Motorsåg och handhållet

Kedjebroms nyper fast

3 inlägg 1448 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjebroms nyper fast

lundqvist.r  
#726244 Jag leker med en gammal Tanaka ECS-300. Trevlig liten såg, efter lite pyssel - ny kopplingstrumma, nya membran - går den rätt bra. Ett problem dock är att kedjebromsen nyper fast när den går på lite högre varv. Inte direkt, utan det är som att den vandrar en aning till dess att den slår till. Det ser inte ut att vara något knas med själva bromsen. Min egen gissning är att diametern på kopplingstrumman är aaaningen för stor. Det är trots allt inte originaldelar.
Så då landar jag i två frågor: 1) Någon som har en idé om vad det kan vara som krånglar? Kopplingstrumman eller kedjebromsen? 2) Går det att få reda på vilken diameter det ska vara på kopplingstrumman till denna såg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjebroms nyper fast

Hepo  
#726270 Hej har du någon bild så man ser hur det ser ut?

Användarvisningsbild

Re: Kedjebroms nyper fast

johan111  
#830020 Hej! Lite trådbump här men kanske störst chans för svar för just denna sågen :)

Har satt tänderna i en likadan, Tanaka ECS-300, mest som kul objekt att pyssla om och se om man kan få liv i. Kolv & cylinder ser fin ut när man inspekterar genom in/utlopp och efter lite rengöring osv så gick den igång och puttrar på fint. Efter lite kärlek snurrade även gamla kedjan fint om än slött.
Men drevet har ju sett bättre dagar, minst sagt 🤣
På denna sågen sitter kopplingstrumman ihop med drivhjulet.
Så min fundering är, kan man få tag på ett sådant som passar tro? Och hittade då denna tråden. Hur gick det för dig med ditt problem @lundqvist.r?

Vid rengöringen var det helt igensatt vid oljepumpen med, med nån kompakt bös som trådat ihop sig runt axeln.. osäker på om det är nån plastdetalj som smält, eller något annat. Ev nån nylonbricka el liknande som skall sitta under stålbrickan? Pumpskruven ser dock hel ut, och går direkt mot gänger på axeln.

Bifogar lite bilder på såg & trumma med mått (~60mm insida, 63mm utsida, ~12.8mm axel, 6st kuggar), ifall någon har nån idé om lämplig ersättare på trumma, eller idéer om pumpens konstruktion.
Edit: skogsverktyg kunde fixa fram en trumma. Återkommer med hur det gick :)

Tack på förhand!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).