Föryngring

Lärkfrön, var köpa?

15 inlägg 6613 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lärkfrön, var köpa?

lundqvist.r  
#708374 Tänkte jag skulle försöka så lärkfrön den kommande säsongen. Men var hittar man sådana? Hittills har jag inte annat än europeisk lärk på Impecta, men dels är det fel sort, jag tänkte mig sibirisk lärk, dels blir det rimligen kostsamt i överkant med deras småpåsar. Några förslag?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Västra  
#708379 Inte lätt att få tag i - det är stor brist på bra lärkfrö. Hör med SCA Norrplant eller finska Siemen Forelia.

Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708381 Här kanske??

Värt att skicka ett mejl och fråga i alla fall...

https://www.skogsplantor.se/sv-se/fro/frosortiment/

Avatar Fallback

Re: Lärkfrön, var köpa?

alias  
#708382
lundqvist.r skrev:Tänkte jag skulle försöka så lärkfrön den kommande säsongen. Men var hittar man sådana? Hittills har jag inte annat än europeisk lärk på Impecta, men dels är det fel sort, jag tänkte mig sibirisk lärk, dels blir det rimligen kostsamt i överkant med deras småpåsar. Några förslag?


Varför sådd istället för plantering?

Egen erfarenhet från hybridlärk på ca G28 i södra Sverige är att ju större plantor desto bättre.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708388 Sibirisk lärk är inte att föredra i södra Sverige då sydförflyttningen blir så stor. Från norra Sverige eller Finland. Det är extrem brist på hybridlärks frö med ett frö kostade för några år sedan 60 öre

Avatar Fallback

Re: Lärkfrön, var köpa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708409 Lärkfrö är stora och dyra. Typisk lärkmark fungerar mindre bra för sådd. Det fick jag veta när jag hade samma idé för 10-talet år sedan.

Avatar Fallback

Re: Lärkfrön, var köpa?

lundqvist.r  
#709509 Att få tag på lärkfrön verkar svårt, och som @nisse och @Tåndemåla skrev så verkar de kosta en del, mer än väntat. Så det blev till att ta en annan väg: intill en av cykelvägarna här där jag bor upptäckte jag att det står ett par lärkar, och de fick offra ett gäng kottar. Kommunens mark. De klängdes i svamptorken, och vips hade jag fått ut säkert ett par hundra frön. Det blev några omgångar i torken, genom att fukta kottarna och göra om proceduren några gånger fick jag loss bra många fler frön än de som lossnade efter första omgången.

Helt klart ett nöjesprojekt, för om jag får dem att gro kommer det inte att bli träd av plantorna under min livstid. Men det är roligt att leka också.

@Västra, tack för tipset om Siemen Forelia, har skickat mail men inte fått svar än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Emanuel90  
#709535 Då får vi nog hoppas att det var renrasig lärk och ingen hybrid, hybridsorter får inga vidare avkommor, knappt livsdugliga. Så är det med andra sorters växter så jag skulle tro detsamma gäller lärk.

Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Älgfoderodlare  
#720713 Är det någon / några som fortfarande är intresserade av Sibiriskt Lärkfrö ?

Avatar Fallback

Re: Lärkfrön, var köpa?

Värmlänning  
#720715
Älgfoderodlare skrev:Är det någon / några som fortfarande är intresserade av Sibiriskt Lärkfrö ?

Vilken härkomst?

Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Älgfoderodlare  
#720725
Värmlänning skrev:
Älgfoderodlare skrev:Är det någon / några som fortfarande är intresserade av Sibiriskt Lärkfrö ?

Vilken härkomst?


Provinsen heter Tuva i Ryssland. Den ligger på den NV Mongoliska gränsen mot Sibirien, där floden Jenisej har sina källor.

Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Åstranden  
#728481
Älgfoderodlare skrev:Är det någon / några som fortfarande är intresserade av Sibiriskt Lärkfrö ?

Finns det fortfarande att få tag på? Jag är intresserad av att köpa inför våren!

Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Älgfoderodlare  
#731906 Det ser ut att lösa sig med Lärkfrö, tack vare hjälpsamma forumister ! Väntar bara på svar från säljaren om mängd.

Plantskolan jag köpte 1 kg till för några år sedan hade också slut samt en beställning på 50.000 ! plant till våren. Lärk verkar vara lite i ropet just nu !

Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Älgfoderodlare  
#732493 Om inget oförutsett händer, så kommer det att finnas 1 kg Lärkfrö inom några veckor, för de som är intresserade. Ev. ytterligare något kilo under vintern. Äkta Sibirisk Lärk. PM av de som önskar frö.

Användarvisningsbild

Re: Lärkfrön, var köpa?

Lappskog  
#834992 Hej,
Om finns möjlighet så skulle jag vara intresserad av att köpa sibirisk lärkfrö.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).