Motorsåg och handhållet

Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

76 inlägg 12534 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Sne4  
#725432 Tänkte köra en lätt såg i vinter för att vara snäll mot en överansträngd armbåge med en inflammation som inte riktigt vill ge sig. Jag ser inte att en MS 194 skulle ha några problem egentligen med det jag ska göra och det lutar åt en sådan eller en MS 201:a. Brukar normalt köra upp 20l bensin per år, och hade hoppats kunna köra det i år om arbågen inte protesterar..
Kravet på sågen är vibrationsfri, insåg efter att jag köpte MS 261:an hur mina händer inte klarade vibrationerna från MS 200:an. Så egentligen råder det ingen brist på fungerande sågar.

Nu var det ju dock batterier jag frågade om:

Jag kollade lite på batterisågar specmässigt och detta skulle ju även kunna vara tillfälle att börja med batterisåg, men har ännu inte varit inne och känt på de olika ännu.
-Ni som kör batterisåg mer frekvent/sällan: Hur har batterierna fungerat för er?

-Håller de för arbete i snöblandat utan att ge upp efter någon säsong? (förutsatt att de lagras varmt och torrt givetvis hemmavid)
-Förutsatt snäll lagring och skött underhållsladdning, hur länge har de fungerat för er så tillvida att laddaren inte varnar för trasig cell?
-Någon som vet om Husqvarna/Stihls elektronik tillåter att man byter ut en cell, eller måste även styrelektroniken bytas samtidigt i batterierna?

På verktygssidan så kör jag rubbet på Makita och där måste man byta styrelektroniken om en cell har packat ihop, vilket känns lite tråkigt. Inte säkert att styrelektronik till batterierna går at uppbringa om X år när man s.a.s plockar ihop 2 trasiga batterier till ett helt / behöver byta ut några celler. (förutsätter att det går att få i sär batterierna, men har ännu inte kikat på något motorsågsbatteri)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725436 Jag kör med Husqvarnas batterier och de har funkat bra, tycker jag.

De första var BLi 110 och de höll i 3 säsonger.

De ersattes utav BLi 200 och de funkar hyfsat bra än, men efter 3 säsonger, så började de tappa lite spänst, varför de byttes ut till BLi 200X, som jag kör idag och har nu gått i en säsong utan problem.

Kör en hel del röjning vintertid och då även i blött väder. Dock stannar jag helst inne när det blir hällregn eller riktigt intensivt snöfall.

Det bästa för batterierna (och därmed ekonomin) är nog att köras året om på olika batterimaskiner, (vilket är lätt gjort, med tanke på vilken trevlig arbetsmiljö batterimaskiner brukar ge).

Dock trivs inte Husqvarnas batterier under 10 minusgrader. (Tror att det är samma på Stihl, men dubbelkolla detta).

Sedan är det ju ingen handtagsvärme på batteridrivna sågar! Men det finns ju numera gott om vattentäta arbetshandskar i handeln, så det är ju ett mindre problem.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725437 Vibrationer från skärutrustning kommer man inte ifrån på någon såg med skärutrustning i arbete så ta o prova först om du kan köra ej avvibrerat då de små vibrationerna är de som jävlas mest.
Lite dumt o lägga mycket pengar på nåt som sen kanske inte funkar.
Makita har ju batterisåg med om du vill nytta samma batterier mer effektivt.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725440 Är det inte rätt mycket vibrationer från Makitas batterisågar? 5,3 m/s2, https://www.makita.se/product/duc303z.html

Tror att både Stihl och Husqvarna har betydligt bättre värden på sina batterisågar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Sne4  
#725453 @Mange: Tidigare körde jag MS 200:an och det gick ju, efter en helg i skogen så var händerna inte så roliga, men otränad kontorsråtta på drygt 40 med reumatism så kan det kanske inte var att förvänta sig annat. Med MS 261:an inköpt så var det som bortblåst, visst känns vikten av i form att jag tror att jag fick mer gjort med MS200:an en dag, men händerna mådde avsevärt bättre på måndagen efter en helg i skogen.

Men, helt sant, jag ska ta och prova hur en såg känns i nävarna med rätt typ av kedja utan handskar innan jag slår till.

Kommer jag i håg rätt att du även säljer Makita?
-Jag tänkte bort den pga batterierna. Under min Makita tid sedan 2011(tror jag det var) har tre batterier dött. De 2 äldsta pga läckande celler och ett nyare - dock fortfarande ett BL1830 blev inte långlivat pga jag klantade mig och glömde batteridragaren utomhus över natten och en regnskur kom det bestämt också då... Det var det batteriet, elektroniken packade ihop. Dragaren går fortfarande finfint, men jag vågar inte tro på att de batterierna tål väta på samma sätt som batterier som är primärt avsedda för att användas på utomhusmaskiner. Sedan så hade de väl precis som NIking skrev inte några vidare värden på vibrationer?

Åtminstone Husqvarna hade riktigt bra värden på vibrationer - vilket ju tyder på en bra avvibrering.

@Niking: Har du någon uppfattning om hur många laddcykler du fått ur dina BLi200 och 200X?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725454 Inget direkt bokfört, men det blir säkert rätt många laddningar på 3 år. Enligt Husqvarna ska BLi 100/200/200X/300 klara upp till 1500 laddcykler.

Husqvarnas BLi 10/20/30 ska dock bara klara av upp till 600 laddcykler.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Sne4  
#725520 Tackar.

Sprang på följande:

-Ingen reparationsservice från Husqvarna på batterier om detta stämmer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725521
Sne4 skrev:@Mange: Tidigare körde jag MS 200:an och det gick ju, efter en helg i skogen så var händerna inte så roliga, men otränad kontorsråtta på drygt 40 med reumatism så kan det kanske inte var att förvänta sig annat. Med MS 261:an inköpt så var det som bortblåst, visst känns vikten av i form att jag tror att jag fick mer gjort med MS200:an en dag, men händerna mådde avsevärt bättre på måndagen efter en helg i skogen.

Men, helt sant, jag ska ta och prova hur en såg känns i nävarna med rätt typ av kedja utan handskar innan jag slår till.

Kommer jag i håg rätt att du även säljer Makita?
-Jag tänkte bort den pga batterierna. Under min Makita tid sedan 2011(tror jag det var) har tre batterier dött. De 2 äldsta pga läckande celler och ett nyare - dock fortfarande ett BL1830 blev inte långlivat pga jag klantade mig och glömde batteridragaren utomhus över natten och en regnskur kom det bestämt också då... Det var det batteriet, elektroniken packade ihop. Dragaren går fortfarande finfint, men jag vågar inte tro på att de batterierna tål väta på samma sätt som batterier som är primärt avsedda för att användas på utomhusmaskiner. Sedan så hade de väl precis som NIking skrev inte några vidare värden på vibrationer?

Åtminstone Husqvarna hade riktigt bra värden på vibrationer - vilket ju tyder på en bra avvibrering.

@Niking: Har du någon uppfattning om hur många laddcykler du fått ur dina BLi200 och 200X?

Inte mycket Makita jag säljer, Lite delar ibland. Jag sålde Dolmar tidigare. De flesta elmaskiner tål lite vatten
El/Batterier o vatten är inget vidare bra kombo och kommer aldrig att bli det hur de än försöker.
Vatten/ånga kommer in överallt och igenom mycket. De kan täta hur de vill det verkar inte hjälpa att gjuta in det i epoxy ens. När batteri såg funkar är nog för de som använder det anpassar sig och arbete. Inte alla kan det av olika anledningar...
Jag är inte så duktig på det här med vilka modeller som har vilka specar och batterier, laddare etc.
Jag har dock sett tillräckligt mycket fint tryckta specar för att förstå att fet är mer fingervisning i en riktning än konsekventa mätresultat. Vibrationer varierar även på samma såg, med samma skärutrustning.
Olika kedjor vibrerar olika mycket. Hur mycket maskinens moror vibrerar obelastat utan skärutrustning brukar vara obetydligt i sammanhanget.
Att du upplever 261 som bättre än 200 kan vara nåt med Kedja, vikt, belastning eller nåt annat för vibrerar mindre gör inget som är större. Bara i effekturtag kommer en del man inte får bort.

Testade en Makita DUC 302Z, den vibrerade inte mycket i mina händer jämfört med de andra vi provade.
Vibrationer är lite lurigt som ljud... Inte alla vibrationer man reagerar på.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725523 Kommer det in spån i batteriet kommer det in fukt, så enkelt är det. Hur det påverkar är lite olika och mer osäkert.

Värme, kyla, vatten/ånga/fukt brukar inte vara en bra kombo.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725526 Såg hela videon nu.
Byta plast hölje på batteri är väl en sak. Det är nog lite mer stök att byta celler/componenter och eller programvaran i dem.
Likaså laddare..

Såg nu att det är såg som listas med pris med batteri, exlusive laddare.
Vissa utan både batteri och laddare.
Vissa kan man välja om man vill ha riktpris komplett eller ej.
Nåt att ha i tankarna...

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725542 Å andra sidan blir ju arbetsmiljön outstanding med batterimaskiner, tycker jag. Inga avgaser, inget stressande tomgångsknatter, mycket lättstartad, låg ljudnivå i drift, driftsäker och få delar som kan krångla.

Det bästa vore att låna hem en lämplig batterisåg och testa från din lokala handlare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725567 Det är rätt många komponenter som kan krångla i en elektrisk såg. Inte färre med batteri, och laddare.
Man byter nog oftare delar i sin helhet än komponenter i dessa delar i batterimaskiner.
Slitdelar slits om de används och allt åldras.

Avatar Fallback

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

jannee  
#725568 När fördelar överväger nackdelarna när det gäller batteridrivna maskiner kontra sladd eller fossildrivna är folk inte dummare än att de inhandlar sådana.
När det gäller ekonomi är batteri outstanding enligt Niking men det få stå för honom.
Ett batteri håller 3 år eller 1000 - 1600 cykler/uppladdningar.
En fossildriven motor kan hålla i 50 år, kanske något man ska ta i beräkningsgrunderna.
Strömmen är billig idag, bensin dyrt, batteri är dyra, bensin blir dyrare, ävenså ström.
Vilket som i längden blir mest ekonomiskt är upp till var och en att avgöra.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725571 Tycker nog att det är rätt många trådar här på skogsforum om krånglade fossildrivna maskiner, men väldigt få sådana trådar om krånglande batterimaskiner...

Å det är ju få tillverkare som lagerhåller reservdelar i 50 år efter tillverkning. 5-10 år är väl en mer rimlig siffra i sammanhanget.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 31 aug 2021, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

tallen100  
#725574 Att det är mer krångeltrådar om bensindrivna grejer beror trolige på den enkla anledningen att de flesta har och använder bensindrivna maskiner.

Verkar vara samma sak med bilar, det ser ut att vara fler här som tycks ha krångel med tex volvo än Lamborghini, hur kan det komma sej tro? 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).