Öppna kategorin

Husqvarna åkgräsklippare (hitta rätt)

8 inlägg 2994 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna åkgräsklippare (hitta rätt)

Eddyc  
#725786 Hej!
Jag är helt ovetande när det kommer till åkgräsklippare och behöver lite hjälp med att hitta rätt. Jag va och kikade på några igår och blev rekommenderad Husqvarna 214c. Om jag inte vill lägga runt 30k och hellre vill lägga runt 20. Vad finns det för bra alternativ? Min tomt är omkring 5000kvm. Dem i butiken sa att modellerna runt 20k har dåliga blad och går sönder lätt. Jag vill gärna se vad ni tycker. Min tomt har inga större backar och alla träd är längst utsidorna. Jag behöver den enbart för klippa och inte dra något flak eller liknande.

Tack på förhand! 😀



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna åkgräsklippare (hitta rätt)

Bert1  
#725856 Du får nog va rätt glad för å köra gräsklippare om du inte skall ha en större maskin till den ytan
Eller du har smala passager?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna åkgräsklippare (hitta rätt)

Eddyc  
#725874 Jag tycker absolut att det är kul att köra gräsklippare 😂. Inga passager i dagsläget utan mycket öppet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna åkgräsklippare (hitta rätt)

Nonkan  
#725880 Låter som en vettig rekommendation från butiken för den ytan om du vill ha frontklippare. Minst 2-serien hade jag kört på. Finns några exemplar kvar ute i butikerna, annars är det mesta i Riderväg slut för säsong p.g.a motorbrist/corona/fraktproblem. Låter som en seriös handlare som inte bara vill lagerrensa i alla fall.

1-serien är för mindre villatomter och det blir helt enkelt ingen bra kundupplevelse att puttra runt på en sådan i 3 timmar nån gång i veckan. Dåliga blad vet jag inte, de är lite tunnare. Däremot har två-serien en motorn på främre chassihalvan så den enda vikt du flyttar när du styr är den från växellådan. Sliter mindre på grejerna. 1-serien saknar också den kraftiga fjädern i mitten som rätar upp maskinen så man får sitta och parer med ratten på alla smågupp.

Tillåter inte budgeten mer är det vettigt att titta på en traktormodell med aggregatet under. Inte lika avancerad, men prisvärda. Kan stå enstaka TS138L kvar hos handlare, på centrallagret var de slut i maj.

Löser du budgeten för en Rider 214C kan man även titta på Automower 450X om det bara ska klippas gräs och inte dras vagn eller så.

Tror att antingen behöver budgeten skruvas upp eller förväntningarna på maskin ner om det finns 20' tillgängligt..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna åkgräsklippare (hitta rätt)

Fixaren1  
#725890 Jag ville ha en rider men insåg att jag kunde köpa en mtd traktor för exakt halva priset. Klippbredd 107cm istället för 94 dessutom. Bättre hanterbarhet med rider men kör man med sidoutblås får man en sugeffekt som gör att det går rätt bra att klippa även i fuktigt gräs. Så jag är nöjd. Så är jag smålänning också ska väl tilläggas.....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna åkgräsklippare (hitta rätt)

Suneland  
#725899
Fixaren1 skrev:Jag ville ha en rider men insåg att jag kunde köpa en mtd traktor för exakt halva priset. Klippbredd 107cm istället för 94 dessutom. Bättre hanterbarhet med rider men kör man med sidoutblås får man en sugeffekt som gör att det går rätt bra att klippa även i fuktigt gräs. Så jag är nöjd. Så är jag smålänning också ska väl tilläggas.....


Precis så resonerade jag med, köpte en Stiga SD108 och klippbredden gör faktiskt lite skillnad så jag klipper mer än 5000m2.
Men nästa blir nog en frontklippare. Har tittat på en 214t(awd) med 103cm klippdäck men det är då inte billigt ..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna åkgräsklippare (hitta rätt)

Eddyc  
#725903 Tack för input! Låter som man ska satsa på 214c. Vad är det för livslängd man tittar på? Om man kör service en gång per år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna åkgräsklippare (hitta rätt)

Sne4  
#725989 Svaret inte relaterat specifikt till din modell, men när jag köpte min tittade jag på fabrikat/konstruktion av drivning/växellåda och vilken motor som satt på. Min förhoppning av att hålla liv i den är längre än vad man kan räkna med att reservdelshållningen sköts av tillverkaren/försäljaren av slutprodukten.

Resten är ju inte speciellt komplicerade saker att ordna, med några undantag beroende på hur avancerad modellen är. Är spindlarna av en vanlig/billig typ så gör det heller inget om olyckan är framme.

För min del så blev det en AYP/Husqvarna traktor med 54" däck, tuff-torq låda och Kawa motor. Inga problem på 10 år, men den gick litet de första åren och jag är ännu inte uppe i 200h.

Skulle tippa på att det mesta håller ihop åtminstone några hundra timmar om inte för elak med sakerna och servar o förvarar den bra.

Såg någon kommentar om blad och orignalbladen var flimsiga, jag köpte Gator blad(Oregon tror jag?) i stället och de har verkligen överlevt mycket misshandel utan att slå sig. Fick rikta ett blad litet efter att en stenbumling kom in och havererade en spindel..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).