Skotare

Midiflex

22 inlägg 8266 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Midiflex

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72532 Den här markberedaren tror jag på. Särskilt på bördiga marker där man vill plantera så snabbt som möjligt innan gräs och annan besvärlig växtlighet får fart eftersom tiltan körs över och plattas till. Det bör även bli lättare att ta sig fram till fots över hygget.

Jag ser fram emot synpunkter. Kanske någon t.o.m. har praktisk erfarenhet av Midiflex!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zEAYUAqNFtU[/youtube]



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Midiflex

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72618 På rätt marker blir det riktigt bra. Men steniga marker räcker den inte till..Var och jagade med han som äger maskinen i helgen..

Avatar Fallback

Re: Midiflex

dexter  
#72620 den typen av mb är bra om 4-6 år men inte nu. de blir för mycke brytningar. nä tror inte nåt på den..

Användarvisningsbild

Re: Midiflex

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72624 På mina marker finns det områden som är mycket bördiga (och med litet sten). På en av våra senaste avverkningar som skedde på vintern gjordes markberedningen (högläggning) samma vår. Våren efter planterades hygget med gran. Trots denna tidsplan hann gräset ikapp OCH FÖRBI, vilket gjorde att alltför många plantor kvävdes av gräset. De plantor som överlevt är mycket välmående och kraftiga. Om vi kunnat plantera direkt efter markberedningen, så kanske fler plantor överlevt! 🧠

På riktigt steniga marker kanske man överhuvud taget inte skall markbereda. :geek: :wink:

Engstrand: hur långt norrut händer det att din jaktkompis markbereder? Man kanske skulle anlita honom om han är i trakterna.

Vad kommer att bli annorlunda om 4-6 år?

Vad tar stryk enligt dig "dexter"? Enligt tillverkaren så händer följande när ett hinder uppträder:

"Ett bestämt börvärde för markmotståndet beräknas kontinuerligt i styrsystemet beroende på valt marktryck, lyftarmens läge mm. Detta börvärde omvandlas till en kraft via hydrauliska proportionalventiler och en "fjädercylinder" strävar efter att hålla armens vridbara infästning mot ramen i ursprungligt läge.

Om kraften på tallriken överstiger detta värde (går på ett hinder eller liknande) kommer armen att vridas ur sitt läge. Styrsystemet kompenserar då genom att minska armens kraft mot marken. Detta gör att tallriken vid mindre hinder "flyter" över, istället för att flytta hindret. Är hindret för stort för att "flyta" över, kommenderar styrsystemet en lyftrörelse av armen i stället. !
"

På filmen tycker jag att det ser ut som om skotaren förefaller helt opåverkad av om tallriken stöter på en sten eller stubbe!

   TS
Avatar Fallback

Re: Midiflex

dexter  
#72627 om 4-6 år så har det kommit flera nya modeller och nästan alla barnsjukdomar kan vara borta. ang brytningarna så menar ja att de är bättre att dra än att skjuta på. ja tror inte systemet kommer hänga me när man kör. där är bräckes mb mycke bättre, du drar helt enkelt.

en fördel me alfta är att den gör inte maskinen "längre" och de är en ruggit bra sak!

Användarvisningsbild

Re: Midiflex

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72628 Att produkten kan ha barnsjukdomar kan vara en anledning till att vänta några år. Att det skulle vara svårt för systemet att hänga med tror jag inte. Med rätt givare och dagens snabba datorer bör det vara helt möjligt.

Jag såg ett program på Discovery om filminspelning med kameror monterade i spetsen på en kran fastsatt på taket på en bil. Trots att bilen körde över gupp så var bilden från kameran helt stabil. Stabiliseringen sköttes av en dator utifrån signaler från diverse givare. :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Midiflex

dexter  
#72629 men den kameran måste ha haft t.ex gummi underlägg, för att minska vibrationer. direkt på metal skaver ju sönder nästan allt

Användarvisningsbild

Re: Midiflex

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72665 Dendär maskinen går väl mestadels runt bollnäs-alfta och söderut!



mmart skrev:På mina marker finns det områden som är mycket bördiga (och med litet sten). På en av våra senaste avverkningar som skedde på vintern gjordes markberedningen (högläggning) samma vår. Våren efter planterades hygget med gran. Trots denna tidsplan hann gräset ikapp OCH FÖRBI, vilket gjorde att alltför många plantor kvävdes av gräset. De plantor som överlevt är mycket välmående och kraftiga. Om vi kunnat plantera direkt efter markberedningen, så kanske fler plantor överlevt! 🧠

På riktigt steniga marker kanske man överhuvud taget inte skall markbereda. :geek: :wink:

Engstrand: hur långt norrut händer det att din jaktkompis markbereder? Man kanske skulle anlita honom om han är i trakterna.

Vad kommer att bli annorlunda om 4-6 år?

Vad tar stryk enligt dig "dexter"? Enligt tillverkaren så händer följande när ett hinder uppträder:

"Ett bestämt börvärde för markmotståndet beräknas kontinuerligt i styrsystemet beroende på valt marktryck, lyftarmens läge mm. Detta börvärde omvandlas till en kraft via hydrauliska proportionalventiler och en "fjädercylinder" strävar efter att hålla armens vridbara infästning mot ramen i ursprungligt läge.

Om kraften på tallriken överstiger detta värde (går på ett hinder eller liknande) kommer armen att vridas ur sitt läge. Styrsystemet kompenserar då genom att minska armens kraft mot marken. Detta gör att tallriken vid mindre hinder "flyter" över, istället för att flytta hindret. Är hindret för stort för att "flyta" över, kommenderar styrsystemet en lyftrörelse av armen i stället. !
"

På filmen tycker jag att det ser ut som om skotaren förefaller helt opåverkad av om tallriken stöter på en sten eller stubbe!

Användarvisningsbild

Re: Midiflex

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72672
Engstrand skrev:Dendär maskinen går väl mestadels runt bollnäs-alfta och söderut!



Blir nog en för dyr flytt upp till oss då! :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Midiflex

grotförare  
#72924 såg att han var upp i ockelbo skogarna för några vecker sen å markberede några hyggen som jag skota riset på föra sommarn

Användarvisningsbild

Re: Midiflex

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72925 Tyvärr fortfarande en bra bit upp till södra Medelpad. Vi skall avverka 2,5 ha i vinter som skulle vara perfekt för detta ekipage. Superbördigt och litet sten. Vad som kan ställa till det är att det är kuperat och trots det känsligt. Bara lera. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Midiflex

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72997 Iden är bra,men harv är ju fel metod på bördiga marker.Där skall det vara högläggning.
Jag har planterat direkt efter en markberedare med midjemonterad högläggare och visst går det bra.Vill man markbereda och plantera direkt efter avverkning bör man ta ut Grot.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Midiflex

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73009 Jo högläggning är bäst på bördiga marker, men tiltan bör tryckas till före plantering av snö eller maskin. Harvning med Midiflex kan vara en bra kompromiss. Tryckte den midjemonterade högläggaren till tiltan? Att grot måste tas ut är ett måste om man vill plantera så fort som möjligt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Midiflex

dexter  
#73011
mmart skrev:Jo högläggning är bäst på bördiga marker, men tiltan bör tryckas till före plantering av snö eller maskin. Harvning med Midiflex kan vara en bra kompromiss. Tryckte den midjemonterade högläggaren till tiltan? Att grot måste tas ut är ett måste om man vill plantera så fort som möjligt!



midflex kör över tiltan me vagnen.

Avatar Fallback

Re: Midiflex

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73012
mmart skrev:Jo högläggning är bäst på bördiga marker, men tiltan bör tryckas till före plantering av snö eller maskin. Harvning med Midiflex kan vara en bra kompromiss. Tryckte den midjemonterade högläggaren till tiltan? Att grot måste tas ut är ett måste om man vill plantera så fort som möjligt!


Jo,han har två spadar midjemonterat.Högarna körs över med bakbanden.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).