Gallring

Röjning som blev 4 ggr så dyr

77 inlägg 21747 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#726980 Hej har fått notan efter slutavverkningen och röjning av 2,5 ha med röjsåg fick ungefär pris på 6000 per ha för röjningen tänkte att då blir röjningskostnad 15-20 tusen ! Då har de lagt 165 timmar och 100 mil i reseersättning totalt 70 tusen ringde direkt till killen som jag haft kontakt med under hela processen på måndag han ska kolla på det å höra av sig under veckan men det gjorde han inte ! Har varit så förbannad hela veckan känns som ett bedrägeri mot den lilla skogsägaren.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Arvid0  
#726982 Bestrid fakturan, då lär de höra av sig

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#726984 De har redan dragit från 70 mot slutavverkningen som gjordes oxå .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

svampbob  
#726992 Inflationen är här!
66 timmar/ha då är det nog en svår röjning och helt fel folk som håller i röjsågarna. Resekostnaden blir också dyr och dom har kanske suttit och åkt tio mil om dagen på betald arbetstid.

Det är ett genomgående tema överallt nu att det är svårt att få tag på dugligt folk och hela Sverige har blivit som Kiruna. När vi jobbade i Kiruna så brukade vi säga "I Kiruna är det till och med svårt att få tag på en dålig arbetare"

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726996 Man kan inte fakturera hur mycket som helst oavsett hur sakta man jobbar. "Ortens pris" + 10 procent brukar vara en norm

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Camaro1969  
#726998 det var saftigt

men är du säker att du sett rätt, är det inte skördarens kostnad för slutavverkningen?

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

anersimyra  
#727000 Är det månne de nya krafterna inom de ” gröna näringarna ” som varit i farten..😅

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

svampbob  
#727002
Camaro1969 skrev:det var saftigt

men är du säker att du sett rätt, är det inte skördarens kostnad för slutavverkningen?


Enligt TS så är det angivet 165 timmar och med 400 kr/tim och 40 kr/milen så blir det 70 tusen totalt.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

anersimyra  
#727004 Terrängen torde då varit svårt blockig och underväxten bestått av grova höga buketter av hassel och annat svårröjt bös..😮

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

isteskog  
#727006 De kanske använde röjkniv ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Elis76  
#727020 Jag lät underväxtröja en mycket tät tallställning om 3,5 ha förra året inför en gallring. Det gick loss på 6 000 kr för två gubbar från byn som jobbade en helg, och det tyckte jag var dyrt. Så hädanefter gör jag det själv.

En duktig röjare avverkar mellan 1-3 ha/arbetsdag beroende på hur trakten är beskaffad.

Enklast är att avtala om kostnaden härför i kontraktet snarare än att röja på löpande räkning, då slipper man överraskningar.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

anersimyra  
#727021 Ett upplägg som genererar ett stort antal timmar är när erfaren personal blandas med oerfarna lärlingar, de oerfarna genererar samma inkomster som de erfarna men produktionsmässigt noll och intet. Jag har själv många gånger sagt nej till att få med mig oerfaren eller lågt producerande personal då jag på t.e.x åtta timmars arbete själv lätt hinner med ett projekt och där ” hjälpen ” i stort sett enbart betyder den dubbla timdebiteringen för kunden. Vid några tillfällen har jag dock varit nödd och tvungen att arbeta tillsammans med en grupp på tre andra personer som tillsammans inte ens mäktar med att producera hälften av vad jag själv gör under en dag. Med det upplägget springer timmarna iväg till rent löjeväckande nivåer.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Elis76  
#727022 👍

Mycket bra kommentar anersimyra

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Grålle52  
#727024 Nu börjar jag fundera på att byta karriär! Räcker ju med 2-3 såna jobb per år så klarar jag mig och kan vara ledig resten!

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#727027 kostnaden för slutavverkningen av 1,4 ha var inbakad i samma där var kostnaden 100.000 å det är rimligt med lång körväg.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).