SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

163 inlägg 31337 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727473 Varma batterier. Hur funkar det?
Om du byter batteri och sätter det varma i laddaren hur lång tid tar det innan det är nerkylt o börjar ladda?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727474
Mange skrev:De väsnas väldigt lite de där 35cc röjarna. Finns några här i byns trädgårdar..
Tror inte jag sett nån som röjer med 35cc i skogen bortsett från midjeröjare o den ser jag inte ofta heller.

Kunde inte det vara nåt? Midjeröjare med batteripack på ryggen?
Rygg batteri funkar väl på röjare med?
Har stihl ryggbatteri med?


Mja, ingen navelsträng i min skog. Det är att tigga om bekymmer, anser jag.

Batteridriven kedjeröjsåg med snabel a' la 535FBx? Kanske, men jag har numera pensionerat min 535 FBx till förmån för 536 LiPX + 535i FR.

Tror Stihl har ryggbatteri, men det kan du kolla upp på Stihls hemsida.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 14 sep 2021, 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727475
Mange skrev:Varma batterier. Hur funkar det?
Om du byter batteri och sätter det varma i laddaren hur lång tid tar det innan det är nerkylt o börjar ladda?


Det brukar gå rätt fort att kyla ned dem, om så skulle behövas. Samma sak om batterierna skulle vara för kalla. Inget nämnvärt bekymmer för egen del med mina QC 330-laddare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727487
knaggen skrev:När en 560 knappt orkar igenom gräset vad tror ni en batteri röjare klarar, och treud är inte att tänka på på grund av brandrisk.
Så rent generellt så kan en treudd som är konstruerad för att användas till besvärligt gräs inte användas p.g.a brandrisk!!! Känner man oro för att förorsaka en gräsbrand så kan man ju då röja när det inte föreligger en allmänt hög brandrisk så som vid regn, e.t.c.. :-bd ☔️

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727492 Alternativt är ju att ta gräsröjningen i tid. Då klarar du ju dig utmärkt med en 35-kubikare - vare sig det är bensindrift eller batteridrift!
/Niklas[/quote]
Röjningen är styrt av kontrakt och då kan man ej röja på icke kontraktstid=inga pengar i kassan utan jobba gratis.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727498 I stadsdelarna, Skarpnäck, Liljeholmen/Älvsjö, Farsta så är det sedan förra sommaren batteridrivet som gäller för både trimmer/röjsåg och lövblåsar. Samma gäller för övrigt i samtliga stadsdelar men jag kan enbart tala för de delar där jag själv är verksam och där är samtliga entreprenörer som jag talat med odelat positiva till batterimaskiner trots att stadsdelarna dragit in en trimmervända vilket numera ger två vändor per år.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727527 Vissa företag försöker här med, det är inte lätt.
Några har gått tillbaka för det kostade mer än det smakade.
Häcksaxarna verkar de nöjdare med.

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727554
anersimyra skrev:I stadsdelarna, Skarpnäck, Liljeholmen/Älvsjö, Farsta så är det sedan förra sommaren batteridrivet som gäller för både trimmer/röjsåg och lövblåsar. Samma gäller för övrigt i samtliga stadsdelar men jag kan enbart tala för de delar där jag själv är verksam och där är samtliga entreprenörer som jag talat med odelat positiva till batterimaskiner trots att stadsdelarna dragit in en trimmervända vilket numera ger två vändor per år.. :-bd

I statsmiljö fungerar dom nog bra för då har kommun gubbarna/tjejerna något att hänga på 🤭

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727555
knaggen skrev:
anersimyra skrev:I stadsdelarna, Skarpnäck, Liljeholmen/Älvsjö, Farsta så är det sedan förra sommaren batteridrivet som gäller för både trimmer/röjsåg och lövblåsar. Samma gäller för övrigt i samtliga stadsdelar men jag kan enbart tala för de delar där jag själv är verksam och där är samtliga entreprenörer som jag talat med odelat positiva till batterimaskiner trots att stadsdelarna dragit in en trimmervända vilket numera ger två vändor per år.. :-bd

I statsmiljö fungerar dom nog bra för då har kommun gubbarna/tjejerna något att hänga på 🤭


Det fungerar lika bra på landsbygden! 👍 💪
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727556
knaggen skrev:
Niking skrev:Alternativt är ju att ta gräsröjningen i tid. Då klarar du ju dig utmärkt med en 35-kubikare - vare sig det är bensindrift eller batteridrift!
/Niklas

Röjningen är styrt av kontrakt och då kan man ej röja på icke kontraktstid=inga pengar i kassan utan jobba gratis.


Annars får du göra skäl för ditt alias och hålla i lie-knaggen! 😉 Då blir det ju närmast en helt koldioxidfri gräsröjning...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727559 O rätt tyst med. Inget du funderat på istället för oväsen från maskiner, Niklas.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727564 Det händer att jag kör med lie ibland, Mange. Men de marker jag trimmar är väl Steniga och ojämna för att lien ska komma till sin rätt. Kör du själv med lie?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727569
Niking skrev:
knaggen skrev:
Niking skrev:Alternativt är ju att ta gräsröjningen i tid. Då klarar du ju dig utmärkt med en 35-kubikare - vare sig det är bensindrift eller batteridrift!
/Niklas

Röjningen är styrt av kontrakt och då kan man ej röja på icke kontraktstid=inga pengar i kassan utan jobba gratis.


Annars får du göra skäl för ditt alias och hålla i lie-knaggen! 😉 Då blir det ju närmast en helt koldioxidfri gräsröjning...
/Niklas

Du är välkommen nästa år du kan ta medbåde lie och batteri röjare.
Du kommer att gå vid stenvastar så det blir både i dike och på slätmark ca8mil vastar normalt så tar det ca 3 veckor för 2man att göra i år tog det 1.3 månader att göra samma sträcka.
Bränsle förbrukningen ligger styvt på 5 liter om dagen kör med oregon 4 tråd. Åtgång på tråd i år är 100 meter sthil tråd och 8 rör med oregons orangatråd 4 treuddsklingor.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727576 Tja, jag har gott om stenmurar hemma, så det finns ingen anledning att gå över ån efter vatten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727588
Niking skrev:Det händer att jag kör med lie ibland, Mange. Men de marker jag trimmar är väl Steniga och ojämna för att lien ska komma till sin rätt. Kör du själv med lie?
/Niklas

Nä, inte nu längre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).