Skogsnyheter

Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

157 inlägg 28161 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Camaro1969  
#727573 https://petterssonsblogg.se/2021/09/15/ ... oberoende/

om ni vill kritisera källan, visa på sakliga fel.

för mig känns det inte konstigt att svt väljer folk från MP, det gör de ju ofta, men jag hatar att behöva betala för propagandan.


Denna tråd berör och diskuterar SVT Vetenskapens världs serie "Slaget om skogen". Vill du läsa mer på Skogsforum om Slaget om skogen så har skapat en hashtag där du enkelt kan hitta alla trådar - #slagetomskogen




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Fredrik Reuter  
#727574 Det handlar om "Slaget om skogen" som sänds i tre delar med start söndagen den 19 september 2021.

Eftersom det på bl.a. Twitter förekommit inlägg om att serien ska vara "gjord av en fängelsedömd miljöaktivist" så kontaktade jag SVT för att få klarhet i detta. Vetenskapens världs chef Anna Schytt återkom per mail och kontentan är:

Det är hela redaktionen på Vetenskapens värld som gjort serien. Den är ämnad att " helt olika intressesfärer och forskningsprojekt inom skogsområdet redovisas". Redaktören (sedan 10 år) Linus Brohult blev för ca 20 år sedan dömd till samhällstjänst för "civil olydnadsaktioner inom miljöområde". Dock ej fängelse.

Så, om detta nu stämmer så kan man nog inte klandra just denna kommande serie utan får gå bredare och dissa allt som producerats av VV. Ska bli intressant att se serien, den kommer ju i rätt tid s.a.s.

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Fredrik Reuter  
#727575 Länk till SVT Play: https://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Camaro1969  
#727578 hade du kollat upp detta tidigare fredrik? eller nu när jag postade?

såg detta på twitter jag med...

men nog verkar det som han vart dömd till fängelse, men sedan ändrades domen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Fredrik Reuter  
#727582 Nej, jag satt och jobbade med en text till detta inför söndagen och hade nästan precis fått svar när du lade upp tråden och då tänkte jag att vi kör det här istället.

Hovrätten dömde som högsta instans (eftersom HD inte vill ta fallet) till samhällstjänst i 100 timmar. Innan det hade tingsrätten dömt (det som sedermera överklagades till Hovrätten) honom till fängelse för uppvigling i samband med att han skrivit artiklar som troligtvis uppmanade till detta i ett av Stockholms vägbyggen (Dennispaketet).

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Camaro1969  
#727586 ja vi får se serien när den kommer.

jag gissar vi kommer märka att den är gjord av en aktivist, likt kirppu typ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

anersimyra  
#727602
Camaro1969 skrev:https://petterssonsblogg.se/2021/09/15/svts-oberoende-granskning-kanns-inte-sa-oberoende/

om ni vill kritisera källan, visa på sakliga fel.

för mig känns det inte konstigt att svt väljer folk från MP, det gör de ju ofta, men jag hatar att behöva betala för propagandan

PETTERSSON!!!! Den galne före detta segelmakaren från Oxelösund..😅😅😅 jo, jag känner honom och minns när han var en ” nybakad ” rättshaverist och satt och söp på den lokala pizzerian och mumlade obegripligheter. Numera för han dock tillsammans med sin kusin Åke Holmström som är stor fastighetsägare i Oxelösund en personlig kamp mot kommunen och då enbart för att kommunen styrs av socialdemokrater som de tycker är ” dumma ” mot kusinen Åke..😂😂😂😂😂

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Badbollen  
#727611 Ska bli intressant att se dessa program!

Sebastian Kirppu samt Anders Lindroth kommer att medverka bland andra. Anders Lindroth från Lunds Universitet, som forskat kring kolavgång från hyggen, har tidigare skrivit ett antal debattartiklar om skogsbruk (bland annat: ”Kalhyggesbruk ger stora utsläpp av växthusgaser” & ”Utsläpp av växthusgaser i Sverige underskattas kraftigt”.

Här är ett klipp med Anders Lindroth där han pratar om sina tankar om t.ex. hyggesfritt:
http://www.atl.nu/markskiktet-spelar-roll-som-kolsanka

Bort med trakthyggesbruket och framåt marsch med de hyggesfria skötselmetoderna? Kommer det vara melodin i programserien?

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Grålle52  
#727612 SVT - Sveriges Vänster-Television

Användarvisningsbild

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

anersimyra  
#727626
Grålle52 skrev:SVT - Sveriges Vänster-Television

Journalisternas ” vänstervridning ” gäller för hela journalistkåren, men är det egentligen något problem. https://expo.jmg.gu.se/wp-content/uploads/kv09-20-3.pdf

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

r93  
#727629 Inte det minsta när man själv är vänster.

För övrigt så är det valår nu och Miljöpartiet ser ju inte så bra ut i undersökningarna, så det kommer bli rejäl offensiv från SVT detta år.

Som jag nämt innan, jag log lite åt kommentaren att ”skogsbruket är under attack” för ngt halvår sedan, men nu ler man inte längre.

Och värre kommer det bli.

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

tallen100  
#727633 Hoppas hoppas Mp hamnar under spärren och åker ut☺

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Elmhult  
#727641 Tvingad att sponsra S o MPs propagandamaskin är man med. Samtidigt som de sitter och domderar hur presstöd ska fördelas och hur mycket som ska vara bakom betalvägg medan de själva kan köra på fritt. I "allmänhetens intresse" som den där miljöbanditen sa nyligen.

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727676 Ja, SVT är duktiga på att skapa SD:are.
Det är ju inte +20% av väljarkåren som kommit på att bli SD-väljare av sig själva. Många känner sig uppenbarligen såväl rädd, sviken, utnyttjad, fördummad som olyssnad på under decennier. Okänslig maktutövning i andras namn utan att fråga sina väljare eller ställa fakta till förfogande inför resan i vänsterled skapar motreaktion. Det är väl självklart sunt och friskt. Äntligen får byxbaksnötarna börja gruva sej lite.

Det finns ingen reell demokrati som är verksam i dagens regeringspartier. S har som alltid glastak strax under yrkespolitikerna samt en kultur av att "vi håller oss till partilinjen".
V är kommunister.
MP är gröna, främst, men med kommunistisk förankring.
C har lämnat sina tidigare väljarbaser oannonserat och möjliggör att Bolund/Stenevi på några år genomför alla tiders största omvälvning i vårt land utan verklig debatt. C borde lämna tillbaka rösterna.

Partiet MP och föreningarna har kört in en Greta i munnen på hela befolkningen.
En parallell kan föreslås till partierna före SD:s tid som under decennier offentligt brevstämplade "rasist" i pannan på tvivlarna och tystade all debatt kring invandringsindustrin.

Vidare tycks de som får prata oavbrutna i SVT:s mikrofoner vara förvånade att folk är för SD-politik. Egentligen består ju SD-väljarkåren mest av de som är emot sina gamla partier. Rejält och oåterkalleligt trötta. Typ LO-medlemmar som sett sina solidariskt överlämnade förtroenden missbrukas.
Man skapar ju det parti man sen säger sig bekämpa. Ja, ni ser hur dumt det är.

SVT är oförsiktiga och har tagit ställning. De gynnar aktivism genom obalanserade inslag i en ökande omfattning. Nu kommer det bli program med starka skogsbilder och tvärsäkra uttalanden som blir en riktig bredsida. Ingen ekonomi. Ingen "den svages talan" ingen konsekvensanalys. Dessutom är kalhyggen naturligt tillstånd i naturen. Då och då, här och var.

Liknande SVT upplägg gäller mikrofonägandet i sönderklippta, kommentatorssönderpratade inlägg (typ: "...här sade sen Ulf Kristersson..." samtidigt som han presenterar fragment av M:s miljöpolitik med en inklippt bolmande skorsten bakom sig, ett kalhygge och ett brinnande Kalifornien).
Nu är det inte exakt så det ser ut men upplägget följer detta mönster och sådant redaktionsarbete som drar åt vänsterdiket skapar SD:are. Jag lovar.

I panik håller MP ostoppade på att genomdriva en omvälvning av elförsörjningssystemet, cement, skogsbruk, jakt, förstatligande av privat egendom.

Ja, hur har vi det med miljötalibanerna i skogen? Är det lite inbördeskonflikt igång pga veka politiker och svag demokrati kanske?
Kungl Krigsvetenskapsakademin referat:
Hybridkrigsföring: "Den mix av åtgärder som vår motståndare kan tänkas vidta mot oss kommer sannolikt inte att likna något vi sett i tidigare konflikter. Motståndaren utgår från de mål han vill uppnå, studerar oss för att upptäcka sårbarheter och kommer fram till tillvägagångssätt där våra sårbarheter hjälper honom att nå sina mål."

Avatar Fallback

Re: Dömd aktivist ska hjälpa svt att granska skogen

isteskog  
#727677 Klockrent som vanligt, Orsa! 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).