sön 07 nov 2021, 16:16#734329
Tänkte bara berätta hur det gick och tacka alla för tips och råd. Jag kollade trycket på flödet från konvertern. Det var 13-15 bar, alltså ok. Elen gav alla rätt signaler så den var som den ska. Växlarna gick i som de skulle, fast det drev inte vare sig framåt eller bakåt. Transmissionsaxeln var hel i och med att jag hade motorbroms i nedförsbacke. Oljenivåerna var som de skulle och jag kunde blåsa med tryckluft baklänges genom oljekylaren så den var inte tät.
Tillslut gav jag mig på den metallsil som sitter i botten av konvertern. Silen sitter på ett vinkelrör som går upp till ventiler under en kåpa uppe på sidan av konvertern. För att få ut silen måste vinkelröret dras ut och det tar emot ramen så det måste vinklas ner framåt och dras ut under maskinen. För att vinkla ner röret måste slangen fram till oljekylaren tas bort, men för att få bort slangfästet måst en elektrisk givare bort och jag fick kapa om en ringnyckel för att få grepp på f-skapet. Trångt och det ena gav hela tiden det andra. Ja, ni fattar.
När silen kom ut var den tät med färgflagor (rödbruna). Färgflagorna kommer troligen av att konvertern fyllts med hydraulolja vid oljebyte och jag fick sen veta av en mekaniker att det funkar för de flesta maskiner MEN bara om de är nyare än -97. Annars riskerar oljan att lösa upp packningar, lameller och färg.
Nu går maskinen igen. Inte som ny. Konvertern är trots allt lite sliten, men efter lite uppvärmning drar den framåt och bakåt som den ska. Så tusen tack för alla era kommentarer och fyll inte hydraulolja i konvertern på maskiner före -97!