöver spännas igen

Lyfta upp till det övre läget fungerar också förutsatt att man inte lyfter för hårt och sen spänner åt vilket ger en alltför hårt spänd kedja.

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729048 Nicklas, kan du se hur många DL kedjan har och hur många kugg på drivhjulet och hur många kugg på noshjulet ? Man har ju råkat ut för slakkedjefenomenet ibland och trott att det beror på slitage nånstans.
Men det du beskriver i tråden nu gör mig betänksam, alltså att du bytt ut olika delar och även alla delar. Nästa gång det händer mig blir jag förbannad och gör en riktig vetenskaplig undersökning. Jag har några ideer om detta som jag måste testa.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#729050
där nor skrev:Nicklas, kan du se hur många DL kedjan har och hur många kugg på drivhjulet och hur många kugg på noshjulet ? Man har ju råkat ut för slakkedjefenomenet ibland och trott att det beror på slitage nånstans.
Men det du beskriver i tråden nu gör mig betänksam, alltså att du bytt ut olika delar och även alla delar. Nästa gång det händer mig blir jag förbannad och gör en riktig vetenskaplig undersökning. Jag har några ideer om detta som jag måste testa.

Berätta vad du har för ideer!

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#729055 Är delningen densamma på kedja, drivhjul och svärd så har antal drivlänk eller nosradie inte något med problemet att göra..🙃

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729067 Ähh, nu lura ni ut mig i verkstan på lördakvällen! Jo en ide' är att drivhjulet med 7 kugg driver kedjan med 56 DL och då träffar en tand på drivhjulet samma ställe på kedjan hela tiden. 7 x 8 = 56. 8 gånger per kedjevarv alltså. Ett slitage på en kugg eller en drivlänk kan då öka med tiden. Just nu ikväll kändes inget kedjeslack, typiskt. Men det förklarar inte Nicklas problem med nya delar som han monterade.

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

där nor  
#729245 På motorcykelkedjor finns samma problem ibland. Tight spots. Man roterar bakhjulet och kedjan hänger ner sig på vissa ställen. Om kedjan är ny och slacket kommer en gång per bakhjulsvarv så är det drevet påbakhjulet som inte är riktigt centrerat på navet. Kan gå att justera detta genom att lossa drevbultarna och vrida drevet ett bulthål, prova, och vrida ett bulthål till osv. Har man tur så får man bort slacket nästan helt.
NicklasT, kan du räkna DL, drivhjulskugg och noshjulskugg! Ta några bilder.
Om du roterar kedjan för hand, sätter en färg på kedjan och svärdet när slacket kommer, hur många DL är det då tills nästa slack kommer? Efter några kedjevarv, Är slacket kvar på samma ställe som du målade eller har det flyttat på sig?

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729251 Kedja och drev är snarlikt MC/Moped med lite skillnad. De är inte rull lagrade o och har glidyta som de belastas/slits på.
Kvalité på kedja o drev kan vara ibland vara lite sådär. Form på drivlänk, drev, delning på drev noshjul kan skilja nåt lite ibland.
Ibland får man provocera fram lösning eller mer synbart fel. Helt enkelt spänna o köra på. Då när man kör märker man om det blir värre eller bättre rätt fort. Har sett fler svärd med sämre noshjul än jag sett kedjor o drev som varit kass.
Det kan va lite pyssel ibland och experimenterande att få bort såna här spänningar.
Det är ovanligt att axel är krokig, de brukar ryka av istället om spänning blir för hög.

Avatar Fallback
där nor  
#729257 Okej, jag förstår. Det kan va så att drivlänkarna inte passar perfekt i noshjulet. Och om en kedja sträcker sig lite så ökar delningen på kedjan men inte på noshjulet. Snarare tvärtom att delningen på noshjulet minskar om hjulet slits ? Samma med drivhjulet/ ringdrevet, Minskande delning vid slitage!? Har jag fattat rätt. Väntar om NicklasT har kollat igen på grejorna. Inget stort problem för en händig huggare men som nörd vill man ju bottna i frågan !

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729298 Det där med delning är mer fingervisning än exact ventenskap.
När man mäter o kollar lite ser man ofta att det inte är riktigt rätt men funkar ändå.
Man ser även skillnader i mått på samma delning men olika form/storlek.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#729304 Delningen, d.vs måtten blir inte bättre än till de toleranser de olika delarna får vid tillverkningen och drivlinan på en motorsåg är inte direkt något under av noggrannhet. Jag kommer nyss från verkstan där ett svärd fick sig en rengöring och avgradning. Helt klart är att kedjan blir olika spänd när man drar runt den för hand men det är inget som har någon praktisk betydelse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).