Skogshistoria

Klave

5 inlägg 6932 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klave

Grovsmen  
#727210 Jag har en klave efter min far,en mycket avancerad klave om jag får säga det själv.
Nu till min undran det finns flera skalor på båda sidor av klave,min teori är att det kanske är en uträkning av stockens volym i kubik fot ,eller jag kanske är helt ute och cyklar ,någon som vet hur den används (på dom smala kanterna finns tum och centimeter märkning)kom att tänka på en sak,kan vara en taxerings klave ,låter mera troligt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Klave

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727222 Har en sådan också, den tidens apteringsdator... 😎
På skjutbara delen har man längden i fot
Om man har längden 13 fot (4,30 m) enligt bilden så håller stocken 12 kubikfot i detta fall....
År 1904 startade firman Er. Perssons Mekaniska Verkstad i Limedsforsen. Erik Persson blev sedan den dominerande tillverkaren av klavar i Sverige. Han tillverkade även Christens höjdmätare."

Användarvisningsbild

Re: Klave

Grovsmen  
#727238 Då var jag inte helt fel ute,dom var inte dumma förr när det gällde att konstruera verktyg,det behövdes inget data program som räknar ut allt 👍 en sådan höjdmätare hade han också men den är nog borta sedan länge,och även en hyvel tandad stock såg men den vet jag är borta,mycket tråkigt den hade varit något att hänga på väggen

   TS
Avatar Fallback

Re: Klave

Torleif  
#734451 Intressant klave. En sådan skulle man göra åt sig med metriska mått.

Avatar Fallback

Re: Klave

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736642 Står ju bak på dagens klavar med en tabell med kubik i virket på olika längd och diameter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).