Motorsåg och handhållet

Partner R12 renovering

152 inlägg 56295 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725354 Det är en bra såg att brumma med.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#725497 Lite framsteg. Gjorde ren förgasaren idag och därefter startar sågen och går att varva upp. Går inte som den skall på tomgång, men hann inte börja justera och kolla närmare idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Björn T  
#725732 Obs. Har man en bra hand så behöver man ingen partner.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#725736 Ha! 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#727494 Provade idag igen och gav den lite mer på L-skruven. Verkar som den håller sig igång. Bara grundinställd än. Tar med den till Zackows till helgen så får vi se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#727499 Låter ju kanon 😀

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Hepo  
#727525 Hej kommer vi få se bilder från tillställningen?

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#727539 Skall vi nog ordna att det blir bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Hepo  
#727634 Det ser vi fram i mot 😀

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

qvarne2  
#750608 Hej, har köpt en r12 som jag precis fick igång :) Fick massera membranet i några timmar så gick det sedan. Härligt med en 90cc på 10.5kg som första smak in i motorsågsvärlden.. Självklart så är kopplingsmaterialet också bortblåst på min med. Går det att köra den utan ? 🤣

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750632 Det går men fjädrar sträcks.
Bättre o leta upp koppling eller lägga på.
Jag har fått hjälp med slityta på en bromsverkstad en gång. De limnade på.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#750664 Det är besvärligt och dyrt att limma en koppling till en R12. Det är 12 små smala belägg som måste fixeras på plats efter att limmet har lagts på. Jag visade upp min koppling på en bromsfirma och han sa att det måste göras en fixtur som pressar fast beläggen när det bakas i ugn. Jag kan göra det, sa han, men då kommer det att kosta flera tusen. Kan du göra en fixtur själv så kan du hämta lim här, lägga på och klämma fast alltihop så kan jag baka det. Blev aldrig av.

Att döma av hur fjädern kikar upp i kanten på backarna på din så är den nog sträckt. Sågen är troligen körd en del utan belägg. Om du inte avser att köra den annat än några kap då och då så skulle jag nog testa och köra som det är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

qvarne2  
#750668 Ja nej, jag ville mest köra den för att njuta av ljudet så det är ingen big deal. Fjädern är ju i princip i kontakt med ytterhöljet så det gnisslar och har sig. Körde in lite olja bara för att kunna starta upp sågen utan massa ljud. Den där plastnippeln från tanken hade spruckit på min så fick ta lödpennan och smälta ihop det igen. Rätt kass design om jag får säga det. En 90 graders metall nippel hade ju varit bättre. Sen att man inte kan komma åt den utan att lyfta av hela bensintanken också. :) Måste tagit på och av den 5 gånger.
Trevligt i alla fall att den gick igång då jag endast betalade 150kr för denna.
Gjorde en liten fuling i förgasaren. Då membranet inte pumpade bensin så höjde jag upp den där lilla flärpen så att membranet nuddar den enklare. Då jäklar gick den igång som att den var nyrenoverad. Med det 50 åriga membranet och allt.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#750698 Korta av fjädern lite så ska det nog funka.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750711 Kan vara så att den sträcker sig igen.
Det rör sig lite mycket.

Han som limmade till mig hittade ett belägg han skar bitar av o limmade. Det är många år sen och var inte gratis. En 500'ng o kaffe kaka.
Det funkade så mycket minns jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).