Uppvärmning

Vedklyv Biltema

7 inlägg 22998 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedklyv Biltema

Kim75  
#728527 Hej!

Jag har tittat på biltemas vertikala vedklyvar.
Dom verkar ha hyfsad effekt och ser kraftigt byggda ut.
Finns det någon som har erfarenhet av dessa så vore jag tacksam för svar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedklyv Biltema

SudCaravelle  
#728539 Den verkar ha ett bra säkerhetstänk med tvåhandsgrepp, och den kan klyva grova bitar. Den är däremot smärtsamt långsam enligt den här filmen https://www.youtube.com/watch?v=cW7S3akd5Xw

Dessutom bör vedflödet bli krångligare jämfört med en horisontell klyv.

Skall du klyva större mängder (t.ex. en årsförbrukning) så hade jag satsat på t.ex. en begagnad Woodmax, eller liknande, istället.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Biltema

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728543 Ser inte ut som killen i filmen has justerat in den för aktuell vedlängd, går ju att ställa in stoppet så den bara går upp så långt det behövs?
Har en liknande fast gul och trefas. Funkar helt OK men gjorde "misstaget" ett år att hyra en vedmaskin och sedan dess har klyven fått stå kvar i förrådet.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Biltema

tallen100  
#728547 Det ska vara trefas, annars går det så långsamt att veden hinner bli för gammal innan den är klar 🤔

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Biltema

norrskog  
#729356 Terapi arbete är aldrig fel. Kände en som satt i källan å klöv var dag det han behövde ha eldat

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Biltema

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730149 Leta upp en begagnad Faxe istället.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Biltema

Hemgården  
#732331 Jag har haft en på 8 ton i två år nu och klyvt ungefär 50 kubik. Den fungerar mycket bra även om den går lite långsamt. Fördelen med den är att den tar inte så mycket plats om man har begränsat utrymme. Klarar 40 cm tjock rotstock från björk utan problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).