Motorsåg och handhållet

Ihopbeckad vegsågolja

44 inlägg 6944 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ihopbeckad vegsågolja

zzzack  
#727786 Jag har testat tre sorters avfettning och div lösningsmedel, funkar inte. Det enda som fått bort lite är att skrapa med en pinne.
Jag ger upp och lämnar tillbaka sågen. Jag vill använda den, inte helrenovera.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

anersimyra  
#727787 Bensin som från början togs fram för användning som lösningsmedel torde fungera alldeles utmärkt.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Skarpan  
#727817 Hej. Dieselbad några dagar för svärd och kedja. Sen varmlufts pickan några minuter.
Det har funkat för mig. Diesel badet gjorde nog ingen större nytta. Ska pröva varmluft direkt om det händer igen.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

machonisti  
#727910 ???
har fått för mig att hela sverige gillar vegolja och känt mig utanför...

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Skarpan  
#727917 Kanske var lite otydlig, men om man monterar isär svärd och kedja som stelnat och värmer noshjul samt kedjan med varmluftspistol så händer något med den stelnade Vega oljan och det börjar fungera igen. Har pumpen tagit skada är det större problem.

Avatar Fallback

Re: Ihopbeckad vegsågolja

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727920
machonisti skrev:???
har fått för mig att hela sverige gillar vegolja och känt mig utanför...

Du är inte ensam.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728005 Rätt många som hittar bättre alternativ än veg och bio oljor de försöker sälja av olika anledningar.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

anersimyra  
#728044 Vegetabiliska, d.v.s växtbaserade oljor är såklart ur miljösynpunkt bättre för både sågföraren och den omgivande miljön.. 🌲 🌳 😀 men de vegoljor som torkar och biter sig fast är mindre bra för sällananvändaren men vi dagliganvändare kan lugnt köra vidare på det växtbaserade alternativet.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ihopbeckad vegsågolja

r93  
#728045 Torkar rapsolja ihop med? Om det får stå?

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728046
r93 skrev:Torkar rapsolja ihop med? Om det får stå?

Inte vad jag märkt. Har såg som stått med det i sig i några år nu utan konsekvenser.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

anersimyra  
#728049
r93 skrev:Torkar rapsolja ihop med? Om det får stå?

Nej, rapsen torkar inte som är fallet med vegolja tillverkad för användning i motorsåg vilket torde bero på additivet som ökar vidhäftningsförmågan. Men de oljorna är i dag troligen betydligt bättre än de tidiga vegoljor som nära nog torkade över natten..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

machonisti  
#728062 Aniers där kan du ha riktigt rätt. Det är många år sedan jag provade med dåligt resultat och är så trubbig och envis att jag inte provat sen dess.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728068 Sef de som kör nu med och de stelnar över natten, slitaget är synbart högre, kostnaden med.

Avatar Fallback

Re: Ihopbeckad vegsågolja

r93  
#728077 Samma här, en dunk blev det…. Sen gick jag över till mineral….

Men det nyttigaste vore ju givetvis ”matolja”
Man får växla över till vintern.

Användarvisningsbild

Re: Ihopbeckad vegsågolja

Erre  
#728089
r93 skrev:Torkar rapsolja ihop med? Om det får stå?

Lite. Men inte i närheten av samma som med vegolja.
Allt jag har haft raps i vaknar och funkar när man startar upp.

Inte som svärfars grejer. Han brukar få slå kedjan i ett träd med fullgas på sågen för att få kedjan att rotera. 😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).