SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

163 inlägg 31064 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Robertberg  
#728083 Jag ser en klar koppling mellan ett test av en batteridriven röjsåg och dåligt underbyggda (men väldigt bestämda) gissningar om hur ett anbudsunderlag är utformat.
Det är väl inget att haka upp sig på?

Batterimaskiner är bäst.
Bensinmaskiner också.
På samma saker.
Alltid.
För evigt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Erre  
#728087
Robertberg skrev:Jag ser en klar koppling mellan ett test av en batteridriven röjsåg och dåligt underbyggda (men väldigt bestämda) gissningar om hur ett anbudsunderlag är utformat.
Det är väl inget att haka upp sig på?

Batterimaskiner är bäst.
Bensinmaskiner också.
På samma saker.
Alltid.
För evigt.

Det finns många proffs. 😉

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

jannee  
#728245 Jag såg en PEAB entreprenör.
Han nyttjade batteridrivna maskiner.
En stånghäcksax och en lövblås.
För denne och dennes arbete var de perfekta.
Korta arbetspass utspridda lite här och var.
De var så pass korta och utspridda att han klarade sig på ett batteri till var och en under en hel arbetsdag.
M.a.o. till hans arbetsuppgifter är batteridrift perfekt.
Däremot ställer det sig nog lite annorlunda för dem eller de som måste köra 8 timmar mer eller mindre kontinuerligt.
Vara sig det nu gäller häckklippning, lövblåsning eller gräs/slyröjning.
Men ok, har man i avtalet lovat att endast nyttja batteridrift gäller det att köra maskiner med samma typ av batteri och införskaffa tillräcklig mängd, enligt Niking tydligen en engångskostnad.
Tyvärr blir det en orimligt hög "engångskostnad" för en enskild skogsägare.
Såg förra hösten här i Kalmar där gick kommungubbarna runt med Stihls stora bensindrivna lövblåsare.
Och ja denna maskin var verkligen effektiv, tror inte att någon batteridriven tjosan blåser lika bra.
Inte ens fordonet han kom med var batteridriven.
Tydligen är vi lite efter i utvecklingen här nere i söder. :oops:

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

alias  
#728257
JörgenO skrev:...Vuxna människor, herregud, skaffa lite självinsikt, finns säkert att köpa nånstans... 👍


Om självinsikt hade gått köpa så hade det säkert funnits i både bensin- och batteridriven variant och så hade cirkusen varit i full gång om det valet också... 🤪

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728260
alias skrev:
JörgenO skrev:...Vuxna människor, herregud, skaffa lite självinsikt, finns säkert att köpa nånstans... 👍


Om självinsikt hade gått köpa så hade det säkert funnits i både bensin- och batteridriven variant och så hade cirkusen varit i full gång om det valet också... 🤪

MVH
Alias

😅😅😅😅😅😅😂😂🤣🤣🤣🤣

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

tallen100  
#728266
alias skrev:
JörgenO skrev:...Vuxna människor, herregud, skaffa lite självinsikt, finns säkert att köpa nånstans... 👍


Om självinsikt hade gått köpa så hade det säkert funnits i både bensin- och batteridriven variant och så hade cirkusen varit i full gång om det valet också... 🤪

MVH
Alias

I det fallet är det diesel som gäller😏

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728294
jannee skrev:Jag såg en PEAB entreprenör.
Han nyttjade batteridrivna maskiner.
En stånghäcksax och en lövblås.
För denne och dennes arbete var de perfekta.
Korta arbetspass utspridda lite här och var.
De var så pass korta och utspridda att han klarade sig på ett batteri till var och en under en hel arbetsdag.
M.a.o. till hans arbetsuppgifter är batteridrift perfekt.
Däremot ställer det sig nog lite annorlunda för dem eller de som måste köra 8 timmar mer eller mindre kontinuerligt.
Vara sig det nu gäller häckklippning, lövblåsning eller gräs/slyröjning.
Men ok, har man i avtalet lovat att endast nyttja batteridrift gäller det att köra maskiner med samma typ av batteri och införskaffa tillräcklig mängd, enligt Niking tydligen en engångskostnad.
Tyvärr blir det en orimligt hög "engångskostnad" för en enskild skogsägare.
Såg förra hösten här i Kalmar där gick kommungubbarna runt med Stihls stora bensindrivna lövblåsare.
Och ja denna maskin var verkligen effektiv, tror inte att någon batteridriven tjosan blåser lika bra.
Inte ens fordonet han kom med var batteridriven.
Tydligen är vi lite efter i utvecklingen här nere i söder. :oops:


Nej, när det gäller ryggburna lövblåsar, liksom storsågar, är fortfarande bensinmodellerna överlägsna rent kapacitetsmässigt. Däremot är handhållna batteriblåsare likvärdig handhållna bensinblåsare i kapacitet.

Hurvida andra privata skogsägare har råd med batteridrift eller ej, kan bara de svara på.

Men rent generellt tror jag på att använda många kompatibla batterimaskiner, för att få bästa ekonomi på batterierna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728309
Niking skrev:
jannee skrev:Jag såg en PEAB entreprenör.
Han nyttjade batteridrivna maskiner.
En stånghäcksax och en lövblås.
För denne och dennes arbete var de perfekta.
Korta arbetspass utspridda lite här och var.
De var så pass korta och utspridda att han klarade sig på ett batteri till var och en under en hel arbetsdag.
M.a.o. till hans arbetsuppgifter är batteridrift perfekt.
Däremot ställer det sig nog lite annorlunda för dem eller de som måste köra 8 timmar mer eller mindre kontinuerligt.
Vara sig det nu gäller häckklippning, lövblåsning eller gräs/slyröjning.
Men ok, har man i avtalet lovat att endast nyttja batteridrift gäller det att köra maskiner med samma typ av batteri och införskaffa tillräcklig mängd, enligt Niking tydligen en engångskostnad.
Tyvärr blir det en orimligt hög "engångskostnad" för en enskild skogsägare.
Såg förra hösten här i Kalmar där gick kommungubbarna runt med Stihls stora bensindrivna lövblåsare.
Och ja denna maskin var verkligen effektiv, tror inte att någon batteridriven tjosan blåser lika bra.
Inte ens fordonet han kom med var batteridriven.
Tydligen är vi lite efter i utvecklingen här nere i söder. :oops:


Nej, när det gäller ryggburna lövblåsar, liksom storsågar, är fortfarande bensinmodellerna överlägsna rent kapacitetsmässigt. Däremot är handhållna batteriblåsare likvärdig handhållna bensinblåsare i kapacitet.

Hurvida andra privata skogsägare har råd med batteridrift eller ej, kan bara de svara på.

Men rent generellt tror jag på att använda många kompatibla batterimaskiner, för att få bästa ekonomi på batterierna.
/Niklas

Min HVA batteriblås är klart överlägsen våran bensindrivna sthilblås..💨🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728310 Att ha råd med maskin eller ej är kanske inte det stora. Det är väl mer summan som ska fran i förhållande till vad den ger många hickar på efter vad jag ser.
Väljer de mellan en 35cc såg och batterimaskin så skiljer priserna en hel del om man ska nytta dem lite mer men vid få tillfälle.
Produktval är krångligt att få till riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728312
anersimyra skrev:Min HVA batteriblås är klart överlägsen våran bensindrivna sthilblås..💨🙂👍

Det säger inte så mycket.
Jag har en sladdblås här som går bättre än alla jag får in här på reperation som inte går alls.
Säger heller inte så mycket...

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728317
Mange skrev:
anersimyra skrev:Min HVA batteriblås är klart överlägsen våran bensindrivna sthilblås..💨🙂👍

Det säger inte så mycket.
Jag har en sladdblås här som går bättre än alla jag får in här på reperation som inte går alls.
Säger heller inte så mycket...

Det, eller rättare sagt jag säger att min batteridrivna blås är helt överlägsen vår bensindrivna blås i kapacitet och det oavsett om det finns andra ännu effektivare blåsar..💨💨💨💨🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Trottoarskogsbonden  
#728319 Nu har jag testat lite mer med FSA135 och batteriet AP300S.

Jag provade nyligen att köra ner ganska tjockt, några decimeter högt gräs med Stihls Duro Cut-huvud 20-2 för två snören.

Maskinen fick gå på full gas på andra effektsteget vilket räckte för mina behov. Batteritiden blev runt 17-18 minuter med full gas i stort sett hela tiden. Maskinen blev inte varm, men själva batteriet lyste rött en liten stund när jag stoppade det i laddaren. Under själva körningen slog det dock inte från p.g.a. överhettning.

Kraften i maskinen känns trevlig även om det säkert blir ett annat drag med en större bensinmaskin. FSA135 känns väldigt välbalanserad och klart smidigare än min Stihl 460 skogsröjare i den allmänna hanteringen. Jag håller med om att det är fördel batterimaskiner med frånvaro av avgaser och tomgångsljud, särskilt om det är folk i omgivningen.

Jag köpte Stihls snabbaste laddare för ett par år sedan tillsammans med två AP300S, fram till nu har jag med den mindre trimmern FSA90 aldrig hunnit köra slut på ett batteri i maskinen innan det andra laddats upp i laddaren, vilket gett ett väldigt fint arbetsflöde med korta stopp för batteribyte från tomt till helt fullt batteri utan väntan.

Med FSA135 laddas dock batteriet i maskinen ur snabbare än vad batteriet i laddaren hinner ladda upp, ingen jättegrej men det var några minuter kvar av laddtiden för utbytesbatteriet innan jag var igång igen. Något att vars medveten om.

Nästa steg är att prova lite i skogen med klinga och jämföra med Stihl 460 samt vända på det och prova grästrimning med 460 ihop med längre riggrör och gräskit.

Jag förvånas inte om slutresultatet blir att man kan behöva både en lite större kraftfull bensinmaskin och en lite nättare batterimaskin, allt beroende på behovet av kraft kontra smidighet + hur långt man behöver gå för att kunna ladda eller byta batteri kontra hämta bensindunken.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728321
Mange skrev:Att ha råd med maskin eller ej är kanske inte det stora. Det är väl mer summan som ska fran i förhållande till vad den ger många hickar på efter vad jag ser.
Väljer de mellan en 35cc såg och batterimaskin så skiljer priserna en hel del om man ska nytta dem lite mer men vid få tillfälle.
Produktval är krångligt att få till riktigt bra.


Om du kollar Husqvarnas riktpriser på batterimaskiner (tool only) och motsvarande bensinare, så blir batterimaskinerna ofta en bit billigare i inköp.

Det är alltså batterier och laddare, som kostar extra i inköp, men som sedan nästan blir gratis i drift. Så har du väl tagit dig över den barriären, så blir det relativt billigt att utöka maskinparken med fler kompatibla batterimaskiner. 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728322 Spännande, Trotoarskogsbonden! Återkom gärna med fler recensioner, när du hunnit testa vidare!

För min del, med Husqvarnas BLi 200-batterier, brukar jag ofta gå runt på 3 batterier och två laddare vid jobb hemmavid.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728328
Niking skrev:
Mange skrev:Att ha råd med maskin eller ej är kanske inte det stora. Det är väl mer summan som ska fran i förhållande till vad den ger många hickar på efter vad jag ser.
Väljer de mellan en 35cc såg och batterimaskin så skiljer priserna en hel del om man ska nytta dem lite mer men vid få tillfälle.
Produktval är krångligt att få till riktigt bra.


Om du kollar Husqvarnas riktpriser på batterimaskiner (tool only) och motsvarande bensinare, så blir batterimaskinerna ofta en bit billigare i inköp.

Det är alltså batterier och laddare, som kostar extra i inköp, men som sedan nästan blir gratis i drift. Så har du väl tagit dig över den barriären, så blir det relativt billigt att utöka maskinparken med fler kompatibla batterimaskiner. 👍
/Niklas

Ja du säger det hela tiden.
Men det hjälper inte den stackaren som står där och vill ha en produkt inte två, eller fem andra.
Hur något dyrare blir billigare för man kan köpa till mer grejer hjälper nog inte honom i hans produktval. Oftast är kunder inte helt blåsta utan kan tänka själva.
Har man nåt man vill ha gjort och maskin till detta ändamål i det arbetssätt han har så får han nog fundrera. Deg kan inte du eller jag göra till han. Och skiljer det tusenlappar i hans produktval blir det en större faktof ju mer det skiljer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).