Skogsnyheter

IKEA köper 5500 hektar skog

9 inlägg 3692 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

IKEA köper 5500 hektar skog

Torbjörn Johnsen  
#727833 IKEAs ägare Ingka Group köper 5500 hektar mark på Nya Zealand enligt sajten RNZ Daily. Marken beskrivs som ”farmland” i artikeln men målet är att den ska planteras med skog. Främst radiatatall och med plantering av 3200 hektar de närmaste åren. Enligt Ingka Group ska skogen bli en kolsänka i minst 30 år men hur den ska användas därefter framgår inte.

Läs hela artikeln här:
https://www.rnz.co.nz/news/country/4516 ... r-forestry
Bild på radiataplantage. Källa: researchgate.net




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: IKEA köper 5500 hektar skog

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727834 Det är mycket diskussion om plantering i NZ. Staten verkar driva på både för kolsänkebiten och av landsbygdspolitiska skäl. Delar av landsbygdsbefolkningen är dock inte imponerade. På vissa håll verkar marken ha blivit mer erosionsdrabbad jämfört med de långliggande betesmarkerna som skogen ersatt och det betesbaserade lantbruket som varit NZs paradgren känner sig undanträngda.

Användarvisningsbild

Re: IKEA köper 5500 hektar skog

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727850 Det är väldigt lie förädling av skogsråvaran i Nz. Det mesta går som rundvirke till kina och Australien. Om Ikea även startar upp en såg borde det väl vara en bra lösning. När jag var i Nz var vi på ett sågverk utanför Njajper på östkusten av nordön. Där sågades 420 000 m3s och var bland de största sågarna i landet.
Men hamnen i Najper hade många gånger större export av rundved.

Avatar Fallback

Re: IKEA köper 5500 hektar skog

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727921 Försök hitta nån bild på markberedning på NZ.
Jag har inte lyckats. Det må finnas olika metoder men en förekommande är en bulldozer som bökar ihop stubbarna i en stor limpa eller nerför en slänt efter att "morötterna" skördats efter något tiotal år..
Kanske förbudsivrarna i Sverige skulle initiera en internationell skogsinsats och följa IKEA.

Avatar Fallback

Re: IKEA köper 5500 hektar skog

norrskog  
#728352 Med tanke på deras tyg tillverkning så måste de ha skogar som täcker upp det . Fabriken i Sverige kommer läggas ner om det blir med gott resultat. Ingen som fundera på varför just NZ och USA är Ikeas val av köpta skogar. Ikea satsar inte på nyplantering utan på befintliga skogar som de om några år kan flisa ner

Användarvisningsbild

Re: IKEA köper 5500 hektar skog

Torbjörn Johnsen  
#728355
norrskog skrev:Med tanke på deras tyg tillverkning så måste de ha skogar som täcker upp det . Fabriken i Sverige kommer läggas ner om det blir med gott resultat. Ingen som fundera på varför just NZ och USA är Ikeas val av köpta skogar. Ikea satsar inte på nyplantering utan på befintliga skogar som de om några år kan flisa ner


Just i det här fallet handlade det nog mest om obeskogad mark som skulle planteras. Som jag läste texten var huvudsyftet att skapa en kolsänka och ev framtida virkesskörd en möjlig bieffekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: IKEA köper 5500 hektar skog

norrskog  
#728358 Ikea gör inget utan att gå med vinst. Idag producera ikeas vindkraftverk och solparker mer el än vad företaget gör av med. Och på så sätt blir det bra reklam för deras egna solpaneler de snart eller har börjat sälja. Och givetvis en vinst på elförsälning . Nu är jag inte negativ till deras satsning på förnybar energi . Men att de gör något utan att tjäna något på det kan du fet glömma. Snålheten sitter liksom i var enda vägg Ikea har byggt upp.varohus som i kontorsbyggnader. Googla på hur mycket skog Ikea har köpt i olika länder.

Användarvisningsbild

Re: IKEA köper 5500 hektar skog

Mellberg  
#728363 I Sverige verkar det ha blivit fritt fram för juridiska personer att förvärva privatskog, i alla fall i Norra Sverige. Ja vem vill egentligen ha IKEA som rågranne.

Kolla gärna senaste SkogsLand.... 👎

Avatar Fallback

Re: IKEA köper 5500 hektar skog

isteskog  
#728368 En oroande utveckling enligt mig!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).