Motorsåg och handhållet

Partner R12 renovering

152 inlägg 56326 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672933 Det lär gå åt nåt...

De var först ut med Elstartade såg. En tanke som prövas lite då och då.

De var först ut med sliptillsats på sågen.
Detta provas likaså då och då.

De startade med två-mans såg och hade dem sedan paralellt med enmans sågarna.
De hade lite tillsatser till dem och gjorde en del annat som drönarmotor, stationära motorer och annat. Robert McCulloch var rätt vass och hade många egg i korgen ett tag.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Williamm  
#672947 Ska jag tolka det som om att 3 &2 startapparater var eftermonterat? Mur kopplar man ditt alla tre?

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Joakim S  
#672951 Tack för svar allihop😊. Legendariskt med 3 st startsnören på en såg🤣🤣🤣. Jag tror jag fick svar på mina frågor, då jag mest ville veta om det var Husqvarna som "förstörde" Mcculloch, men så verkar ju inte vara fallet då.

Apropå startsnören. På jobbet hittade jag kakelsnöre som de andra har använt. Den är identisk med Husqvarnas, förutom färgen, som är svart istället, så nu är det billigt att byta snöre. Jag byter snöre på allt nu. 😂

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#672955
williamm skrev:Ska jag tolka det som om att 3 &2 startapparater var eftermonterat? Mur kopplar man ditt alla tre?


Det är så att det funnits både höger och vänsterstart på olika McC-modeller, om jag minns rätt så fanns det alltså antingen höger eller vänster t o m till samma modell. Och så fanns på en del tidiga sågar med den här mittmonterade starten. Det är en sån med mittmonterad start i original som vår vän Jocke tog och lyckades installera en höger och en vänsterstart på. Man skall veta att McC återanvände samma delar i en massa olika sågar så det går ofta att plocka ihop grejor från olika modeller. Och Jocke är rätt intresserad av att göra diverse specialbyggen.

Det hela var ett skämt för att göra en såg där man kunde rycka av två startsnören och ändå ha ett kvar att få igång den med. Samma typ av skämt med tvåsnöresågen. Så det har förstås aldrig sålts sågar med mer än en start, men det har nog på skoj gjorts en och annan med två. Den här med tre är nog rätt unik. Skall tillägga att den också har körts i detta skick, jag har själv hört den brumma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Williamm  
#672960 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Joakim S  
#672961
totte skrev:
williamm skrev:Ska jag tolka det som om att 3 &2 startapparater var eftermonterat? Mur kopplar man ditt alla tre?


Det är så att det funnits både höger och vänsterstart på olika McC-modeller, om jag minns rätt så fanns det alltså antingen höger eller vänster t o m till samma modell. Och så fanns på en del tidiga sågar med den här mittmonterade starten. Det är en sån med mittmonterad start i original som vår vän Jocke tog och lyckades installera en höger och en vänsterstart på. Man skall veta att McC återanvände samma delar i en massa olika sågar så det går ofta att plocka ihop grejor från olika modeller. Och Jocke är rätt intresserad av att göra diverse specialbyggen.

Det hela var ett skämt för att göra en såg där man kunde rycka av två startsnören och ändå ha ett kvar att få igång den med. Samma typ av skämt med tvåsnöresågen. Så det har förstås aldrig sålts sågar med mer än en start, men det har nog på skoj gjorts en och annan med två. Den här med tre är nog rätt unik. Skall tillägga att den också har körts i detta skick, jag har själv hört den brumma.

Okej 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#672966 Det roliga är att man nästan behöver vara två man för att starta de äldre McCullochen, dom saknar såväl spärr för startgasläget som choken. Alltså får man hålla inne knappen för choke alternativt primer samt hålla lagom gas, och sedan då rycka med en hand. Inget speciellt säkert sätt att starta en såg.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672972 Jag vill nog påstå att McCulloch haft och har potensial som märke om lusten att ha en proffs linje uppstår. Folk är mer upplysta idag och mindre märkestrogna så kommer det nåt bra till vettigt pris säljer det säkert.
Tyvärr har ju husqvarna stålsatt sig rätt rejält i det här med ett märke. Lite trist för de förlorar marnadsamdelar på så vis.

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

tallen100  
#672982
totte skrev:
Det är så att det funnits både höger och vänsterstart på olika McC-modeller, om jag minns rätt så fanns det alltså antingen höger eller vänster t o m till samma modell.

Jag har en som starten sitter på högersidan på, bara en primer på den.
Den startar och går så länge man pumpar på primern.
Har aldrig provat eller undersökt den mer än så,
Men roligt att ha. 😀

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#725300 Ja jösses då, det är 11 år sen när kopplngen på R12:an tappade alla beläggen. Visade sig inte vara så där enkelt att kunna få dom fastlimmade igen.

Bild

Bild


Sen har den sakta men säkert trängts längre och längre bak i medvetandet. Ända till för ett tag sen när Jocke förde på tal att han nog hade en koppling. För nån vecka sen damp den ner i brevlådan, tack Jocke!

Började skruva med den idag. Först var det ett rotande och letande lite överallt efter grejor. Sågen stod på hyllan. Men kopplingskåpan? Var är mutter och bricka till kopplingen? Svärdsmuttrar? Svärd och kedja?

Tog sin tid, kom på att det stod en kartong på en hylla upp i takkanten med liket av en Jonsered 50. Kanhända --- jo se där var kopplingskåpan och en liten ask med muttrar och grejor. Jämte den stod en låda med mer gamla sågdelar och se där fanns ju svärdet. Kedjan låg faktiskt på hyllan där sågen stod.

Ledplåtarna till kedjan saknas, börjar tro att de har förkommit. Men ett par såna skall väl gå att uppbringa, ingen katastrof.

Så sitter kopplingen på den här på kona med en woodruff-kil. Den har uppenbarligen också förkommit så det gjorde jag en ny av en bit gräsklipparkniv. En stunds slipande och filande så fick jag till den. Bör hålla bra, det är i vilket fall konan som skall hålla fast, inte kilen.

Sålunda fick jag till slut kopplingen på plats, kedja och svärd på, fast utan ledplåtar. Funkar för lite provkörning. Ja så var det då att få igång den. Fin gnista finns, brytarspetsarna har uppenbarligen inte oxiderat trots den långa tiden på hyllan.

Inledde med en ordentlig sup bränsle på luftfiltret. Blev nog lite för mycket för efter ett par puffar blev det inget alls. Ur med stiftet som var rejält surt. Drog några drag utan stift i och så nya startförsök. Efter några upprepade nedsurningar så hoppade den igång men bluddrade bara på tomgång och gick inte alls att varva upp.

Nå inget att vara förvånad över. Har den stått så länge så är det rätt givet att en förgasarservice behövs. Skall ta itu med det. Fortsättning följer förhoppningsvis snart.

totte skrev:Framgång och bakslag.

Framgång: Idag fick jag igång den äntligen och den går som den skall, ja nästan, bara grundjusterad än. Behöver såga en del för att få den välinställd. Men det dröjer ett tag, se nedan.

Vad det var för fel som gjorde att den inte ville gå vet jag egentligen inte, efter senast nedplockningen och hopsättningen så tankade jag, ryckte ett antal gånger och så kände jag mothugget i handtaget. Nästa ryck så tände det. :-bd



Bakslag: Eftr en stund så började kedjan plötsligt att rotera på tomgång, så jag stängde av. Av med kåpan och skyddsplåten på kopplingen och ut ramlade beläggen, utom den strimla som kilat fast sig mot trumman. Limmet har tydligen givit upp med åldern. :((

Nån som vet om det går att limma och i så fall med vad? Epoxy?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#725314 Det var ju glädjande nyheter 😀

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Williamm  
#725328 @totte, kan du låta en såg ligga i 11:a är bara för att kopplingen krånglar?

Jag brukade se upp till dig men nu vet jag inta vad jag ska tycka...

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#725338 Ack ni ungdomar, ni har så brått med allting 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725341 Finns de som ligger längre för mindre på andra ställen...

Roligt o höra den brummar!

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#725351 Tänkte att jag skall ha den klar för att ta med till Zackows. En R12 i god form är nåt att sätta i stock.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).