Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 213275 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#726338 Nu har det kommit paket!

Den utbrända jonsen och en trimmad partner 351 från @Jocke91 Tack!
1630936110_img_8700.jpg
1630936112_img_8701.jpg
1630936113_img_8702.jpg
1630936120_img_8703.jpg

Jonsen var tänkt som reservdelssåg till min 455. Men jag kunde inte låta bli att försöka få ingång den. Ny impulsslang och förgasare från en 520 och nu går den fint.

Så den blir nog inte reservdelssåg än på ett tag. Komiskt nog funkar ojningen på den så jag kan köra den i stället tills jag fixat 455:an.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Joakim S  
#726365
Williamm skrev:Nu har det kommit paket!

Den utbrända jonsen och en trimmad partner 351 från @Jocke91 Tack!
1630936110_img_8700.jpg
1630936112_img_8701.jpg
1630936113_img_8702.jpg
1630936120_img_8703.jpg

Jonsen var tänkt som reservdelssåg till min 455. Men jag kunde inte låta bli att försöka få ingång den. Ny impulsslang och förgasare från en 520 och nu går den fint.

Så den blir nog inte reservdelssåg än på ett tag. Komiskt nog funkar ojningen på den så jag kan köra den i stället tills jag fixat 455:an.

Ser väldigt häftig ut👍😊. Ser ut som någon har försökt att ha ihjäl den, men så återuppstår den och vägrar att dö😂👍

Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Jocke91  
#726370 Alltid kul när man kan glädja någon annan med sånt som man inte riktigt behöver längre 👍

Den där Jonsereden går nog inte att skrota, då den har återuppstått två gånger nu så lär den bara göra det igen 🤣
Den har trots allt gått igenom en en viss förvandling genom åren.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#726372
Joakim S skrev:
Williamm skrev:Nu har det kommit paket!

Den utbrända jonsen och en trimmad partner 351 från @Jocke91 Tack!
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]

Jonsen var tänkt som reservdelssåg till min 455. Men jag kunde inte låta bli att försöka få ingång den. Ny impulsslang och förgasare från en 520 och nu går den fint.

Så den blir nog inte reservdelssåg än på ett tag. Komiskt nog funkar ojningen på den så jag kan köra den i stället tills jag fixat 455:an.

Ser väldigt häftig ut👍😊. Ser ut som någon har försökt att ha ihjäl den, men så återuppstår den och vägrar att dö😂👍

Den får heta Jonsen fenix... Efter fågeln fenix som återuppstår ur askan..

En kul överraskning, det är ingen 455 som vi trodde utan den smått legendariska 535.
Jag skymtade text på klisterlappen som hade överlevt, så jag borstade den försiktigt med mässingborste och detta kom fram.
1630953797_img_8705.jpg

Och cylindern mätte jag till 45mm genom utblåset. Vilket bara 535:an har i den serien.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726373 Ingen skylt med nummer?

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#726375
Mange skrev:Ingen skylt med nummer?

Den är tyvärr blank.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726380 Ja, så är det tyvärr ibland.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#726386
Mange skrev:Ja, så är det tyvärr ibland.

Är det någon som slipat eller slitage?

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Jocke91  
#726388 Det som stod på skylten kan ha blivit upplöst av värmen när den brann eller om det följde med när jag försökte få fram skylten under allt sot.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#726389
Jocke91 skrev:Det som stod på skylten kan ha blivit upplöst av värmen när den brann eller om det följde med när jag försökte få fram skylten under allt sot.

Troligen det senare... Men klisterlappen höll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Rotvältaren  
#726440 Verkar som alla blir som eld och lågor över den sågen....

Jag har två 535:or och en använder jag som backup till mina gamla Huskisar. Den andra 535:an är inte riktigt komplett och jag har förstått att den är lite sällsynt då den har förvärmning från avgaserna precis som din hade om jag läst rätt i den andra tråden.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#726444
Rotvältaren skrev:Verkar som alla blir som eld och lågor över den sågen....

Jag har två 535:or och en använder jag som backup till mina gamla Huskisar. Den andra 535:an är inte riktigt komplett och jag har förstått att den är lite sällsynt då den har förvärmning från avgaserna precis som din hade om jag läst rätt i den andra tråden.

Hur tycket du att 535 går jämfört med nyare 50cc sågar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Rotvältaren  
#726450
Williamm skrev:
Rotvältaren skrev:Verkar som alla blir som eld och lågor över den sågen....

Jag har två 535:or och en använder jag som backup till mina gamla Huskisar. Den andra 535:an är inte riktigt komplett och jag har förstått att den är lite sällsynt då den har förvärmning från avgaserna precis som din hade om jag läst rätt i den andra tråden.

Hur tycket du att 535 går jämfört med nyare 50cc sågar


Den känns väldigt allround, har samma fina bottendrag som farmarsågarna men känns ändå rapp i aptering.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#726671
Rotvältaren skrev:
Williamm skrev:
Rotvältaren skrev:Verkar som alla blir som eld och lågor över den sågen....

Jag har två 535:or och en använder jag som backup till mina gamla Huskisar. Den andra 535:an är inte riktigt komplett och jag har förstått att den är lite sällsynt då den har förvärmning från avgaserna precis som din hade om jag läst rätt i den andra tråden.

Hur tycket du att 535 går jämfört med nyare 50cc sågar


Den känns väldigt allround, har samma fina bottendrag som farmarsågarna men känns ändå rapp i aptering.


Nu har jag testkört jonsen. Motorn är nog den trevligaste jag kört. När jag klyvsågade i ask så kunde jag pressa den så att jag kunde räkna spånen som kom ut men den fortsatte gå och dra runt kedjan.

Är det någon som ett en fräckare ex till övers liggandes?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Joakim S  
#726679
Williamm skrev:
Rotvältaren skrev:
Williamm skrev:
Nu har jag testkört jonsen. Motorn är nog den trevligaste jag kört. När jag klyvsågade i ask så kunde jag pressa den så att jag kunde räkna spånen som kom ut men den fortsatte gå och dra runt kedjan.

Är det någon som ett en fräckare ex till övers liggandes?

Möjligtvis att någon har en finare 535,men fräckare vette f... 😂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).