Öppna kategorin

Om "Skitskogsbruk" (delat från EU-strategi, m m)

1601 inlägg 27099 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

rokon  
#727441 Kan alla lära sig av historien? Jag tvivlar på det.

"Den störste idioten är den som tycker att alla andra är idioter utom han själv." Baltasar Gracián (1601-1658)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727454 Visst ska vi lära av historien, men det är inte meningen att vi ska stanna kvar där, som Svensk skogsindustri gjort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

WarPeter  
#727478 Ult, du hänvisar till en lag i Tyskland om när man får avverka. Jag hittar inte någon sådan i Naturschutz­gesetz. Däremot kan jag läsa om att det finns en sådan rekommendation nu.

Du hänvisar till en artikel som säger att träd växer mer (och binder mer CO2) när de är äldre. Men artikeln nämner att den forskningen är gjord worddwide och eftersom artikeln inte har någon referens till någon forskningsrapport kan man inte kolla om det faktiskt gäller för våra trädslag här i norden.

Dvs, som vanligt vräker du ur dig en massa som antingen inte stämmer eller som inte går att verifiera om det faktiskt är något att ta till sig. Du kanske kan halvera antalet inlägg och lägga tiden som blir över på att faktakolla dina egna källor och lägga in referenser. När du har så mycket faktafel orkar man inte läsa efter ett tag.

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727484
WarPeter skrev:Ult, du hänvisar till en lag i Tyskland om när man får avverka. Jag hittar inte någon sådan i Naturschutz­gesetz. Däremot kan jag läsa om att det finns en sådan rekommendation nu.

Du hänvisar till en artikel som säger att träd växer mer (och binder mer CO2) när de är äldre. Men artikeln nämner att den forskningen är gjord worddwide och eftersom artikeln inte har någon referens till någon forskningsrapport kan man inte kolla om det faktiskt gäller för våra trädslag här i norden.

Dvs, som vanligt vräker du ur dig en massa som antingen inte stämmer eller som inte går att verifiera om det faktiskt är något att ta till sig. Du kanske kan halvera antalet inlägg och lägga tiden som blir över på att faktakolla dina egna källor och lägga in referenser. När du har så mycket faktafel orkar man inte läsa efter ett tag.

Nä, man blockerar honom

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

CJA  
#727485 Det känns helt onödigt att läsa och kommentera Ulf 1:s inlägg.
Jag överväger att komplettera min ignoreralista med de forummedlemmar som brukar debattera mot honom.

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

isteskog  
#727486 Det är väl att överdriva det, CJA? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#727489
WarPeter skrev:…träd växer mer (och binder mer CO2) när de är äldre. Men artikeln nämner att den forskningen är gjord worddwide och eftersom artikeln inte har någon referens till någon forskningsrapport kan man inte kolla om det faktiskt gäller för våra trädslag här i norden.

Att stora träd tar upp mer CO2 än små träd är inte det minsta konstigt. Men det gäller bara för de allra största träden i bestånden, alltså i princip övre-höjds-träden. Även för dessa träd minskar dock den del som långsiktigt ackumuleras som stamved när träden blir riktigt stora. På beståndsnivå blir det annorlunda eftersom då måste man även ta hänsyn till alla träd och stamantalet. Tar man med det i beräkningen så är den årliga ackumuleringen som störst när skogen är 8-12 m hög på våra breddgrader.

[jag ser inte längre Ulfs inlägg :) ]

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727490 Det är skönt att Lars sitter i sitt eget universum, jag stänger inte ute någon och kommer aldrig att missa en chans att lära mig något nytt,
Stora träd växer med en rasande fart om man ser till att de har det utrymme de kräver, vi vet inte om det, för industrin vill inte ha dom.
Jag hade granar som ökat volymen med 100% på 8 år, när jag gjorde blädningen för två år sen, de var 30 cm brösthöjd 27 meter vilket är 1 kubik, och efter 8 år med snittårsringar på 9 mm var de 45% i brösthöjd och 29 meter höga vilket ger 2 kubik, inte nog med det om virkesvolymen jag kunde ta ut var 150% högre, nu WarPeter så kan du fråga," var har du den forskningen," svar i min briljanta hjärna, kom ihåg att det måste vara stora alar, aspar och björkar, för att gran och tall ska trivas växa och bli gamla, men oj vad få skogsägare som har såna skogar, inte undra på att dom tror att det inte går.
För innan dom ens närmar sig en sån skog så har bolaget varit och röjt undan bevisen .... Torskar.
Träd är väldigt lika världen runt när det gäller deras behov för att växa och bli gamla, men om vi i Sverige vill förneka något så säger vi bara att "det där är i ett annat land med andra förutsättningar", och dumsnutarna står bara och nickar instämmande.
Men nu är det så att de hundratusentals träd som hundratals forskare studerat i hundratals forskarrapporter som sammanställts, alla uppförde sig lika, vare sig det var i Amazonas eller ryska Sibirien.
Sen WarPeter, var det tiden man får avverka i Tyskland, som ju är en rekommendation, och man får givetvis göra undantag, det är samma med våra lagar, Skogsstyrelsen frångår skogsvårdslagen allt mer, och du har egentligen inte mycket kvar av de lagar som står i den längre, sunt förnuft brukar det kallas när man inte följer felaktiga lagar som inte ens myndigheten som ska se till att dom efterlevs bryr sig.
Det är märkligt att vi inte tar reda på hur skogsbruk bedrivs i andra länder, vi har några enögda forskare och industriföreträdare som ibland ger sig ut och ser vad dom vill se, när dom råkar på ett hygge så skriker dom rakt ut, "dom gör hyggen här oxå" sen åker dom mil efter mil genom fullskiktade gamla skogar för att så fort som möjligt komma hem och visa "bevisen", jävligt tragiska figurer.
Om det ska hända något som kan rädda vår natur så måste vi lära av andra länder och då det goda dom ägnar sig åt, alla länder har dåliga och bra sidor, men Sverige har BARA dåligt skogsbruk, jag räknar inte mitt och andras tragglande med en procent av den produktiva skogsytan, den gör varken från eller till, vi räddar ingenting, tyvärr, vi har nog världens mest enfaldiga skogsägare.
Titta på videon, så ni förstå varför era träd dör av barkborre, och då kan du oxå förstå WarPeter, det går mycket bra att jämföra kalhygge i Sverige med kalhygge i Tyskland, Granplantager i Tyskland och Sverige och blädning i Sverige med blädning i Tyskland, det är bara industrin och deras köpta forskare som förvrider perspektiven för dig, inte jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727491 Nä nu måste jag rätta mig, borde inte behövas, men med er så vet man aldrig. 45 cm inte %.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727497 “What gets measured gets managed” är en sån där löjlig fras som alla människor nån gång slänger ur sig som en sanning, Simon Caulkin skrev boken “Dysfunctional Consequences of Performance Measurements” 1956, där han krossade den "sanningen".
"Allt vi mäter tar vi hand om" är en toktanke, varje gång jag läser skogstaxeringens lögner, tänker jag på Simon och hans kloka tankar, vi mäter och mäter och blåljuger om tillståndet, allt går ut på att få oss att tro på något som oftast är helt åt helvete fel, när det gäller skogsbruket är vi ju helt galna i att mäta, jag själv har nyss bevisat saker genom att mäta mina träd, om Lars hade läst det jag skrev, så hade han talat om att det var omöjligt för han har minsann mätt på ett bättre sätt, någon som kommer ihåg att jag enligt honom omöjligt kunde räkna årsringar som inte syntes osv.
Att mäta hur en natur mår är nog omöjligt, men vi kan se om träd dör, det är liksom ganska svårt att förneka, men tar vi hand om naturen bättre om vi låter skogstaxen mäta den, givetvis inte, någon som tycker det.
Simon vände upp och ner på en "sanning" och gjorde den till en lögn, bra gjort, men har det hjälpt oss människor, nä vi lever fortfarande under “What gets measured gets managed” förtrycket, denna lögnaktiga "sanning" alla verkar glömt Simon Caulkin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727506 Forskare från US Forest Service, har kommit fram till att kvävesammansättningen i mark och sjöar blir så skadade av en kalhuggning att de inte kan reparera ekosystemet igen, efter 40 år kvarstår fortfarande en så stor skada att ekosytemet permanent har förändrats.
" After disturbances, healthy ecosystems are usually resilient enough to return to a pre-disturbance state; however, some disturbances are extreme enough to permanently shift an ecosystem, a phenomenon known as a regime shift. In a study of the effects of clear-cut logging, Forest Service scientists found surprising effects on water chemistry, effects that persisted almost 40 years after the experimental clearcut."
Hur man kan prata om hållbart när man förstör tusenåriga kretslopp är ju något som borde analyseras av våra förmyndare i EU.
Det är ju märkligt att vi har professorer som numera fått förmyndare och som fortfarande är rådgivare åt våra folkvalda, är vi då styrda av dårar eller hur räknar man på en sån ordning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

WarPeter  
#727535 Fyra saker innan jag lämnar tråden igen (hade glömt för en stund hur meningslös du är att diskutera med)
1. Du kunde bara sagt att du hade fel om tysklands lagar om avverkningstid, du behöver inte försöka snacka bort det.
2. Du hyllar Tysklands hyggesfria skogsbruk. Med deras definition klassas också mer än 50% av Sveriges skogsbruk som hyggesfritt. Varför är då vårt skogsbruk världens sämsta enligt dig?
3. Lägg ner att bara saxa stycken ur artiklar/forskning utan att ange källa. Vill du att andra skall lära sig något så länka till källan. Fast troligen är väl det så att du bara klipper din del som passar ditt ändamål och resten ger en mycket mer nyanserad bild som inte passar in i din enfaldiga världsbild.
4. Det är synd att du är en sådan idiot. Hade du varit en person som faktiskt var nyfiken, öppen för ny information och hade normalt hyffs hade denna diskussion varit super. Nu är ditt ältande bara patetiskt så jag lämnar tråden igen.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727562 Tröttsamt WarPeter, du får försöka läsa vad jag skriver och inte förvanska allt, jag refererar och har oftast länkar till det .
När det gäller avverkningstider i Tyskland så skrev jag att man för ett par år sen 2018, tog alla regler i olika delstater och gjorde till en för alla delstater och det är ju en vettig regel som gällt i nästan hela Europa, bara Sverige och Finland har konsekvent nekat att följa dessa EU regler, men nu har vi ju fått förmyndare så det kommer hit oxå.
Skitskogsbruket som vi har följer ju inte heller certifieringsreglerna som övriga nationer följer, därför brukar jag kalla FSC för Kalle ANKA, men det är jävligt mycket pengar dom får från oss, så dom ser mellan fingrarna, det kommer inte heller att fortsätta utan vi har snart en vild diskussion ute i Europa, om dom ska köpa våra produkter, (jag får alltd rätt det har du väl sett).
Så här kunde man läsa i skitblaskan Skogsaktuellt.
"Vilka regler måste du följa i skogsbruket ? (i Tyskland, min kom)
– Vi har Naturschutz­gesetz, naturvårdslagen, som säger att vi måste bevara skog. Sedan har vi EU-reglerna att följa. Något som är nytt från och med i år är en ändring om när man får avverka. Förut har de 16 delstaterna i Tyskland haft olika regler för vilken tidpunkt man fick avverka. Nu har alla del­staterna från den 1 oktober till den 28 februari på sig. Det är ingen regel, det är mer riktlinjer. Något annat man måste följa är att man inte får avverka ett träd om man ser att det finns ett djur i det, till exempel en fågel eller andra smådjur.
Jag kan ge en kommentar om fåglar, enligt ornitologer finns upp till 40 bon per hektar i Juni.
Det är därför kråkor skator rävar är proppmätta på somrarna i Sverige.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727565 Fortfarande verkar ingen fattat att jag inte har något till övers för förmynderi från myndigheter, jag är minst av alla nöjd att vi fått förmyndare, tvärtom har jag varnat för att vi kommer att få det om vi inte skäper oss, och nu är det besannat.
En annan sak ni fått om bakfoten, är att de som är rädda om våra skogar inte vill avverka dom, ett jävla hyckleri som ni kan sluta med nu, så jävla tröttsamt att motsatsen till kalhygge skulle vara ingen avverkning eller mindre inkomster, vad fan är det för fel på er.
Hur många bevis ska ni ha innan det går in i trögskallarna att det är LÖNSAMMARE att vara en trädkramare än en skiten skövlare.
Därför drar jag ofta fram Tyskland som exporterar träprodukter för 200 miljarder varje år och knappt har nån papperstillverkning, papper är ingen framtidsprodukt, varför skapar ni då trädplantager som till 90% ska göda en döende industri, hur dum får man bli.
De fanatiker som vill förbjuda skogsbruk är ju lika få som nynasister, så dom kommer att utrota sig själva om de blir upplysta, men vem fan tror man upplyser folk med att kalhygge är bästa skogsbruksmetoden, det är ju som att säga att ånglok är det bästa transportmedlet, fan skärp er nu.
Ni ska få en sak till som aldrig Lars kommer att förstå, eller ens att det existerar, blädning är vanligaste skogsbruksmetoden i Amazonas regnskogar, det fungerar fantastiskt bra, och jävlar vad fort det går att få fram stora träd i en fullskiktad regnskog, 1 meters diameter på 20 år och 6 kubik fint virke till möbler som håller i hundratals år.
Ni är så korkade att ni tror på fulbeskrivningara av andra länders skogsbruk att ni inte gattar att vi har VÄRLDENS SÄMSTA SKOGSBRUK och att vi ska skämmas för det. Tack för idag, och vad skönt för Lars att han slapp läsa detta, det hade tagit veckor att bemöta och så elak är jag ju inte, jag hoppas dock övriga sekten i Umeå läser vad jag skriver, och de stackar studenter som ska gå ut i livet med en felaktig utbildning, man unnar dom något bättre efter 4 års studier.
Ett råd, ställ era lärare mot väggen, ägna ledigheter med att studera andra länders skogsbruk, skaffa upplysning från många håll, lita inte på någon (inte mig heller) och tänk själva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#727583 Om Svenska skogsägare visste om hur man ser på skog i andra länder skulle man omedelbart sluta gapa om äganderätten och börja se sig om efter utbildning av någon annan än Lars Lundqvistarna i Umeå.
Vi är så korkade att vi tror vi kommer att bedriva detta skitskogsbruk i eviga tider, det kommer att få ett sorgligt slut, kanske bara om några år, om man visste vilka regler som skogsägare finner sig i, i andra länder så skulle man häpna, och inget säger att vi får hit detta synsätt på skog.
Jag varnar gång på gång, att vi ska börja sköta skogar på ett annat vis, men arroganta kaxiga skogsägare och bolag tror de är osårbara, för att dom varit kungar över vår natur i 70 år.
Någon som vet hur man nuförtiden får bedriva skogsbruk på den brittiska ön, nä förstod det, för det får du knappt, allt regleras ner till 5 kubik om du inte säljer mer än 2 kubik, vi kan själv vara där om några år, om ni inte skärper er och slutar gapa som barnungar om ni inte får skövla 50 hektar utan att nån lyfter ett finger och kör er raka vägen till 10 års fängelse.
Läs på förfan så ni förstår vad ni riskerar att förlora, det värsta är att ni drar ner såna som mig i erat svarta hål.

"In any calendar quarter you may fell up to 5 cubic metres (m3) of growing trees on your propertyii without a felling licence, as long as no more than 2m3 are sold."

Att få licens för att ta ner 10 kubik är ingen barnlek, det fordras nästan en specialutbildad advokat för att ro det i land, undantag görs bara för trädgårdar, men där gäller andra lokala regler.
Kärringen i centerpartiet som ställer upp för att ni ska få bete er hur galet som helst har ingen aning vem hon utmanar i EU.
Om man är orolig i Sverige för sin "frihet under ansvar" och smygande "muppar med luppar" då borde man veta hur angiverisystemet i övriga länder fungerar, här kan vi snacka om hårda straff för den som gör nåt med sin skog som inte är nerskrivet på fem a4 ark och genomgångna av flera myndigheter.
Där hjälper varken mamma eller att man är kaxigt och om du säger att du ska ta bort allt av värde i din skog, då är det kört.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).