Föryngring

Trico viltskydd

148 inlägg 61440 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

80-90  
#726827 Du ska ha på allt du inte vill ha betat på

Arevo
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726837 Är de så små så brukar jag spruta enskilda plantor i ett normalt plantförband och lämna resten obehandlade.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Granstorp  
#726841 Kan ett område som är behandlat med Trico lukta så pass motbjudande för viltet att dom undviker området i sig? Nu har man som mål att varje planta ska få en skvätt, men hade det varit tillräckligt att bara behandla i ytterkanterna på hygget och tro att lukten avskräcker viltet redan där? Eller är det mest smaken som avskräcker efter att ha provsmakat första toppskottet?

Vad tror ni erfarna Trico användare?

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726852 Ytterkanter tror jag inte på men att slarva något över hela hygget kan vara acceptabelt.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Granstorp  
#726856
busholle skrev:Ytterkanter tror jag inte på men att slarva något över hela hygget kan vara acceptabelt.


Du har nog rätt, jag gnatar på som tidigare! Står lite för mycket på spel för att våga chansa...

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Sjögården  
#726864 Med risk för att dra på mig eld från ambitiösa viltbehandlare..
Den dagen jag börjar viltbehandla plantor igen har jag misslyckats med att få jägarna att göra sitt jobb.
Men man flyttar naturligtvis betesskadorna till grannen som inte viltbehandlar.
När vi minskade rådjuren ordentligt minskade plantbetningen på tall till nästan noll.
Men många tror visst att det är hornen rådjuren betar med eftersom man bara skjuter bock… 😉

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#726868 I höst har jag sprutat alla mina planterade tallplantor, har varit extremt lämpliga förhållanden, torrt, soligt och rätt tidpunkt. Sprutar bara toppskottet och låter i princip allt som är frö- och självsått vara obehandlat. Har hållt på så de sista 5 åren och det artar sig riktigt bra. Den äldsta planteringen börjar nå älgsäker höjd nu. Även om en del sidoskott och småplantor nafsas så hoppas jag kunna säga goodbye till rötskadad gran på felaktiga ståndorter. I år har jag sprutat ca 12000 plantor och gjort av med 60 liter Trico.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

nilsszzon  
#726903
Sjögården skrev:Med risk för att dra på mig eld från ambitiösa viltbehandlare..
Den dagen jag börjar viltbehandla plantor igen har jag misslyckats med att få jägarna att göra sitt jobb.
Men man flyttar naturligtvis betesskadorna till grannen som inte viltbehandlar.
När vi minskade rådjuren ordentligt minskade plantbetningen på tall till nästan noll.
Men många tror visst att det är hornen rådjuren betar med eftersom man bara skjuter bock… 😉



svårt att styra viltet och avskjutningen på mindre fastigheter. att damma ner 5 rådjur på 50ha på ett år kommer inte va poppis bland grannarna. och har man planteringar och grannen storskog så är man extrautsatt tyvärr

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

jannee  
#726997 Jag hade en jägare som avlivade över 30 rådjur på en jaktsäsong (100 ha).
Är nu närmare 30 år sedan men alla grannar har ännu inte förlåtet mig.
Har fått hägna in hela tomten med elstängsel, då både för gris men rådjur.
Egentligen meningslöst att behandla, du bara flyttar problemen.
Skjut bort dem så slipper du problemet.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Sjögården  
#727001 Det var nog lite av min slutsats också
Räknar man kostnaden för viltbehandling i upp till 10 år, till och med med trappstege, bara för att hålla viltet hos grannen blir ju den ekonomiska verkligheten helt vansinnig.
Det kan ju i extremfallet vara lönsamt för den enskilde skogsägaren men för helheten är det ingen lysande historia… 😉

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#732783 Har kommit efter ordentligt med tricosprutningen i år, och nu är det väldigt svårt att hitta lämpliga tillfällen att spruta.
Så vad är bästa alternativet och var köper man det på ett smidigt och prisvärt sätt?

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Knagge  
#732789 Billigast är att knyta fast en rosett fårull i topparna om man får tag på ull.

Billigast och troligtvis bäst men arbetsamt.

Annars är det att köpa Tallskydd eller Ecotall mekaniska tallskydd.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

nilsszzon  
#732790 bästa alternativet är att passa på i de små luckorna som det är bra väder ( även jag är sent ute som vanligt... )
björk kör jag med pensel och avkapad pet flaska , doppar och tar på toppen bara , blir inget spill och samtidigt kan jag "stötta" med handen
gran kör jag med spruta rakt ovanifrån en liten dutt
skogma, hylte, maskinklippet

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Larsi  
#732791 Du kan ju prova Hate2 det funkar bra även när det är dagg på plantorna

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

alias  
#732813
Larsi skrev:Du kan ju prova Hate2 det funkar bra även när det är dagg på plantorna


Funkar även vid minusgrader.

OBS! Viktigt att plantorna är invintrade vid behandlingstillfället, då HaTe2 innehåller ett lösningsmedel som kan skada knopparna annars.

Tror att man ska avvakta ytterligare lite om man ska behandla med HaTe2.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).