Sågtimmer

57% högre pris för grantimmer i Finland

124 inlägg 37146 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

syre  
#726295 Södras pris på leveransvirke Värögran normaltimmer är 760 kr till det kommer efterlikvid på 10% = 76 kr totalt 836kr m3 fub, för talltimmer är motsvarande pris 720 kr. Vi som är vana leverantörer räknar med att efterlikviden blir 10%. Något riktigt dåligt Södraår har vi fått 8%, men det finns ingen anledning att tro att det inte blir 10% i år. Till det kommer utdelning på vårt ägarkapital. Allt virke vid en avverkning blir inte timmer. Södras massapriser är inkl. efterlikvid barrmassa 357kr och för björk och aspmassa 380 kr m3 fub 😉
Senast redigerad av syre mån 06 sep 2021, 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Sjögården  
#726297 Avkastningen på ägarkapitalet får vi även om vi inte levererar en timmerstock till Södra under året.
Bara att luta sig tillbaka eller så säljer vi timret till någon annan.. 😉

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Fredrik Reuter  
#726302
JerryH skrev:Så, om man tar priset i södra Finland på grantimmer och miltiplicerar med 1.16 och 10.2 så slutar priset på 816:-
Södra 760, eller 785 om man ser till att leverera i eftertraktad längd.
7% högre pris i Södra Finland kontra Södra (Sverige). (räknat på 760)


Hej och nej, jag tror inte din uträkning stämmer. Finlands priser är i exemplet nationella. Området södra Finland hade senast ett pris på grantimmer (omräknat till Sek och vår Fub) om 875 kr/m3fub enligt deras statistikdatabas.

syre skrev:Södras pris på leveransvirke Värögran normaltimmer är 760 kr till det kommer efterlikvid på 10% = 76 kr totalt 836kr m3 fub, för talltimmer är motsvarande pris 720 kr. Vi som är vana leverantörer räknar med att efterlikviden blir 10%. Något riktigt dåligt Södraår har vi fått 8%, men det finns ingen anledning att tro att det inte blir 10% i år. Till det kommer utdelning på vårt ägarkapital.


Är insatskapital och efterlikvid inräknat i Finlands officiella statistik? Jag tror inte det.

Det kan vara vanskligt att räkna på detta (fast skogsindustrin i Sverige gillar det nog) utan vi får försöka bena ut så det inte blir äpplen och päron.

Jag tror att hur man än vrider och vänder på det hela så har vi ett jobb att göra i Sverige. Vi har halkat efter med rundvirkespriserna och ska hela den svenska skogsbranschen som den ser ut idag även fungera i en framtid så är det viktigt att frågor som dessa lyfts och diskuteras.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Iskog  
#726348 Ön mellan Roslagen och Åbo har ett leveransvirkespris på 47euro per kubikmeter fast på bark för tall och grantimmer, så visst finns det markant tydliga prisskillnader även inom Finland.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

adahlm  
#726359 Var det bättre före stormen? Finns där nån intern inköpare eller går allt till fastlandet?

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

syre  
#726369 Fredrik Reuter skriver om faran av att blanda äpplen och päron, jag håller med därför redovisar jag vad Södra betalar. I Södras fall är efterlikviden att jämföra med en försenad betalning. Och vad gäller de virkespriser som redovisas av lantbrukspressen om bolagens virkespriser förutsätter jag att ingen får så dåligt betalt för sitt virke, det är synd att inte bolagen kan köra med öppna kort (gäller även vi skogsägare). Det skulle vara intressant om Stora Enso tjänar mycket mer i Sverige än i Finland (Deras mesta virke i Sverige köps väl i prisdiket ). Även om skogsindustrin i Sverige går med bra vinst i år, så har de trots billig råvara haft dålig lönsamhet under många år. Varför ??? Det enda som riktigt hjälper till att höja virkespriset är att det blir brist. Det ser lovande ut för oss svenska skogsägare. Stora skogsskador i Europa + Kanada +ökande byggande i trä.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726374 Hade inte Skogsforum en sida där
Man kunde lägga in vad man fått. Vad har trillat in där? Står bolaget kan man ju se hur stor skillnad det är mellan vad det står i prislistan och vad som betalats ut.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

HannuRöj  
#726391 https://www.wald-prinz.de/holzpreise-un ... fichte/383
Som jämförelse en ny prislista från Tyskland. Grantimmer 100- 121€, barkborretimmer 75 - 90 €.

Trotts efterfrågan har delstaterna i Tyskland begrännsat avverkningar av friska skogar så det borde vara möjligt att sälja grantimmer ditåt. 🤔

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Iskog  
#726395
adahlm skrev:Var det bättre före stormen? Finns där nån intern inköpare eller går allt till fastlandet?

En lokal industri som delvis förädlar själv och en uppköpare som säljer direkt till fastlandet, under Alfrida sjönk priserna markant men prisnivån överlag har legat stadigt under fastlandet senaste åren. Det skylls på transporterna men det är nog inte hela sanningen...

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Fredrik Reuter  
#726478
Tåndemåla skrev:Hade inte Skogsforum en sida där
Man kunde lägga in vad man fått. Vad har trillat in där? Står bolaget kan man ju se hur stor skillnad det är mellan vad det står i prislistan och vad som betalats ut.


Korrekt, den är fortfarande live men vi har inte pushat så mycket för den det senaste.


virkespriser/virkesrapporten.php

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Knagge  
#726530 Jag sålde ett avverkningsuppdrag till södra.
Mossaskog 0,5 ha T20 95 år som ligger vid landsväg.

Grannen skulle hugga väster om detta bestånd och han skulle sälja till södra så då gjorde jag det med.
Summa 75,13 m3fub =26100 innan avvkostnad 13840 i avvkostnad =12260 i rotnetto.
De hävdar att min skog var klen och svårarbetad.
Jag tror det var grannens naturvårdshuggning som var klen och svårarbetad som jag fick del av avvkostnaden.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Sjögården  
#726566
Knagge skrev:Jag sålde ett avverkningsuppdrag till södra.
Mossaskog 0,5 ha T20 95 år som ligger vid landsväg.

Grannen skulle hugga väster om detta bestånd och han skulle sälja till södra så då gjorde jag det med.
Summa 75,13 m3fub =26100 innan avvkostnad 13840 i avvkostnad =12260 i rotnetto.
De hävdar att min skog var klen och svårarbetad.
Jag tror det var grannens naturvårdshuggning som var klen och svårarbetad som jag fick del av avvkostnaden.

Tur att efterlikviden räknas på bruttot… 😉
Mitt senaste grotuppdrag slutade i ett inbetalningskort, men ett år senare gick det jämnt ut..

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

syre  
#727192 I senaste Atl står priset 643 kr för grantimret leveransvirke i Finland, visserligen fpb men ändå, Finnarna får kanske nästan lika dåligt betalt som vi. Prisjämförelser är svåra och vilket netto får vi, och hur nöjda är vi med utförandet (hantering av körskador mm) . Efter att ha varit bonde i hela mitt liv vet jag att det enda som hjälper är att det blir brist på vår råvara, och vad gäller skogen är det ingen brist på timmer till industrin utan bristen var i bygghandel. Resultatet är lysande vinster i sågverksindustrin som kommer ägarna till del , vare sig ägarna är skogsbolag eller skogsägarföreningar. Vi som primärproducenter kommer inte att få klart bättre pris förrän det blir brist på vår råvara. Framtidsperspektivet ser lovande ut.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Sjögården  
#727197 Vi får nog vara tacksam att dåtidens förtroendevalda i Södra såg till att lösa ut staten och behöll ägandet och avkastningen av framförallt massabruken i skogsägarnas händer.
Visst svär jag över låga massavedspriser ibland men vi har i alla fall ägarinflytandet och nyttan av en välskött industri som ligger rätt bra till i produktutveckling och kunnande.. 😉

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Martin Kalager  
#727199 Ja, men det er vel nå klart at prisene på rundvirke i Sverige og Norge er lavere enn i nabolandene. For skogeierene er prisen på rundvirke viktig. Det er den som bestemmer vår levestandard og hva vi kan investere. Den innvirker også på verdien av skogeiendommene.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).