Traktorer och processorer

Ventilpaket frontlastare

13 inlägg 10048 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ventilpaket frontlastare

Joooell  
#170472 Hallå!

Håller på att montera lastare på Valmeten nu och har lite funderingar:)

På ventilpaketet till lastaren går de tre slangar, två är rätt grova kanske 3/4" eller nåt och dom är tillopp och retur. Men de finns även en tredje slang i dim runt 3/8", vad har den för funktion och hur ska den kopplas?

En annan fråga är ang eluttaget som sitter invid ventilpaketet, den ska ju senare kopplas med "stickproppen" som sitter på själva lastaren. Men hur kopplas själva uttaget, sitter en sladd på själva lastarspaken som ja gissar ska dit, men ska man även dra dit ström?

Fyll gärna på med annat nytttigt som kan vara att bra att tänka på vid monteringen:)


Mvh Joel



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket frontlastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170477 Vad finns det för funktioner på lastaren?
Finns det en el-ventil för tredje funktion?

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket frontlastare

Joooell  
#170480
Slurfi skrev:Vad finns det för funktioner på lastaren?
Finns det en el-ventil för tredje funktion?

Ja precis, elkabeln fortsätter till ventilen för tredjefunktionen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket frontlastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170483 Nå då drar du en tåt dit från en lämpligt placerad knapp som bara ger ström när tändningen är på.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket frontlastare

foton  
#170611 Jag vet inte hur inkoppligen till dit reglage går till, men när det brukar vara elventiler är det vanligt att det finns en extra retur till tank 3/8. Om trycket blir över vissa kilo.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket frontlastare

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727649 Jag upplever lite problem vid användning av lastaren. Skulle önska en ” nedväxling” vid exempelvis lyft av lastpallar. Kan man strypa flödet på något bra sätt så man kan lyfta/sänka saktare/säkrare.
Någon smart mekaniker som kan hjälpa mig, det gäller en valtra a93

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket frontlastare

Bert1  
#727653
Joooell skrev:Hallå!

Håller på att montera lastare på Valmeten nu och har lite funderingar:)

På ventilpaketet till lastaren går de tre slangar, två är rätt grova kanske 3/4" eller nåt och dom är tillopp och retur. Men de finns även en tredje slang i dim runt 3/8", vad har den för funktion och hur ska den kopplas?

En annan fråga är ang eluttaget som sitter invid ventilpaketet, den ska ju senare kopplas med "stickproppen" som sitter på själva lastaren. Men hur kopplas själva uttaget, sitter en sladd på själva lastarspaken som ja gissar ska dit, men ska man även dra dit ström?

Fyll gärna på med annat nytttigt som kan vara att bra att tänka på vid monteringen:)


Mvh Joel

Iom du snor oljan efter pumpen innan traktorns ventilpaket så skickar du oljan via lastarventilen till traktornsventilpaket sen den mindre slangen är retur dvs returolja från lastaren när när du använder nån funktion

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket frontlastare

Bert1  
#727654
skogsleif skrev:Jag upplever lite problem vid användning av lastaren. Skulle önska en ” nedväxling” vid exempelvis lyft av lastpallar. Kan man strypa flödet på något bra sätt så man kan lyfta/sänka saktare/säkrare.
Någon smart mekaniker som kan hjälpa mig, det gäller en valtra a93


Det är nog bara och lära sig smyga på spaken blir bättre precision om du stänger av lastdämpningen

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket frontlastare

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727667 Lastdämpning??????

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket frontlastare

Bert1  
#727679 Ja kallas väl softdrive på Ålöspråk det dämpar stötar och knyck som blir när du gör häftiga rörelser med spaken eller kör på guppigt underlag
Gissar du har avstängningen elektriskt manövrerad på a72an far hade satt det en knapp till det bak jämte spaken som du väljer växel till kraftuttaget.
Hur ny är din a93?

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket frontlastare

Bert1  
#727725 Så här ser symbolen ut om det är elektrisk av/på men beroende på årsmodell kan knappen se olika ut

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket frontlastare

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727755 Tack för det.
Jag skall testa - det är mycket man inte vet!
👍

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket frontlastare

Bert1  
#727763 Står beskrivit i instruktionsboken om inget annat

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).