Skogsnyheter

Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

157 inlägg 28167 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Badbollen  
#727754
Fredrik Reuter skrev:Har SVT skrivit att det handlar om "gammelskogar"?


Nää, de använder endast begreppet naturskogar i beskrivningen av programmet. Jag har annars sett att "gammelskogar" används i skogsdebatten (som FredikB i sitt inlägg i denna tråd). Dessa begrepp blandas alltså ihop med varandra. Här används t.ex. begreppet "gammelskogar" här https://www.sla.se/2021/02/02/var-gamme ... art-borta/ & https://www.artdatabanken.se/arter-och- ... -avverkas/

Skogsstyrelsens hemsida säger att "gammelskog" = "barrnaturskog" (https://www.skogsstyrelsen.se/miljo-och ... naturskog/)

Gammelskog står en gång i Skogsutredningen, medan urskog och naturskog står 16 respektive 248 gånger. Naturskog är således det begrepp som bör användas.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Fredrik Reuter  
#727757
tallen100 skrev:
Fredrik Reuter skrev:För att inte denna tråd ska eskalera och låsas innan första avsnittet så manar vi till lugn, eftertanke och källkritik.

Ska nog gå bra.
Taket är väl lika högt här som i tråden "utkast till ny skogsstrategi"?😉


Ja du Tallen, jag tror du vet vad jag menar.

Det är helt enkelt så att vi har en historia av att när det diskuteras politik så försvinner skogen lika snabbt ur kontexten som en avlöning. Då har det också varit så att det eskalerat mycket snabbt.

Men nu verkar det lugnt så låt oss hålla oss där.

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727772 Det jag kan hoppas på är att det blir en debatt som mer speglar att det finns en uppsjö av skogvariation och rikedom mellan natur-/gammel-/urskog och hårt styrd produktionsskog. Någon skrev i tråden på ett sånt sätt att någon kanske kan förledas tro det är så.
Jag är mycket stolt för hur min skog ser ut. Trygg i skötseln av den och dess rika och varierande innehåll av både växt, insekt och djurliv.
Tänk om de kunde visa upp såna produktionsskogar också. Såna som min, eller som en massa andra har här på forumet. Tänk om de kunde berätta om, och visa hur det var ett hygge för 30 år sen nu är en spännande och varierad talldominerad ung skog. Där man även kan möta en en som lika gammal som min farfarfar. Eller tall som inte ens 3 personer räcker runt.
Eller hygget som jag gjorde för några år sen, där fullkomligt myllrar det av ett varierande liv.
Tänk om vi fick en sådan debatt på TV, och granskning.
Tänk om jag fick i uppdrag av SVT att granska svenskt skogsbruk 😀
Ja drömma kan man ju. Men å andra sidan så är visst hoppet det sista som övergiver människan. Så jag hoppas det är en person med ambitioner att spegla den enorma variationsrikedomen som finns inom svensk familjeskogsbruk.
(om bolagsskogarna vet jag inte så mycket men det är ju vinstdrivande företag. Så, det liknar väl alla andra företag världen över, maximal vinst inom den reglerade kapitalismens gränser i respektive land).

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

anersimyra  
#727774
isteskog skrev:
anersimyra skrev:
isteskog skrev:Klockrent som vanligt, Orsa! 👍

Kunde ha varit..😃 men det är precis sådant här tyckande som SVT:s journalister anklagas för att göra sig skyldiga till vilket framgår om man läser rapporten som jag länkade till. I SVT:s fall beskylls journalisterna för att föra fram vänsterpropaganda och hade ” Orsas ” text framförts av en journalist så hade det framförts kritik mot att torgföra SD propaganda.

Men nu var Orsas inlägg från en vanlig "tänkare" från landet utanför storstan. Det är många som tycker som Orsa!! 👍

Det står förstås var och en fritt att framföra och tro på tesen att bildandet och framgången för ett parti som SD beror på att landets journalistkår i högre utsträckning än gemene man röstar på vänsterblocket..👍🙂 själv tycker jag nog att den kopplingen är av det mer ” skojiga ” slaget.

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

isteskog  
#727777 Vem gör den kopplingen då, Anersiamyra? Inte då jag iaf...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

anersimyra  
#727781
isteskog skrev:Vem gör den kopplingen då, Anersiamyra? Inte då jag iaf...... 🙃

Nej, det var ” Orsas ” text jag tänkte på..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727792 Minns att tidigare eftersträvades sk "samförståndslösningar över blockgränsen" i frågor som präglades av att vara "vägval" mot framtiden. Frågor som man inte enkelt kan backa ur och ändra. Såsom man ex vis kan göra med en skattesats/punktskatt.
Tycker ni att sittande regering lever enligt den politiska kulturen?
Om man ex vis bildar 100-milareservatet i Norrland/Svealand utan sk "samförståndslösning över blockgränsen". Hur enkelt är det att ändra en sån process av expropriation när den nu startas av en grupp kring Bolund/Stenevi från ett 4%-parti som rattar departement. Eller när en reaktor plundrats.

Det är väl verkligen inte fel att dra in politiken och SVT i denna tråd?

Hur mycket SVT-resurser ges till att lyfta fram en diskussion som ger balans i frågan? Hur vet någon var motsvarande småpartier som L eller KD står i skogsfrågan efter att följt SVT:s "folkbildningskampanjer".
Var står SD? Och framförallt, var står S, som verkar kapitulerat ifrån allt ansvarstagande för någonting alls överhuvudtaget. Nej, inte lär man få en balanserad bild genom SVT.

Hur snabbt kan ett aktivistiskt parti tillåtas stänga reaktorer? Cementa? Ratta rovdjur, jakt och skog, strandnärhet, äganderätt.
Det är ju ett litet fåtal välplacerade människor som gör detta samtidigt som man inte ens är ett stabilt etablerat (statsbärande parti) utan står på en gungbräda över riksdagsspärrens tröskel.
Politik och journalism. Det är ett tag sedan man gjorde undersökningen men av yrkesgruppen journalister (2006 Gbg universitet) var 23% sympatiserande med MP.

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Camaro1969  
#727836 på SR röstar 54% på MP
på SVT röstar "bara" 52% på MP

https://www.dagensmedia.se/medier/dagsp ... er-6141799

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Sjögården  
#727840 Lyssnar mycket på P1 och tycker man försöker få en rätt bra balans i skogsdebatten och klimatfrågorna i allmänhet.
Med fakta och forskning som grund blir debatten bra mycket mer sansad.
Tycker det är värdefullt att försöka sätta sig in i de argument som miljörörelsen driver för att kunna bemöta dem på ett förnuftigt sätt.
Vi har senaste året kommit i försvarsläge för att vi inte förstod vilka krafter som fanns igång i miljörörelsen.
Vi borde ha försökt få fram ett positivt budskap om hur vi sköter vår skog på ett långsiktigt sätt över flera generationer.
Och det borde ha skett i tid.
Det går nog att hantera skogspolitiken i Sveriges riksdag på ett rimligt sätt för oss skogsägare.
Men EUs tydliga ambition att använda klimatpolitiken för att ta över skogspolitiken från framförallt Sverige och Finland gör mig mörkrädd.
Hoppas att SVT programmen ger en bra och rättvis bild av svenskt skogsbruk.
Det kan faktiskt inte bli så mycket värre än det känns just nu.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Badbollen  
#727884 Vissa får gå före i kön... Erik på Natursidan har sett Vetenskapens världs avsnitt om skogen https://www.natursidan.se/nyheter/omfat ... redaktion/ Natursidan är en hemsida som brukar kritisera det svenska skogsbruket och förvränga forskning.

Skogsindustrins påståenden får också plats i serien, men de bemöts med statistik från myndigheter och rapporter från SLU Artdatabanken. Det har varit viktigare för SVT:s vetenskapsredaktion att prata med många forskare med olika synsätt och forskningsområden än att de som tjänar pengar på att avverka skogarna ska få berätta varför det är den bästa vägen.

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

anersimyra  
#727889
Camaro1969 skrev:på SR röstar 54% på MP
på SVT röstar "bara" 52% på MP

https://www.dagensmedia.se/medier/dagsp ... er-6141799

Den slutsatsen kan man inte dra utan att redogöra för hur många som svarat på frågan av det totala antalet anställda.. 😉

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

r93  
#728008
Sjögården skrev:Lyssnar mycket på P1 och tycker man försöker få en rätt bra balans i skogsdebatten och klimatfrågorna i allmänhet.
Med fakta och forskning som grund blir debatten bra mycket mer sansad.
Tycker det är värdefullt att försöka sätta sig in i de argument som miljörörelsen driver för att kunna bemöta dem på ett förnuftigt sätt.
Vi har senaste året kommit i försvarsläge för att vi inte förstod vilka krafter som fanns igång i miljörörelsen.
Vi borde ha försökt få fram ett positivt budskap om hur vi sköter vår skog på ett långsiktigt sätt över flera generationer.
Och det borde ha skett i tid.
Det går nog att hantera skogspolitiken i Sveriges riksdag på ett rimligt sätt för oss skogsägare.
Men EUs tydliga ambition att använda klimatpolitiken för att ta över skogspolitiken från framförallt Sverige och Finland gör mig mörkrädd.
Hoppas att SVT programmen ger en bra och rättvis bild av svenskt skogsbruk.
Det kan faktiskt inte bli så mycket värre än det känns just nu.. 😉


Jag tror ingen skogsägare såg detta komma, vi har ju gått i vår skog och vetat att skogen binder koldioxid och får alla att må bra, ”skogsbad” körde ju vetenskapens värld för ett par år sedan.

Vi har avverkat skogen och det ser ju lite tråkigt ut första året, men sedan spirar det av liv i alla möjliga former.

Att gå från att vara en lösning på problemet, till att bli orsaken till problemet på väldigt kort tid…. Då är det inte konstigt att folk blir arga!

Inte minst när man ser hur snedvriden miljödebatten är.

Vi stänger ner kärnkraft och sen får vi elda olja istället.

https://sverigesradio.se/artikel/karlsh ... ldrig-forr

Sedan vill eu förbjuda biobränsle?
Men elda olja ska fortfarande vara tillåtet?

Thorbjörn och Fredrik manar ju på att hela taxonomicirkusen kommer att gynna skogsägaren, och så kan det vara, men troligtvis bara dom större, vi mindre kommer att försvinna och likt bönderna blir dom som är kvar ”storbolag”

Att vi skulle få betalt för att binda co2 när vi gjort det gratis från första början, finns inte en chans.


Att förbjuda vedeldning är ett väldigt effektivt sätt att komma åt oss på landsbygden, vår egentillverkade ved är en perfekt energikälla att ta fram när vi behöver den, planerbar baskraft helt enkelt, nu när elpriserna slår rekord varje dag är det bekvämt att elda för att slippa betala dyrt för att duscha varmt.

Hur som helst så blir det intressant att se programmet, men det ser ju inte så ljust ut nu i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Sjögården  
#728010 Tack för den analysen, kunde inte skrivit det bättre 😉

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

r93  
#728013 Tack själv!

Jag tycker det är ganska svårt att skriva utan att det svävar iväg.

Ett problem är att vi skogsägare trycks ihop med de stora skogsbolagen, som skrivits innan, det är nog få skogsägare som vill jämföras med sveaskog.

Varför benämns inte stora bokskogar som monokultur?

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Bosse1  
#728024 Så sant har ingen lust att försvara statliga Sveaskog, gosa ihop sig med privatskogsbruket i den frågan är osmakligt.
Det är staten som angriper privatskogsbruket med sina MP stollar. Låt ekoparkerna ruttna,och slåss på en annan nivå !


https://www.landskogsbruk.se/debatt/eko ... -mangfald/
https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... ornslandet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).