Motorsåg och handhållet

Avancerad filning av m-kedjor

122 inlägg 62178 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avancerad filning av m-kedjor

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72651 Kanske detta redan har behandlats i någon tidigare tråd som jag inte hittat... säg i så fall till.

Jag har fått en del tipps om filning som jag ännu inte har fått tid att testa och undrar om det är någon här som tillämpar dessa och om dessa tipps är bra eller bara nonsens.

* Fila av bakkanten på tanden så går det lättare att göra instick. Särskilt när kedjan är halvsliten till helsliten.
* Fila ur "botten" på skärtanden så man ökar spånutrymmet, särskilt på nya kedjor.
* Fila (för filen) inte med spetsen utan mot den. Skall vara svårt men graderna (små) som kan bli av filen när man filar vanligt skall tydligen undvikas.
* Dra filen lite i en täljstenskrita eller vanlig tavelkrita så sparar man filen och den tar bättre.
* Fila ryttare före filning av tanden. (kanske rätt självklart vilket jag även tillämpar nu eftersom ryttarmallen "trycker till" äggen).
* Även hört om att vissa använder plattfil till att fila tanden. Vet inte om det är bra eller dåligt.

Det finns säkert fler tipps om filning som kan göra en bra filad kedja till en våt dröm för en skogsarbetare. Alltså från bra filning till extremt bra - så bra det bara går att få.

Är det någon som använder ovan nämnda tipps och hur mycket bättre blir det?

Mvh Martin



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Elias  
#72660 Hör till ämnet men ändå lite OT finns det ingen bra guide över sådana här filtips med kanske någon bild osv?

Bra initiativ till en sån här tråd, finns ingenting trevligare än en otroligt vass kedja.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72662
Ekhagas trädfällning skrev:* Fila av bakkanten på tanden så går det lättare att göra instick. Särskilt när kedjan är halvsliten till helsliten.
* Fila ur "botten" på skärtanden så man ökar spånutrymmet, särskilt på nya kedjor.
* Fila (för filen) inte med spetsen utan mot den. Skall vara svårt men graderna (små) som kan bli av filen när man filar vanligt skall tydligen undvikas.
* Dra filen lite i en täljstenskrita eller vanlig tavelkrita så sparar man filen och den tar bättre.
* Fila ryttare före filning av tanden. (kanske rätt självklart vilket jag även tillämpar nu eftersom ryttarmallen "trycker till" äggen).
* Även hört om att vissa använder plattfil till att fila tanden. Vet inte om det är bra eller dåligt.

Jag har använt metoderna 2, 3 och 5 och det blir faktiskt bättre. Hur mycket är svårt att avgöra, det kräver nog lite objektiva mätningar , men man behöver i alla fall inte fila lika ofta.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#72663 Att ta ur tandbotten är bra att ha som rutin tycker jag, det ger ett bättre spån utrymme och om man inte som jag gillar att testa massa jox med kedjorna så räcker det rätt bra att göra det när ca: halva tanden är uppfilad, att ta av lite baktill på tanden ger två bra saker som jag ser det, dels igen bättre spån utrymme men även kedja som är snabbare att göra instick med :)

Flat fil brukar jag använda på mina .325 kedjor, filar då utifrån och in så jag viker ner kromlagret på tanden så det blir minimalt med grader vilket ger ett vassare skär som även håller skärpan längre, ger en kedja som är väldigt trevlig att kapa och fälla med !

Att fila utifrån och in med rundfil funkar bra om man håller fast tanden med tummen, då brukar det gå att undvika vibrationerna som lätt uppstår annars.

Sen finns ju square ground som är så fantastiskt överlägset roligt snabbt och mjukt att såga med, men det passar bäst för 3/8 kedja men har man väl provat är det inte roligt att gå tillbaka till en vanlig runfilad igen !!!!

Ett sätt att spara filen som jag nyttjar är att såga tvärs över en stubbe innan jag packar ihop för dagen eller om jag skall fila ute i fällt då får man bort mycket olja och smuts som annars sätter igen filen !!

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

johan eriksson  
#72668 Och för oss glada amatörer som inte är med på alla detaljer får ni gärna visa bilder på hur ni gör så vi också kan försöka att utöka vår kunskapsbank :P

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#72671 Här kommer en bild på en square ground filad 3/8 kedja som jag kör på min 372xpgw :)

fil2.jpg


9,2mm.jpg

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#72675 Här kommer en bild på en vanlig .325 kejda som jag filat med en flatfil !

IMGP3336.jpg

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#72676 Skall kanske tillägga att jag använt Atop fil mallar till båda kedjorna :)

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Elias  
#72690
swe#kipp skrev:Skall kanske tillägga att jag använt Atop fil mallar till båda kedjorna :)


Var kan du köpa dessa atop filmallar? Sökte på google men hittade ingenting.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#72703 Hemsidan är inte uppe ännu, den håller på att göras om och det har tagit en väldans lång tid.
Du får skicka ett Pm om du vill ha mer uppgifter om du hur du kan få tag på en mall :)

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#72705 Här är en länk till en gammal tråd om Square gound filning :)
Atop racing cut 3/8 square ground.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72706 Finns en hel del om detta här.
Snabb sök gav inte mycket, Avancerat sök gav lite mer:
viewtopic.php?f=12&t=5743
viewtopic.php?f=12&t=5619
viewtopic.php?f=12&t=4992
viewtopic.php?f=12&t=3203
viewtopic.php?f=12&t=2460
viewtopic.php?f=12&t=685


Ekhagas trädfällning skrev:
* Fila av bakkanten på tanden så går det lättare att göra instick. Särskilt när kedjan är halvsliten till helsliten.

Detta har jag inte märkt nåt utav alls...
Att ta lite på bak kant, nedre del av ryttaren ger lite mer spånutrymme dock...

Ekhagas trädfällning skrev:* Fila ur "botten" på skärtanden så man ökar spånutrymmet, särskilt på nya kedjor.

Ger mycket, bör tas för vana vid all filning, oavsett hur eller vad man filar.

Ekhagas trädfällning skrev:* Fila (för filen) inte med spetsen utan mot den. Skall vara svårt men graderna (små) som kan bli av filen när man filar vanligt skall tydligen undvikas.

Detta fungerar då du får råegg på undersidan, men bäst är o fila vasst, alltså ingen råegg alls!

Ekhagas trädfällning skrev:* Dra filen lite i en täljstenskrita eller vanlig tavelkrita så sparar man filen och den tar bättre.

Detta tips är för förvaring så inte filen får skit i sna skåror.
Filerns dalar behövs för att transportera spån.

Ekhagas trädfällning skrev:* Fila ryttare före filning av tanden. (kanske rätt självklart vilket jag även tillämpar nu eftersom ryttarmallen "trycker till" äggen).
* Även hört om att vissa använder plattfil till att fila tanden. Vet inte om det är bra eller dåligt.


Jag filar ryttarna efteråt. Då ser man lättare hur mycket som ska bort.
Risken finns att det blier för mycket eller för lite om man gör detta innan man filar tanden.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#72708 Bra med alla länkarna Mange :)
Jag var lite lat :P

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

johan eriksson  
#72710 Kipp, Vad är det för fil till square ground?

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#72712 finns några olika men en sex kantig är nog det vanligaste, jag har en som jag gillar från Vallorbe som jag tycker är den klart bästa jag provat !!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).