Bilar

Vilken bil ?

18 inlägg 5745 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken bil ?

Flugfiskaren  
#727537 Ja vilken bil ska man välja om man vill ha automat och högre markfrigång för Max 250 tusen .

Lite enkla kriterier är bra kvalité såklart inte för stor då det ska i huvudsak vara plats för 2 vuxna och en drever i bagaget och nåt mer .

Kollat lite på Skoda karoq ca2019 årsmodell passat alltrack har jag åkt en del i men är osäker på kvaliten annars fin bil , och ska man ta bensin eller diesel, ja ös på med förslag och 4wd är ett måste .

Lite dålig info men kom med förslag .



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken bil ?

tallen100  
#727538 Subaru och toyota är nog inga dumma grejor.
Bensin eller diesel är väl en smaksak, diesel är väl trevligare. men du ska nog åka en hel del om det ska "löna" sej...

Avatar Fallback

Re: Vilken bil ?

jannee  
#727546 Varför inte svensk kvalitet?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/97428588

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil ?

Camaro1969  
#727548
jannee skrev:Varför inte svensk kvalitet?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/97428588


den byggs ju även i kina, så att stoltsera med svensk kvalite låter lite fånigt tycker jag :)

min är byggd i Gent, kvaliten är ju sisådär :D

Avatar Fallback

Re: Vilken bil ?

jannee  
#727551 Oberoende vilket bilmärke du än köper är de gjorda bara för att hålla en viss tidslängd eller antal mil.
Oftast är det allt "onödigt" lull lull som krånglar.
Sedan finns det måndagsbilar men även bilar som genomgående har exakt samma fel efter en viss tidslängd.
Handhavandet har idag en väldigt stor betydelse, byt olja (även filter) regelbundet, kör försiktigt, undvika korta körningar, allt detta gör mycket på livslängden.
För övrigt kan du skrämma upp en D3 till 225 hk för endast 4 tkr.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727560 Tänk på att om den är registrerad före halvårsskiftet 2018 så är skatten lägre än på senare.
Grabbens BMW 520d är miljöbilsklassad och skattefritills i höst 🙃

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil ?

toker72  
#727567 Köpte mig en Golf alltrack diesel för snart ett år sen en kanon bil enligt mig 2 liters 184 hk 7 växlad dsg låda får dra 2000 kg på kroken men åker på runt 0,5 på långresor (utan släp) och man åker bra i den skatten ligger på ca 3000 kr jämfört med bensinaren av samma modell som låg på 1300 kr skulle tro att kostnaden ligger ganska lika mellan bensin och diesel men troligtvis lite billigare med diesel och jag ville ha en diesel så valet var enkelt.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil ?

jannee  
#727568 Gäller att tänka långsiktigt.
Fordonsskatt kontra bränsleförbrukning.
Kör du långt eller bara kortare resor
"Tror" att servicekostnaden för dieselmodellen är högre än motsvarande bensin.
Å andra sidan är vridmomenten betydligt högre på en diesel.
i dag är dieselbränslet dyrare än bensinen och skillnaden kommer "nog" bara att öka.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil ?

toker72  
#727591 Rätt säker på att service på min bil är samma kostnad som för bensin modellen varför skulle dieseln vara dyrare att serva vissa modeller har ju längre intervall på oljebyte på dieslar. Jag borde väl spara runt 2 dl milen på att åka diesel ger väl runt 300 liter besparing för mig men så kostar väl dieseln 1 krona mer per liter och 1700 kr extra i skatt så blir nog inte många kronors skillnad hur man än räknar så köp det man vill ha och trivs med.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil ?

jannee  
#727601 Vad som är normalt kan alltid diskuteras, men en dieselmotor går på låga varv och borde hålla betydligt längre om du nu inte mestadels kör korta sträckor.
Oljebyte + filter behövs göras MINST var 1500 mil om du vill ha någon längre livslängd på motorn.
Vet visserligen om Volvo 740 bensin som gått ÖVER 50 000 mil utan att motorn varit rörd - förutom kamremsbyten.
Min gamle åkare köpte 96 en Skoda pickup (diesel), användes till allt, sköttes sämre än en ovän, hade när jag slutade gått över 40 000 mil. Levde f 'n, skramlade så man höll på att bli hörselskadad men den fungerade i vått och torrt.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil ?

nilsszzon  
#727608 Subaru!!

Avatar Fallback

Re: Vilken bil ?

Brorsan  
#727616 VW och Skoda är ju samma. Noga med dom att servas - byta olja o filter i växellåda och haldex (4 wd) regelbundet
inte bara motorn.
Jag har haft en del vw audi. Leder i framvagn får jag byta oftare än i andra bilar. Bromsar kräver tillsyn relativt ofta.
Jag kör relativt dåliga vägar. Att jag fortsätter med dom handlar mycket om min verkstad samt att jag börjar kunna dom.

Toyota ska ju vara bra bilar med gott rykte, tror mer på dom än Subaru.

Själv kör jag bara dieselbilar, dom har ju faktiskt bättre verkningsgrad än bensin så där är jag miljövänlig,
kör även på HVO då och då.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil ?

toker72  
#727622 Alla bilar behöver ju servas vissa har 1500 mils intervall på olje byte andra har individuell intervall men max 3000 mil tror jag har på golfen och sen tror jag det är 6000 mils intervall på haldex och kanske även oljan i vxl låda om man har automat vilket jag har i min. Livslängd på motorn känns som det minsta problemet i dag jag kommer inte ha min bil så många år så det borde inte bli nått problem lär nog bli byte inom 5 år eller så. Jag servar min bil enligt service plan tänker inte byta olja oftare än vad tillverkaren anser behövs tror dom har hyffsad koll på det.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil ?

jannee  
#727712 Exakt det Toker beskriver är den stora faran när du köper begagnat.
Tillverkaren rekommenderar kanske 3 000 mil mellan oljebytena.
Rådfråga då istället de som utför servicen vad de personligen anser.
När frugan köpte Audin på Bilkompaniet var det självklart ett försäljningsargument att service behövdes bara var 3 000 mil.
Eftersom hon ämnade köra mycket och länge undrade hon vad verkan hade för åsikt/hur han skulle göra.
Svaret var då att EJ köra på longlife utan i stället byta olja och filter MINST vart 1500 mil, motorn kommer då att må bättre.
Han berättade att de öppnat en motor som endast gått 15000 mil, med dokumenterad service, var helt igenslammad av partiklar/sot.
INGA försäkringar eller garantier gällde för den motorreparationen.
EX BMW är väldigt fula.
Lovar fri service till 8 000 mil. Jo jag tackar eftersom det är service vart 3 000 mil, blir det endast 2 de (bjuder) på.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil ?

toker72  
#727714 En sak vet jag i alla fall jag tänker inte rådfråga min närmaste auktoriserade verkstad för dom är definitivt inga att ta råd ifrån utan på gränsen till klåpare. Jag har maskinskade garanti till 15000 mil får visserligen betala självrisk men antar att den är rimlig. Hade en Skoda Fabia 1,2 tidigare den har rullat på longlife olja och nu har den gått runt 24000 mil och tuffar på fortfarande men börjar bli rostig så tror inte motorn kommer stoppa den maskinen. Vet att många skyller VW,s problem med kamkedjor på longlife intervallerna men hänger inte med där om oljan är så skitig så den inte klarar att smörja en kedja hur klarar den då smörja glidlager i motorn ? Tar man tex KIA har dom 1500 mils intervall på bensinare men 3000 mils på diesel om det bara vore hittepå och försäljnings argument borde dom väl köra 3000 mil rakt av och dom lämnar 7 års garanti men troligtvis med milbegränsning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).