Uppvärmning

styrning av pumpar, flis och kulvert.

3 inlägg 3314 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

styrning av pumpar, flis och kulvert.

Bucken  
#72325 Hallå allihop!

Jag har en Veto flisomat, kopplad till en 500 tank i ett pannrum i mitt garage. Huset matas via kulvert och inne i huset har jag ytterligare en 500l tank.
Som det är konfigurerat idag snurrar pumparna mellan panna-tank samt tank-kulvert-tank konstant på låg fart. Allt funkar fint och det är jämn och fin temperatur.
Lurar dock på att bygga nån typ av styrning till pumparna för att minska gångtiden på dom och eventuellt effektivisera förbränningen. frågan är bara...

vilka parametrar ska jag bygga styrningen runt?



   TS
Avatar Fallback

Re: styrning av pumpar, flis och kulvert.

Henrik Petersen  
#72542 termoventiler har färdiga styrningar till båda panna och kulvert. Laddomat 21 till pannan samt kulvertstyrning, finns att köpa på Rinkaby rör.

Henrik

Avatar Fallback

Re: styrning av pumpar, flis och kulvert.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72827 Jag har också en Flisomat men bara en 500liters tank i huset(panna i uthus). Det sitter en avkännare i tanken
som slår på pumpen när tempen i tanken skunker till en viss temperatur(ställbart). Det funkar bra till flisen men
när jag eldar ved på sommaren är det inget som känner av värmen i pannan så några timmar efter jag slutat elda
börjar det kyla tanken istället. Kommer man bara ihåg att stänga av pumpen är det inga problem. Finns säkert
bättre kulvertstyrning med avkänning ute i pannan också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).