Motorsåg och handhållet

Rengöra motorsåg.

9 inlägg 2515 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rengöra motorsåg.

stranglefoot  
#727815 God kväll!
Köpte på mig en gammal stihlsåg som troligtvis gått med bio-olja till smörjningen större delen av sitt liv.
Herregud så skiten satt fast! Testat med en massa olika medel utan framgång. Köpte en svindyr flaska med stihls varioclean och den bet minsann! Tyckte det luktade typ som fälgrengöringsmedel. Kan den möjligen bestå av microavfettning och oxalsyra? Någon som experimenterat med detta?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rengöra motorsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727816 Japp. Det fjnkar ibland med fälgrengörning och ungnsrengörning.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra motorsåg.

WildMFS  
#728280 Alkalisk avfettning löser det. Jag har gjort ren mina sågar med en avfettning från Biltema, sågarna blir som nya!
Kör man mineralolja räcker det ju med bromsrengöring dock.

Fordonsavfettning Artnr. 37-603

Användarvisningsbild

Re: Rengöra motorsåg.

anersimyra  
#728289 Kåda ska tydligen gå lätt att få bort genom att pensla på någon typ av matfett eller att tvätta med T röd..🙂

Avatar Fallback

Re: Rengöra motorsåg.

tallen100  
#728291
anersimyra skrev:Kåda ska tydligen gå lätt att få bort genom att pensla på någon typ av matfett eller att tvätta med T röd..🙂

Margarin ska funka bra 😎

Avatar Fallback

Re: Rengöra motorsåg.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728359 Gubbarna förr gjorde rent händerna med margarin efter att de varit I skogen.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra motorsåg.

anersimyra  
#728364
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Kåda ska tydligen gå lätt att få bort genom att pensla på någon typ av matfett eller att tvätta med T röd..🙂

Margarin ska funka bra 😎

Månne funkar det med Tallolja..😃👍

Användarvisningsbild

Re: Rengöra motorsåg.

anersimyra  
#728365
bengt.a skrev:Gubbarna förr gjorde rent händerna med margarin efter att de varit I skogen.

Japp, det brukade jag själv göra när man skulle göra sig ” fredagsfin ”..😊

Användarvisningsbild

Re: Rengöra motorsåg.

johan eriksson  
#728366 T-röd löser oftast kåda, dock är baksidan att plasten och färgen lätt blir matt och tråkig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).