Skogsmiljö och Trädlära

Stora skogsägare slarvar med barkborrebekämpningen?

5 inlägg 2268 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora skogsägare slarvar med barkborrebekämpningen?

Torbjörn Johnsen  
#727433 Nu finns ett intressant men skrämmande reportage på iskogen.se om hur stora skogsägare hanterar barkborrebekämpningen i sina skogar. Armas har träffat en skogsägare som är rågranne till Sveaskog och det är ingen vacker bild han beskriver.

Precis som Skogsstyrelsen tidigare har konstaterats så verkar "sök & plock" fungera dåligt och de flesta av angripa träd blir kvar i skogen. Samtidigt är sök & plock den enda bekämpningsmetoden som rekommenderas av samma myndighet. Sveaskog deltar tillsammans med många andra aktörer i kampanjen "stoppa borrarna" men det verkar vara svårt att leva som man lär?

Läs hela artikeln här:
https://iskogen.se/skogsbruk/sveaskog-s ... ring-2021/



   TS
Avatar Fallback

Re: Stora skogsägare slarvar med barkborrebekämpningen?

Axl  
#727437 Det fanns fördelar med att ha en ”skogvaktare” som hade ett helhetsansvar för en område istället för som idag när det olika personer som ansvarar för en isolerad del av skötseln (obs jag jobbar inte på Svea så jag har inte 100 koll på hur dom är organiserade)

Avatar Fallback

Re: Stora skogsägare slarvar med barkborrebekämpningen?

isteskog  
#727439 Förr när det fanns manuellhuggare och förmän på bolagen (Korsnäs-Marma) så fanns det väldigt lite vindfällen och torrgranar. Vi kunde få hugga upp en väg genom skogen för att komma åt ett tiotal vindfällen. Röjningarna gjordes i tid och planteringarna gjordes väl. Ibland längtar man tillbaka till den tiden när det var ordning och reda i skogen.... 👍 Nu är det Sveaskog som har KM skogar. Skötseln nu är helt annorlunda! Rovdrift på den äldre skogen, hårda röjningar och sena sådana. Gallringar som görs så hårt att bestånden blåser ikull. Nä fy f-n ..... 👎

Användarvisningsbild

Re: Stora skogsägare slarvar med barkborrebekämpningen?

Älgfoderodlare  
#727515 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stora skogsägare slarvar med barkborrebekämpningen?

Sjögården  
#727547 Ja ni gubbar, vi som är av den gamla stammen försvinner vartefter och tyvärr är återväxten av engagerade, intresserade och kunniga skogsägare som sköter sin skog på två ben inte helt lysande bland små skogsägare heller.
Kan hitta mycket som inte ser bra ut både hos stor och liten.
Att sköta skogen digitalt är inte helt optimalt.. 🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).