Servicebyggnader

Armerad plast på takstol eller regel

5 inlägg 6316 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Armerad plast på takstol eller regel

Sture Andersson  
#727503 Håller på att bygga en verkstad ,har beställt takstolar som kommer snart ,kommer ha plåt på taket .Nu till frågan ,leverantören av plåten tycker jag ska ha plasten på reglarna ,andra säjer att det ska vara på takstolarna .För egen del tycker jag det verkar livsfarligt ha det på reglarna ,och sen kommer den väl gå sönder innan taket är färdigt .Kan väl säja att jag har bestämt mig den blir på takstolarna ,har bekanta som ska hjälpa mig lägga plåten så det får inte hända något .Men vad tycker ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Armerad plast på takstol eller regel

JohannesG  
#727521 Antar att plasten skall fungera som kondensskydd. Då måste du ha ett mellanrum mellan plåt och plast på absolut minst någon centimeter. Vi gjorde misstaget när vi byggde att vi lade plasten direkt mot plåten eftersom snickare och bygghandel rekommenderade detta. Men detta gör att det ibland blir kondens på undersidan plasten där plåten ligger mot plasten och som sedan droppar ner i hallen. Detta fenomen verkar dock vara föga känt.
Kondensvattnet måste även ha fri väg att rinna ut så det inte kan bli stående mot något trävirke så att detta med tiden ruttnar.

Avatar Fallback

Re: Armerad plast på takstol eller regel

Sture Andersson  
#727532
JohannesG skrev:Antar att plasten skall fungera som kondensskydd. Då måste du ha ett mellanrum mellan plåt och plast på absolut minst någon centimeter. Vi gjorde misstaget när vi byggde att vi lade plasten direkt mot plåten eftersom snickare och bygghandel rekommenderade detta. Men detta gör att det ibland blir kondens på undersidan plasten där plåten ligger mot plasten och som sedan droppar ner i hallen. Detta fenomen verkar dock vara föga känt.
Kondensvattnet måste även ha fri väg att rinna ut så det inte kan bli stående mot något trävirke så att detta med tiden ruttnar.

Låter ju som det i så fall ska vara som jag tänker göra, lägga det på takstolen ,då blir det ju 45 mm avstånd och inget som stoppar vattnet .

   TS
Avatar Fallback

Re: Armerad plast på takstol eller regel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727638
Sture Andersson skrev:
JohannesG skrev:Antar att plasten skall fungera som kondensskydd. Då måste du ha ett mellanrum mellan plåt och plast på absolut minst någon centimeter. Vi gjorde misstaget när vi byggde att vi lade plasten direkt mot plåten eftersom snickare och bygghandel rekommenderade detta. Men detta gör att det ibland blir kondens på undersidan plasten där plåten ligger mot plasten och som sedan droppar ner i hallen. Detta fenomen verkar dock vara föga känt.
Kondensvattnet måste även ha fri väg att rinna ut så det inte kan bli stående mot något trävirke så att detta med tiden ruttnar.

Låter ju som det i så fall ska vara som jag tänker göra, lägga det på takstolen ,då blir det ju 45 mm avstånd och inget som stoppar vattnet .

Kan nog bara hålla med dej, min hall har 6m mellan spanten och följaktligen måste plasten ligga över reglarna (2x8 på högkant) och jag får dropp från reglarna i vissa väderlägen
Senast redigerad av gnisten83 ons 15 sep 2021, 20:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Armerad plast på takstol eller regel

Arvid0  
#727642 De hus/byggnader jag har byggt med armerad duk har haft det på takstolarna, under läkt som då varit 2"x3". C/c takstolar 1200 mm. Ser ingen fördel att lägga den ovanpå mer än att det kan vara smidigt när man läktat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).