Öppna kategorin

Om "Skitskogsbruk" (delat från EU-strategi, m m)

1601 inlägg 27130 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727585 I Tyska skogslagar står det så här, (obs översatt av Google)
"a) Det är i allmänhet förbjudet att hugga träd och andra träiga växter mellan den 1 mars och den 30 september.
Under denna tid är endast skonsam form och underhållsskärningar för att ta bort växternas tillväxt eller för att hålla träd friska tillåtna. Undantag från detta kan beviljas till exempel för att säkerställa trafiksäkerheten."
Liknande lagar finns i de flesta civiliserade länder.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

JörgenO  
#727589 Förutsättning för England att stifta sådana lagar är kanske att de kan importera det virke o papper de behöver från andra länder med mer frihetliga ideal gällande att fritt förfoga över det man äger.

Vet någon varför det regleras i lag i Tyskland att man inte får fälla träd på vinterhalvåret? Det syner mig vara en märklig regel... är den grundad i omsorg om skog o tillväxt eller har den annat ursprung?

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

toker72  
#727594 England importerar mycket skog och tex holmen äger ju kartongbruk där som dom levererar pappersmassa till. Har för mig att anledningen till att England har hårda regler nu är att dom högg för mycket tidigare dom var nog helt enkelt tvungna att reglera för att få tillbaka skogen i Sverige ser det helt annorlunda ut och det verkar onödigt byråkratiskt med att behöva ansöka om tillstånd för så liten avverkning risken är nog stor att skogen helt enkelt missköts eftersom det blir för krångligt att hålla på då. Tycker vi har rimliga regler är ju enkelt att göra avverknings anmälan och hittills har skogsstyrelsen varit bra att göra med.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727619 Du läste fel JörgenO, men det är lätt att göra.
Det stod så här "Det är i allmänhet förbjudet att hugga träd och andra träiga växter mellan den 1 mars och den 30 september." alltså är det förbjudet att hugga sommarhalvåret.
Jag tycker vi ska vara ödmjuka att vi har sån frihet jämfört med andra länder, låt oss inte missbruka denna frihet, tycker alla borde testa ett kalhyggesfritt skogsbruk och sen berätta för oss hur det utvecklas, jag har givit er lite tips hur jag gör, men påstår inte att det är bara så det ska göras, Älgfoderodlaren har andra ideer, Hagner har sina, Silvaskog sina och Mikael Karlsson har Lybeck som ledstjärna, jag ser fram mot flera, låt oss testa, sämre än nu kan det inte bli, vi kan bara bli bättre, sofflocket är ingen dum ide, tills vi ser hur fan det går med uppvärmningen av vårt klot.
Ta bort Granen och sen sofflocket i 20 år, kan vara det bästa 20 åren i en skogsbrukares liv, när vi tittar i facit 2041, då är jag 87, få se om man hänger med så länge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

toker72  
#727624 Vet inte hur du sköter din skog men härikring där jag bor tycker jag de flesta har hyffsad skötsel på skogen visst har ett grannskifte som inte är planterat efter att dom avverkat där växer det bara lövsly nu och skulle röjts för flera år sen men annars har dom flesta hyffsad ordning och hyggena håller rimlig storlek vad mer kan man begära ?

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727705 Pär Fornling är upprörd, han skriver "Vår självbild av skogsbruket är, på delvis goda grunder, pyramidal. Men vi ska också komma ihåg att Sverige och Finland är avvikande i ett vidare perspektiv. Det är långt ifrån givet att andra följer oss och det är en uppförsbacke att få gehör för vår modell i EU, FN och liknande internationella forum.
Näringens kampanjer och lobbyarbete lämnar mer att önska. Det behövs ett annat tilltal, nya vägar och ödmjukhet för att nå ut till allmänheten, vilket faktiskt är nödvändigt. I en värld med förvrängda perspektiv räcker det inte att sätta klackarna i marken och nöja sig med vetskapen om att ha rätt."
Låter inte det där som något ni alla vill höra, skitskogsbruket är rätt punkt slut, men vetskapen om att övriga världen inte köper den Svenska skitmodellen börjar tydligen sjunka in ... bra.
Finland dras ofta in i debatten i Sverige, vi har i alla fall en nation som tycker och gör som vi ... eller, nä dom är snart långt borta från vårt skogsbruk, vår tillväxt är 116 miljoner kubik, deras 108 miljoner, vårt uttag är 90 miljoner deras under 70.
Att Fornling och andra fanatiska skövlarförespråkare tror vi gör rätt, har ju med ett utbildningsväsen som är skrämmande, vi får lära oss att det vi gör är rätt och att andra borde göra som vi, men man ser på oss med ett hånleende, man ser på vår statistik att det är ett skogsbruk utan framtid.
Det är numera svårt för oss att argumentera för ett hållbart skogsbruk då vi ligger på 90% av tillväxten och antagligen betydligt över, bara den naturliga avgången i skogen är 20% så hur fan kan det vara hållbart att ta mer än 10% över tillväxten, nä det är tok.
Att vi räknar tamefan allt som virkesförråd är ju oxå rent tok, vilka länder räknar buskar stubbskott och "träd" som är 130 cm "höga", visserligen inte mycket volym, men varför räkna då?
Det normala i friska länder är träd över 10 cm brösthöjd.
Nä, dags att lägga ner Umeå, ta in lite utländska skogskunniga som inte kontaminerats av sekten och deras kämpande för att försvara ett felaktigt skogsbruk och sen så tittar vi på hur andra gör, hela världen strävar nu mot att bedriva skogsbruk utan kalhyggen, det jag förutspått sen 2004 är nu här, vare sig ni vill eller inte, vi har förlorat dessa 15 år, och Skogsstyrelsen har inte ens klarat att definiera vad hyggesfritt är för något (dom ska komma med något i oktober, stackarna)
Det är mycket enkelt, det är INTE små hyggen, ( ett hygge är barmark ) det är allt annat än ett hygge, hur jävla svårt kan det vara.
Tyskarna kör oftast MÅLDIAMETER vilket betyder att man tar ett träd när det tex är 69 cm i brösthöjd, är det så svårt att förstå.
ett träd som är 30 cm brösthöjd håller ca 1 kubik, står det trädet tillsammans med 2-3 andra trädslag och får solljus på sig kan det lätt fördubbla sin volym på 10 år, (45cm brösthöjd) inte alltid, men oftare än man tror, det är det som är så spännande med ett skogsbruk där inte vart enda jävla träd är på väg mot sin undergång nånstans mellan 4och 70 år och då ofta som Joel Wrwetlinds plantager i Malå, 90 år 136 kubik 3 gödslingar och 21 cm i snitt, allt kokades för det gick inte ens att såga fram en bräda av skiten KALHYGGET FADER.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727760 Om Svenskarna bedrev sitt skogsbruk i Nordamerika nära gränsen till Kanada, tex Pennsylvania så skulle man nog tro de var idioter, att plantera gran (hemlock) och tall (pine) är nog det mest korkade en Pennsyvaniaskogsägare kan ägna sig åt. Vintrarna är häftiga i de norra delarna av pennstates (penn, betyder skogsland), ofta två meter snö och somrarna är varma, så visst kan Gran och Tall trivas, men vad betalar man för virket.
Kolla på priserna så förstår ni hur sjuka vi är i Sverige när vi planterar barrträd, priserna gäller stumpage (alltså på rot)
Att folk är korkade i USA vet alla som varit där, jag har bott där, men så jävla korkade är dom inte att dom planterar gran om andra träd växer på samma mark.
Så här kan ett "gott råd" låta i USA, "Timber owners can lose thousands of dollars by cutting timber too early. Fortunes have been made by timber buyers who recognize the great increase in value timber makes when it moves from pulpwood to sawtimber size." i Sverige kan man inte sälja grovt virke så här är det väl egentligen inte nödvändigt att tala om för korkskallarna att dom ska låta träden stå några år extra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

toker72  
#727765 Har du inga exempel från svenska inköpare vad dom betalar för de olika träden är ju rätt ointressant vad man får i Nordamerika för dom är väl inte verksamma här. När jag säljer lövträd björk och asp blir det runt 300 kr fub för det blir enbart massa ved. Fck nyligen en prislista från en skogsägarförening björk kubb betalas med 420 kr fub.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727766 Skogsindustrin har ju sålt virke till Nordamerika hela året, så mycket faktiskt att våra svenska brädgårdar haft brist, de är inga kompisar för er skogsägare om ni trodde det, de skiter i er fullständigt, och gnäller ni på dålig betalning så köper dom sina stockar från Baltikum, och då betalar man 50% mer, bolagen är inga "Gentleman Jims"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727793 Tänk om Sveriges skogsägare söder om dalälven hade planterat Ek, Ask, Alm, Körsbär, Lind, Lönn och Bok för 70 år sen och skitit i myndigheternas lock pengar för att plantera gran och skogsbolagen som ville ha fibrer att koka, då hade man kunnat åka i eget flyg över atlanten för förhandlingar med köpare, eller tagit några lass med sig till Tyskland värt 200 tusen varje vända, vi vet nog inte hur jävla lurade vi blivit, och det kanske är tur, det är ju för sent för de flesta av oss, kanske därför man vägrar inse sitt misstag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

toker72  
#727795 Jag tror du måste inse att en stor del av skogen finns norr om dalälven och lövskogen vi har här görs det massa ved av a 300 kr fub så kör vidare med planterad tall och gran och lite själv föryngrat löv och hoppar nog över eget plan. Tror igen upplever bolagen som kompisar dom betalar så lite som möjligt och importerar dyrt för att hålla nere priset och varför skulle dom betala mer jag brukar också vilja betala så lite som möjligt när jag handlar nått.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727796 Jag planterade bok för några år sen och den växer så det knakar på 300 meters höjd ett par mil från dalagränsen.
Vi har sånt klimat nu.
Ta och titta på Mikael Karlsson som just nu är i Lybeck och filmar lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

toker72  
#727802 Har dålig koll på ädellöv priser men såg att bok kub fick man ungefär lika som för björk kubb bok är väl rätt kostsamt att få fram så vad är fördelen mot tex gran eller tall ?

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

toker72  
#727806 Kollat på videon han har rätt i det du missat ek växer inte i norr och han var inte på att man ska plantera det som växer där sen tidigare så jag gör helt rätt som kör med tall och gran med lite löv inblandning sen hur man bör göra söderut har jag ingen koll på.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727842 Ni missar ju hela poängen.
Gran växte inte nedanför Dalälven för två tusen år sen, där jag bor i Hällefors kommun, växte Bok, Ek, Lind, Tall, Björk, Asp och Al, det är detta klimat vi har idag, så varför tror ni att granen är naturlig i detta klimat, med 6 veckors längre växtsäsong än för 50 år sen, ser ni inte att den vantrivs och planterad gran vantrivs ännu mer givetvis.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).