Traktorer och processorer

Valmet x05 serien, allmän tråd

99 inlägg 23599 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Boman  
#706508 Tackar för tipset. Tyvärr så har ja provat det och kablarna fram verkar hela. Har lämnat bort kretskorten till en firma som ska mäta upp dom. Hade varit lättare med en punkter🤣. Och är det inte fel på dom så får jag öppna upp alla kabelhärvor. Men åter tack för goda råd

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Boman  
#722951 Hej nu har ja nya bekymmer med min valmet 755 kupéfläkten har lagt av nån som har bytt det? Ska den bytas inåt i hytten eller ut under huven?

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Bert1  
#722958 Sitter två fläktar som snurrar på varsit håll
Du kommer åt dom efter du lossat kåpan som är skruvad på torpedväggen utifrån motorrummet

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Boman  
#722960 Kanon då slapp ja riva inne i hytten. Tack för hjälpen bert1

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

MrOlsson  
#723005 Bytte båda fläktarna på min för ett par år sedan, hade nån bild som jag bifogar.
Kan kanske vara till lite hjälp, jag minns att dom va upphängda i en slags skumplatta. Min hade krympt lite med åren så jag fick prova några ggr innan fläktarna blev centrerade i hålen.
Annars va det ett helt ok jobb att byta dom.
Mvh.Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Boman  
#723099 Tittade lite på det idag man bör nog byta båda när man ändå gör jobbet. Funderar på att demontera ac systemet det funkar inte ändå och kör mest på vintern. Eller ska man låta drt sitta kvar ?

Avatar Fallback

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723107 Ja håller med om att byta bägge när du ändå har det isär, de är inte världens bästa fläktar.
805an jag hade var utrustad med extra friskluftfläktar i takets framkant och de var samma fläktar och dom höll dåligt där med.
Är AC grejerna ivägen?
Om inte kan de väl sitta kvar, kan ju ändra sig om du behöver hugga barkborreträd 😉

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Boman  
#723110 Nä det är inte ivägen men det funkar inte så då tänkte jag att det var lika bra att rensa bort det slipper man en rem och en ac pump som bara ligger och antagligen tar lite av effekten. Tror inte att det sänker värdet på traktorn. Men ja kanske ska tänka om.

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

JohannesG  
#723113 Låt AC delarna sitta kvar, bra att de är där om du eller någon annan skulle vilja ha kallt i hytten någon gång i framtiden. Den stjäl ingen effekt när den inte används, remskivan snurrar, men kompressorns magnetkoppling är inte aktiverad, så själva kompressorn står still.

Avatar Fallback

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723240 Vill mena att högergående fläkt satt på vänster sida och tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Boman  
#724683 Ska byta bromsvätskan i min 755a kan jag använda dot4?

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Fredi  
#724729 Dot 4 går utmärkt att använda.

Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Boman  
#725283 Nu är fläktarna byta. Vilken skillnad men dom bytte inte sig själva. Sen har jag efter mycket om och men fått iordning på lyftarmar. Har inte fått iordning på kretskortet men jag kolplat det till en knapp så nu går det höja och sänka åtminstone.

Avatar Fallback

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Joooell  
#729099
1632607200_e8d6c962-c7a3-4733-8a06-13be9f8ab876.jpeg
senaste projektet, nytt högre fotsteg

Hallå! Nån som har mått och bilder på stolspelare att dela med sig av?
Har även tänkt att flytta fram svängcentrum på stolen en aning, hur mycke vågar man flytta innan de blir trångt nån annan stans?
Senast redigerad av Joooell sön 26 sep 2021, 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

alias  
#729101
Joooell skrev:
1632607200_e8d6c962-c7a3-4733-8a06-13be9f8ab876.jpeg
senaste projektet, nytt högre fotsteg

Hallå! Nån som har mått och bilder på storspelare att dela med sig av?
Har även tänkt att flytta fram svängcentrum på stolen en aning, hur mycke vågar man flytta innan de blir trångt nån annan stans?


Förutsätter att det är bilder på stolspelare (inte storspelare) som efterfrågas. Vet att det finns i någon tråd på forumet.

Tror att en bekant har pelaren förskjuten 7 cm åt vänster och vrider stolen medurs på sin 705:a. Vad man har för vingelmån innan något på stolen tar i hyttkant/ratt/spakar beror nog delvis på stolsmodellen.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).